یادنامه ای برای داریوش شایگان

به گزارش سهندبلاگ، به گزارش خبرنگاران سه سال از مرگ داریوش شایگان می گذرد؛ فیلسوفی که سال 1313 در تهران زاده شده بود. پدرش تاجر آذربایجانی بود و مادرش هم اهل گرجستان. شایگان به اصرار پدر، زبان فارسی را فرا گرفت و علاوه بر این در مدرسه ای فرانسه زبان به تحصیل پرداخت.

یادنامه ای برای داریوش شایگان

دوران زندگی او با کشف جهان و به قول خودش طرز خاصی از دیدن جهان همراه بود. او زندگی در کشورهای مختلف و همچنین همنشینی با بزرگانی مختلف را تجربه کرد. در میان شخصیت هایی که شایگان با آن ها نشست و برخاست داشته و تحت تأثیرشان قرار گرفته، نام هایی همچون علامه طباطبایی و هانری کوربن دیده می شود. او که به مطالعاتش درباره تمدن شرق معروف بود، همواره هنر را عاملی مهم برای شناخت راستین هر فرهنگی می دانست. داریوش شایگان از قضا یک روز پس از هشتاد و سومین سالگرد تولدش در اثر سکته مغزی به بیمارستان منتقل شد و 6 فروردین 1397 درگذشت. از او آثاری برجای مانده که می توان به نمونه هایی چون آسیا در برابر غرب، ادیان و مکتب های فلسفی هند، پنج اقلیم حضور و در جستجوی فضاهای گم شده اشاره کرد.

حال و سه سال پس از درگذشت این فیلسوف نامدار ایرانی، انتشارات علمی و فرهنگی به کوشش علی دهباشی کتابی با نام یادنامه داریوش شایگان را منتشر کرده است. این کتاب 1100 صفحه ای شامل یکصد و هشتاد مقاله درباره آثار، منش و مقام داریوش شایگان است که به قلم صاحب نظران، استادان، منتقدان آرا و دانشجویان نوشته شده است. علی دهباشی هم در مقدمه این کتاب نوشته است: از اواسط سال 1397 کار تهیه این یادنامه را آغاز کردم. بخشی از مقالات، از نوشته هایی است که اینجا و آنجا در این مدت منتشر شده است و با این قصد که در یک مجموعه جمع آوری شود در اینجا آورده ام.

مجموعه مطالب این کتاب در 9 بخش با عناوینِ داریوش شایگان، یک دور تمام، آثار داریوش شایگان، گفت وگوهایی درباره داریوش شایگان، در سوگ داریوش شایگان، سروده هایی برای داریوش شایگان، گزارش مرنام تشیع، خاکسپاری و یادبود، گزارش شب داریوش شایگان در مجله بخارا، مرگ از منظر داریوش شایگان، عکس ها و کتابشناسی تنظیم شده است. همچنین در میانِ نویسندگان مقالات و یادداشت های این کتاب، نام هایی چون سروش دباغ، کامران فانی، مصطفی ملکیان، بهاءالدین خرمشاهی، مصطفی محقق داماد، بیژن عبدالکریمی، رسول جعفریان و... دیده می شوند.

چاپ نخست یادنامه داریوش شایگان به کوشش علی دهباشی، منتشر شده از سوی انتشارات علمی و فرهنگی در 1100 صفحه و به قیمت 230 هزار تومان در دسترس مخاطبان واقع شده است.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 15679

به "یادنامه ای برای داریوش شایگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادنامه ای برای داریوش شایگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید