ایرانی ها در روانکاوی راحت تر حرف می زنند

به گزارش سهندبلاگ، عذرا جوانمردی::روانشناسی پویایی، علم مطالعه نیروها و انرژی های تعمیم داده شده از طریق عمیق ترین نیازهای انسانی است. در واقع این مکتب روان شناسی، مستقیما با نیازها و احساسات انسان سر و کار دارد و آن را می کاود. روانشناسی پویایی، علم مطالعه نیروها وانرژی های تعمیم داده شده از طریق عمیق ترین نیازهای انسانی است. در واقع این مکتب روان شناسی، مستقیما با نیازها واحساسات انسان سروکار دارد وآن را می کاود. ایران به علت سابقه

ایرانی ها در روانکاوی راحت تر حرف می زنند

ایرانی ها در روانکاوی راحت تر حرف می زنند

عذرا جوانمردی::روانشناسی پویایی، علم مطالعه نیروها و انرژی های تعمیم داده شده از طریق عمیق ترین نیازهای انسانی است. در واقع این مکتب روان شناسی، مستقیما با نیازها و احساسات انسان سر و کار دارد و آن را می کاود.

روانشناسی پویایی، علم مطالعه نیروها وانرژی های تعمیم داده شده از طریق عمیق ترین نیازهای انسانی است. در واقع این مکتب روان شناسی، مستقیما با نیازها واحساسات انسان سروکار دارد وآن را می کاود. ایران به علت سابقه فرهنگی خاصش که شاخص ها و موضوعات انسانی در آن پررنگ بوده اند، مثل اسطوره ها، مذهب، سمبل های فرهنگی، قهرمان پروری، تابو و تحولات اجتماعی بستر مناسبی برای رشد این شاخه روانشناسی است. دکتر علیرضا عابدین دبیر همایش در میانه برنامه های روز دوم همایش از غالب کارشناس ها دعوت کرد تا روی سن حاضر شوند و جلسه پرسش و پاسخ صمیمانه ای را ترتیب داد. این بخش از برنامه که قرار بود ظرف یک ساعت تمام شود، به خاطر طرح مباحث کلی و مهم در رابطه با شرایط روانشناسی در ایران، چند ساعت طول کشید بی آنکه کسی سالن محل گفت و گوشت فروشی را ترک کند.

کلید های روانی

دکتر عابدین با ذکر این نکته که بعد از انقلاب شاهد افزایش جمعیت در کشور بوده ایم و مهاجرت ها از روستا به شهر شدت گرفت. سوال کرد تکلیف روان درمانگر در روبروه با افراد از فرهنگ و زبان های مختلف چیست؟

نظر دکتر فاطمی بر این بود که روانکاو باید با هوشمندی کلیدهای خاص فرهنگی بیمار را پیدا نموده واز طریق آنها و برای بهبود فرایند درمانی وارد دنیای بیمار شود و گرنه همین عوامل فرهنگی می توانند خودشان به مانعی بر سر راه درمان تبدیل شوند. شناخت از مسائل فرهنگی و جوی که بیماران در آن به سر می برد ابزار کارآمد و بسیار خوبی برای درمان محسوب می شود.

عمه ترابی

سوال یکی از حاضرین درباره تجویزهای بی حد و مرز کارشناس و غیرکارشناس در رسانه ها و البته توصیه های جاهلانه مردم به همدیگر بود.

در یک برآیند کلی نظر جمع بر این نهاده شد که جای خالی آموزش های صحیح، علمی و اصولی خالی است. بنابراین عمه تراپی ها - اصطلاحی که کارشناسان از آن استفاده کردند - این خلأ را پر می نماید.

جدا از کتاب روان شناسی جیبی که عمدتا از استاندارد علمی لازم برخوردار نیستند، سایر کتاب ها، خلاف دسته اول نثر سنگین و پرطمطراقی دارند وبه این سادگی ها قابل فهم نیستند دکتر اخوان در برابر این پرسش که تعداد متون تالیفی بسیار بیشتر از تالیفات است. این سوال را بیان کرد که ابتدا باید اصل مطلب فهمیده شود بعد درباره آن نوشت. اما دکتر همایون پور معتقد بود مخاطبان این متون آن را می فهمند و اگر با سوالی روبرو شوند از طریق اساتید درصدد برطرف آن بر می آیند.

ایشان این ماجرا را از مارکس تعریف کردند که منتقدین می گفتند مطالبی که می نویسید برای قشر خاصی است و آنها ابدا متوجه نمی شوند. مارکس در جواب گفته بود آنها که باید بفهمند (کارگرها) می فهمند شاید این خود شما هستید که نمی فهمید!

ما راحتیم

از آنجا که بیشتر کارشناسان در خارج از کشور هم طبابت می نمایند، چند دقیقه ای شرایط مراجعه به روانشناس را در داخل و خارج از کشور مقایسه کردند. همان طور که می شود حدس زد افراد در خارج از کشور خیلی راحت تر با مسائل روانی خود کنار می آیند و می پذیرند که باید به روانکاو مراجعه نمایند. بعلاوه ترس انگ دیوانه خوردن را هم ندارند. اما جالب است با اینکه آمار مراجعه در کشورهای پیشرفته بالاتر از ماست، اما در ایران بیماران در جلسات روانکاوی بسیار راحت تر و صاقانه تر از خارجی ها از مسائل آشکار و پنهانشان حرف می زنند.

یک سوزن به خود!

همه متفق القول بودند که هر دانشجوی رشته روانشناسی خودش باید طی دوره ای مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد. البته سن و سال مشخصی ندارد همین قدر که شخص به یک ثبات نسبی رسیده باشد، شرط لازم و کافی محقق شده است. به هر حال هر چه باشد آنها قرار است در آینده به اسم روان درمانگر احساسات یک بیمار را درک نمایند.

یکی از مسائلی که باعث می شود مردم به روانکاوها مراجعه ننمایند، هزینه های جلسات روان درمانی است. عده ای علت عدم مراجعه را حق ویزیت بالای روانشناسان می دانند.

بی مزد است و منت

دکتر محمد صنعتی گفتند در یک نگاه کلی هزینه خرید وسایل پزشکی بالاتر از کشورهای خارجی در می آید. ضمن اینکه ارزش اقتصادی مطب یا اجاره آن، همراه اقتصادیات، پول آب، برق، گاز، تلفن همه و همه در میان هستند. اما بیمار تنها به پولی که می پردازد فکر می نماید و بیشتر درمانی را قبول دارد که سریع نتیجه می دهد و نتایج آن را هم با چشم می بیند.

یعنی اگر یک مشکل جسمی داشته باشد، وارد اتاق عمل شده و سالم بر می شود. اما بیماری های روانی اثر مشهود ندارند، در این صورت بیمار ممکن است فکر کند پولش صرف هیچی شده است.

بیمه بیماری های روانی را پوشش نمی دهد. علت هم اینکه قول مشهوری می گوید تا پول ندهی خوب نمی شود و اگر بیمه بخش زیادی از هزینه را تقبل کند، بیمار دیگر دلش نمی خواهد فرایند درمانش تمام شود. چه کسی از درد دل کردن و گپ زدن با کارشناس و سنگ شکیبا بدش می آید.

شاید فکر می کنید گزارشی از یک همایش روانشناسی تخصصی حرف چندانی با شما ندارد واز خیرخواندنش بگذرید. پیشنهاد می کنیم نگاهی به تعدادی از موضوعات مطرح شده در روز دوم همایش بیندازید. حتما نظرتان تغییر خواهد نمود.

روانشناسی پویایی با قدرت تحلیل شخصیت و روان آدم ها، می تواند پدیده های اجتماعی را تبیین کند. مثل ریشه یابی پایین بودن ساعات مفیدکاری در ادارات.

دیدگاه تان را تعییر دهیم. مراجعه به روانکاو تنها برای قشر مرفه یا میانه جامعه مفید فایده نیست.

خواهیم دید با اطلاع رسانی بیشتر، سایر اقشار جامعه هم به این مراکز مراجعه خواهند کرد.

واقعیت این است که برخی افراد از این موضوع واهمه دارند که روانکاو حرفشان را باور نکند. اما این تفکر درستی نیست. روان شناس و روانپزشک به گفته های مراجعان باور دارند ؛ چرا که گفته های بیمار، همان مطالبی است که فکر او را درگیر نموده است.

علم روانشناسی به علت جذابیت هایش علاقمندان بسیار زیادی را از هر طیفی به خود جذب می نماید، اما به علت آموزش های نادرست، دوستداران با خیل عظیمی از متون بعضا سخت تنها مانده اند. هر سوالی در این زمینه نباید بی پاسخ و مبهم بماند. برترین راه یاری گرفتن از استادان این رشته است.

منبع مجله همشهری 161

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

منبع: راسخون
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 15537

به "ایرانی ها در روانکاوی راحت تر حرف می زنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایرانی ها در روانکاوی راحت تر حرف می زنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید