انجام ورزش در بلند مدت سبب کاهش فشار خون می گردد

به گزارش سهندبلاگ، ایسنا/ عضو هیات علمی گروه فیزیولوژی ورزشی دانشگاه شهرکرد گفت: فشار خون در مقایسه با دیگر شاخص های قلبی عروقی، بسیار دیر و آهسته تر به ورزش پاسخ می دهد و مطالعات نشان داده است که هرچه ورزش بیشتر و در بلندمدت انجام گردد، سرعت کاهش فشار خون، افزایش پیدا می نماید، که البته مشاهده این کاهش احتیاج به زمان دارد.

انجام ورزش در بلند مدت سبب کاهش فشار خون می گردد

دکتر محمد فرامرزی اظهار کرد: به طور کلی ورزش های هوازی و ریتمیک مانند پیاده روی نرم، شنا، دوچرخه سواری، دویدن و جاگینگ، ورزش هایی هستند که احتمالا می توانند در بلندمدت و در دوره حداقل شش ماهه میزان فشار خون افراد مبتلا به فشار خون را کاهش دهند.

وی اضافه نمود: کاهش وزن، کاهش چربی خون، افزایش توانایی عضله قلب از جمله ثمرات انجام ورزش است و این موارد از جمله عواملی هستند که سبب می شوند به قلب فشار کمتری برای خروج خون وارد گردد، و در نتیجه فشار پیستولی، اندکی کاهش پیدا کند.

فرامرزی ادامه داد: انجام تمرینات قدرتی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا، همراه با وزنه یا با وزن بدن که به صورت ایزومتریک باعث افزایش غیرر عادی فشار خون می گردد، که این افزایش غالبا برای افراد جوان مسئله ای به همراه ندارد.

وی افزود: اگر مبتلایان به فشار خون تمرینات قدرتی هم انجام می دهند، باید تمرینات سبک و بدون حبس نفس باشد و بطور کلی اغلب مطالعات نشان داده که بین پرفشار خونی و فعالیت بدنی چه در مردان و چه در زنان رابطه معکوسی وجود دارد یعنی هرچقدر افراد ورزش بیشتر و در بلندمدت انجام دهند، فشار خونشان کاهش بیشتری پیدا می نماید، که البته مشاهده این کاهش به زمان احتیاج دارد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: از نظر نوع فعالیت ورزشی برای افراد با فشار خون بالا، عموما فعالیت های استقامتی مناسب هستند که در کنار آن ، تمرینات مقاومتی می تواند انجام گردد، از نظر شدت حتما درجه متوسط مورد استفاده قرار گیرد، از نظر مدت هم 30دقیقه یا بیشتر و ترجیحا 5 روز در هفته یک فعالیت ورزشی مناسب برای افراد پرفشار خون مناسب است..

فرامرزی افزود: دستگاه تردمیل و دوچرخه در باشگاه های تندرستی و منازل معمولا دیده می گردد، تردمیل با توجه به اینکه گروه های عضلانی بیشتری را درگیر می نماید و فشار بیشتری به قلب و عروق فرد برای تامین اکسیژن وارد می نماید، فشار خون بیشتری در مقایسه با دوچرخه که بالاتنه تقریبا غیر فعال است و پایین تنه درگیر است، ایجاد می نماید.

این استاد دانشگاه توصیه کرد: به افرادی که آمادگی کمتری دارند یا نگرانی بابت افزایش زیاد فشار خون وجود دارد توصیه می گردد که از دوچرخه استفاده نمایند و بعد از کسب آمادگی اولیه سراغ تردمیل بروند.

وی با تاکید بر گرم کردن پیش از ورزش و سرد کردن پس از آن، به منظور پیشگیری از مسائل فشار خون، اعلام کرد: همین قدر که یک باره نباید ورزش را از حالت استراحت آغاز کرد و حتما باید 5 تا 10 دقیقه بدن گرم گردد و به تدریج شدت کار بالا رود، باید به سرد کردن پس از آن نیز اهمیت داد و حتما باید 5 تا 10 دقیقه سرد کردن در قالب فعالیت خیلی سبک تر از فعالیتی که در قسمت اصلی تمرین انجام می گردد مانند حرکات کششی، راه رفتن نرم انجام گیرد، این امر سبب پایین آمدن تدریجی ریتم بدن شده و سبب می گردد که مسائل قلبی عروقی برای فرد ایجاد نگردد.

منبع: همگردی
انتشار: 18 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 8687

به "انجام ورزش در بلند مدت سبب کاهش فشار خون می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انجام ورزش در بلند مدت سبب کاهش فشار خون می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید