انتقاد یک نویسنده از بی توجهی مسئولان به تئاتر شهرستان ها

به گزارش سهندبلاگ، رضایی گفت: استان بوشهر نسبت به استان های دیگری که در حوزه تئاتر فعالیت دارند به لحاظ سخت افزاری بسیار ضعیف تر عمل می نماید.

انتقاد یک نویسنده از بی توجهی مسئولان به تئاتر شهرستان ها

خداداد رضایی کارشناس ارشد ادبیات نمایشی، مدرس دانشگاه، نویسنده، مستند ساز، کارگردان و پژوهشگر در گفت و گو با خبرنگار ، درباره مسائل تئاتر شهرستان ها گفت: استان بوشهر نسبت به استان های دیگری که در حوزه تئاتر فعالیت دارند به لحاظ سخت افزاری بسیار ضعیف تر عمل می نماید.

وی اضافه کرد: مثلا پلاتوها، امکانات صوتی، نوری، رسانه ای و سالن های اجرای نمایش ها در استان های بوشهر از امکانات کافی و با کیفیتی برخوردار نیستند و این باعث شده که بوشهر ازتئاتر های نمایشی روز جهان، پایتخت و دیگر استان ها عقب افتاده و در این حوزه بسیار ضعیف عمل کند.

رضایی تصرح کرد: امروزه تکنولوژی حرف بسیار مهمی را در تئاتر کشور می زند و اگر ما تکنولوژی های خوبی در سالن های تئاتر نداشته باشیم نمی توانیم جایگاه این هنر با ارزش و فاخر را در سطح کشور به صورت یکنواخت و حرفه ای حفظ کنیم.

این نویسنده و کارگردان تئاتر با اشاره به نظارت مسئولان بر رسیدگی به مسائل تئاتر شهرستان ها گفت: در وهله اول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی نظارت بر رسیدگی به مسائل تئاتر هست و در بخش بعدی استاندار بوشهر و حمایت از بودجه اقتصادی تئاترهست که باید به این امر به صورت جدی و حساس رسیدگی کند.

رضایی اضافه کرد: فرهنگ در یک کشور حرف اول را می زند و اگر فرهنگ کشوری از بین برود کل جامعه و تک تک افراد آن در جهت انزوا و نابودی به سر می برند وبرای جلوگیری از این مشکل آسیب زا باید به صورت جدی مقابله گردد.

وی ادامه داد: در گذشته مسئولان فرهنگی به صورت خیلی کم رنگ، ابتدایی و سطح پایین مثل فراهم سازی تجهیزات جایگاه به مسائل ما رسیدگی کردند، اما این حرکت اساس کار درستی برای آماده سازی امکانات دیجیتال، لازم و درخور توجهی برای درمان درد بزرگ ما نبود.

این نویسنده و کارگردان تئاتر با اشاره به وضعیت نمایشنامه نویسی در سطح استان بوشهر گفت: تعداد نمایشنامه نویسان، فیلم سازان و نویسندگان حرفه ای این استان در گذشته بسیار زیاد بوده است، ولی امروزه به دلیل مسائل مطرح شده در استان بوشهر اهالی تئاتر در وضعیت خوبی به سر نمی برند.

رضایی اضافه کرد: تعداد نمایشنامه نویسان همانند رضا مختار زاده، رضا عمرانی، سعید گلچمن، حسین زارعی در سطح شهر های بوشهر با وجود استقبال زیاد مخاطبان بسیار کم است، اما هیچ توجهی به عملکرد و حرفه ای تر کردن کار این نمایشنامه نویسان مفتخر در سطح کشور و دیگر شهر ها نمی گردد.

رضایی درباره راهکار هایی برای جلوگیری از معضل و مسائل تئاتر شهرستان ها گفت: اختصاص بودجه نفت و پارس جنوبی به استان بوشهر در راه کشتی سازی، گمرگ بسیار تاثیرگذار و یاری یار بود و اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مانند همین قضیه توسط استاندار بوشهر در مورد بودجه و فراهم سازی امکانات زیر بنایی کشور حمایت کافی از اهالی فرهنگی تئاتر استان ما داشته باشد نمایش های ما هم می تواند بدون مشکل و دغدغه در جهت پیشرفت مهیا گردد.

وی اضافه کرد: هر اداره ای یک بودجه مصوب به رسیدگی مسائل در زمینه و حیطه کاری خود دارد و مسئولان فرهنگی با این بهانه فقط به کمبود بخش های زیر سلطه خود توجه می نمایند.

رضایی گفت: اگر بین تمام ادارات شهر، تعامل و ارتباط مثبتی در مورد ساماندهی مسائل تئاتر و نمایش ها انجام گیرد استعداد جوان های ما در این زمینه به نحو احسنی دیده می گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 4957

به "انتقاد یک نویسنده از بی توجهی مسئولان به تئاتر شهرستان ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد یک نویسنده از بی توجهی مسئولان به تئاتر شهرستان ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید