بازگشت نخبگان به کشور از مرز 1200 نفر گذشت

به گزارش سهندبلاگ، به گزارش خبرنگاران، برنامهٔ همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور در راستای رسیدن به چشم انداز علمی کشور و بهره گیری از ذخایر علمی فارغ التحصیلان برجسته ایرانی اجرایی شده است.

بازگشت نخبگان به کشور از مرز 1200 نفر گذشت

این طرح با همکاری دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، پارک های علم و فناوری، شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد و نوآوری منتخب کشور به عنوان پایگاه تخصصی همکار اجرایی می گردد.

این برنامه ها به مرحله اجرا می رسند تا در قالب حمایت از انجام‬ ‫پروژه های تحقیقاتی و فناورانه همچون پسادکتری، فرصت مطالعاتی، استاد مدعو و مشخص، راه اندازی کسب و کارهای فناورانه، ‬‫اشتغال در شرکت های دانش بنیان و برگزاری سخنرانی و کارگاه های تخصصی به ارتباط مؤثر متخصص و مراکز علمی و‬ ‫فناوری برگزیده کشور کمک نمایند.

علی مرتضی بیرنگ معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری از آخرین آمار بازگشت دانشمندان ایرانی مقیم خارج به کشور به خبرنگاران اطلاع داد و گفت: طی سه سال اخیر یک هزار و 208 نفر از دانشمندان ایرانی مقیم خارج به کشور بازگشتند که هر کدام در زمینه تخصص خود مشغول به فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه طرح همکاری با متخصصان و دانشمندان ایرانی خارج از کشور از سوی معاونت علمی و فناوری نتایج خوبی به همراه داشته است، بیان نمود: این افراد علاقمند به ایجاد کسب و کار جدید هستند و بعضی از آنها توانسته اند شرکت دانش بنیان راه اندازی نمایند.

معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری اضافه کرد: بعضی در یک شرکت دانش بنیان در واحد تحقیق و توسعه مشغول به کارند یا اینکه عضو هیأت علمی دانشگاه یا پژوهشگاه شده اند. این دانشمندان ایرانی بیشتر علاقمند هستند تا کسب و کار دانش بنیان راه اندازی نمایند؛ اکثر آنها بعد از بازگشت به فعالیت های علمی آموزشی خود می پردازند.

وی اضافه کرد: محققان ایرانی که از خارج به کشور بازگشته اند انتظار دارند شرایط کارهای دانش بنیان برای آنها فراهم گردد.

بیرنگ گفت: ایجاد زمینه تعامل برای نخبگان علمی و فناوری کشور در قالب طرح همکاری با متخصصان و دانشمندان ایرانی غیر مقیم موجب ماندگاری آنها در کشور می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 1719

به "بازگشت نخبگان به کشور از مرز 1200 نفر گذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت نخبگان به کشور از مرز 1200 نفر گذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید