آنالیز اخلال در سامانه های راداری کشور در زمان سقوط هواپیما ، احتمال نفوذ و جنگ الکترونیک وجود دارد؟

به گزارش سهندبلاگ، معاون هماهنگ کننده ستادکل گفت: آمریکاییها پیش از این نیز دست به اخلال در سامانه های راداری کشورهای منطقه زده اند؛ اما کارشناسان ما در حال آنالیز این موضوع هستند.

آنالیز اخلال در سامانه های راداری کشور در زمان سقوط هواپیما ، احتمال نفوذ و جنگ الکترونیک وجود دارد؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از مهر، سردار علی عبداللهی معاون هماهنگ نماینده ستاد کل نیروهای مسلح در گفتگوی ویژه خبری با تسلیت به خانواده های حادثه سقوط هواپیما، گفت: دفاع هوایی یکی از پیچیده ترین مجموعه های دفاعی کشور است؛ این مجموعه دارای بخش های مختلفی است و سرعت بالایی را می پذیرد.

وی ادامه داد: سیستم راداری و سیستم فرماندهی متعددی در پدافند هوایی شرکت دارند و هماهنگی بسیار دقیق و گسترده ای را در این حمله پذیراست؛ به دلیل متغیرهای گوناگون دفاع هوایی بسیار پیچیده و گسترده است؛ حدود ساعت 6:15 دقیقه 15 دی ماه (چهارشنبه) این حادثه رخ داد، در حالی که فرمانده محترم نیروی هوافضای سپاه در مأموریت در غرب کشور به سر می برد. بعد از 45 دقیقه تا 1 ساعت به ایشان اطلاع می دهند که احتمالاً این حادثه در اثر اقدام پدافند هوایی بوده و ایشان نیز به سلسله فرماندهی اطلاع می دهند.

سردار عبداللهی اضافه کرد: در سیستم نظامی صرفاً به دلیل یک خبر نمی گردد به موضوع پرداخت به همین دلیل احتیاج به به آنالیز بیشتر دارد و سلسله مراتب برای آنالیز بیشتر احتیاجمند زمان بیشتری هستند؛ حدود ساعت 20 روز چهارشنبه به ستادکل نیروهای مسلح اطلاع می دهند که این اتفاق احتمالاً اتفاق افتاده است ستاد کل نیز بلافاصله تیم بازرسی فنی و متخصصین در حوزه های مختلف را فراخوانده است.

معاون هماهنگ نماینده ستادکل با بیان اینکه این افراد بعد از توجیه، ساعت 22 راهی منطقه حادثه می گردد و می بایست سطوح مختلف این حادثه را آنالیز و با تمامی افرادی که در این حادثه نقش داشته، اعلام شرایط نموده و یا مسئولیت مختلفی در این پیرامون داشته مصاحبه و آنالیز می شد. این گزارش در بعد از ظهر روز آدینه 20 دی ماه آنالیز و جمع بندی شد و تقریباً علت واقعه در حدی مشخص شد.

وی اضافه کرد: البته تحقیقات در این باره هنوز تکمیل نشده و احتیاج به آنالیز های بیشتر و همچنین آنالیز جعبه سیاه هواپیما دارد و بعد از ظهر روز آدینه ستاد کل نیروهای مسلح از شورای عالی امنیت ملی درخواست جلسه کرد تا این موضوع در آنجا آنالیز گردد؛ حدود ساعت 22 شب و تا ساعت 24 این جلسه ادامه پیدا می نماید و در نهایت گزارش در آدینه شب آماده شده و صبح شنبه نیز در اطلاعی فرایند آنالیز ها از سوی ستادکل به سمع و نظر مردم عزیز ایران رسید و این زمان سریع ترین زمان بود که می شد ابعاد موضوع را آنالیز و به اطلاع مردم رساند.

سردار عبداللهی در خصوص اینکه آیا افراد در قرنطینه بوده اند و نمی توانستند با کسی صحبت نمایند، گفت: بله در سیستم نظامی نمی بایست اخبار و اطلاعات به بیرون درز کند و باید بر اساس سلسله مراتب اطلاعات آنالیز و توسط آنها اطلاع رسانی گردد.

معاون هماهنگ نماینده ستادکل در خصوص نقدها وارده به نوع اطلاع رسانی و مسائل پیش آمده در این خصوص، گفت: این موضوع را در کل می توان به دو بخش تقسیم کرد؛ یک بخش سازمان هواپیمایی کشور که مسئول پروازهای هواپیمایی کشور است؛ بخش فرودگاهی و بخش مراقبت آنها بر اساس اطلاعاتی که داشتند مطالبی را خود مطرح کردند و بر اساس اطلاعات موجود هر هواپیمایی که موتورش آتش بگیرد 70 درجه گردش می نماید، بیشتر تحلیل دوستان بر مبنای چنین قرینه هایی بود. برای آنالیز دقیق موضوع احتیاج به زمان داشتیم.

سامانه های دفاعی ما در آن زمان در آماده باش کامل بودند

وی در خصوص اینکه چرا آسمان در زمان انجام عملیات بسته نشده و پروازها کنسل نشده است، توضیح داد: سامانه های دفاعی ما در آن زمان در آماده باش کامل بودند، اما این به معنای درگیری نیست. سال دفاع مقدس که در حالت یک جنگ گسترده بودیم و دشمن از جنگنده ها برای تهاجم به کشور ما استفاده کرد و همچنین موشک؛ در این مواقع پرواز ممنوع در کشور ما برقرار نبود و پروازها انجام می گردد.

تنها در موقعیت قرمز و جنگی 100 درصد و اعلام آژیر خطر است که پرواز ممنوع اعلام شد و در زمان جنگ نیز ما تنها در این زمان ها ممنوعیت پرواز داشتیم. ما می بایست جواب حمله دشمن را می دادیم و بعد از آن شرایط قرمز اعلام می کردیم اما خوب شرایط اینگونه نشد.

سردار عبداللهی اضافه کرد: یک گزارشی به مرکز فرماندهی و کنترل پدافند می رسد که موشک های کروز به سمت کشور شلیک شده است و مرکز فرماندهی نیز به سامانه ها اعلام می نماید که چنین شرایطی وجود دارد و شما آمادگی داشته باشید.

معاون هماهنگ نماینده ستاد کل اضافه کرد: موشک کروز از ویژگی خاصی برخوردار است و با یک فاصله مشخص از سطح زمین حرکت می نماید به همین دلیل اینکه بتوان با رادار آن را به خوبی تشخیص داد سخت است به همین دلیل دیده بان هایی در کشور قرار دارند که به این آنالیز می پردازند؛ در آن زمان آمریکا تهدید نموده بود که اهدافی را در ایران هدف قرار خواهد داد؛ از طرف دیگر مردم ما در سوگ از دست دادن یک مرد بزرگ بودند و یک اجتماع بزرگ در مراسم تشییع او شرکت نموده بودند و شرایط ویژه بر کشور حاکم بود. در این شرایط اعلام شده بود که موشک های کروز مشاهده شده اما زمانی که اعلام می گردد این شرایط دیگر وجود ندارد ارتباط سامانه مورد نظر با مرکز فرماندهی قطع شده بود. در همین زمان یک هواپیما از فرودگاه امام خمینی پرواز می نماید و این هواپیما به شکلی قرار می گیرد که به صورت یک هدف نزدیک شونده به محل استقرار سامانه قرار می گیرد و این سامانه چون ارتباطش قطع بوده و به او اعلام نموده اند که تهدیدات و اهدافی در راه هستند، شلیک می نماید و این اتفاق ناگوار رخ می دهد.

وی با تاکید بر اینکه زمانی که رادار سامانه ای هواپیما را نشان می دهد ارتفاع یک موشک کروز بوده؛ یعنی حدود 500 یا 600 متر در زمان اصابت فاصله داشته و از طرف دیگر ارتباط سامانه دچار اخلال بوده و بر اساس آن یک اشتباه انسانی رخ می دهد، گفت: اینکه بخواهیم بگوییم هواپیما عیناً شبیه موشک کروز است؛ خیلی این گونه نیست، اما شرایط موجود و قطع ارتباط موجب شده که این سامانه به اشتباه بیفتد و یک اشتباه انسانی رخ دهد.

سردار عبداللهی در خصوص احتمال جنگ الکترونیک از سوی دشمن و اینکه هواپیما سیستم ناوبری و راداری خود را خاموش نموده است، گفت: امریکایی ها بخواهند دست به چنین اقداماتی بزنند در منطقه دارای سابقه هستند. آنها پیش از این نیز دست به اخلال در سامانه های راداری کشورهای منطقه زده اند؛ اما کارشناسان ما در حال آنالیز این موضوع هستند؛ بر اساس مشخصات و اطلاعات موجود این کار به نظر من بعید به نظر است.

در ابعاد اختلالات الکترونیکی و سایبری قطعاً باید آنالیز ها ادامه پیدا کند

وی در خصوص اینکه آیا اطلاعات پروازهای عبوری به سامانه پدافندی اعلام نمی گردد که اینگونه اتفاقات رخ ندهد، گفت: دفاع هوایی در جریان همه پروازها خارجی و داخلی قرار می گیرد و به مرکز فرماندهی اعلام می نماید اما زمان نیست که تمام اطلاعات پرواز هواپیماها به سامانه های پدافندی اعلام گردد. اگر سامانه ها در خصوص یک پرواز سوالی داشته باشند این را از سیستم مدیریتی پدافند استعلام می نمایند اما در این خصوص این اپراتور فرصت کمی داشته و سیستم ارتباطی او نیز دچار اختلال بوده است به همین دلیل باید در مدت 10 ثانیه تصمیم بگیرد بر این اساس یقین می نماید یک هدف متخاصم به سمت تو می آید و به همین دلیل این اقدام را انجام می دهد.

معاون هماهنگ نماینده ستاد کل توضیح داد: این سامانه بر اساس برنامه ریزی های از قبل مشخص شده و بر اساس شرایط حاکم بر کشور در آن لحظه به رینگ پدافند هوایی تهران اضافه شده است اما آتش به اختیار نبوده و می بایست استعلام می کرد که به دلیل اختلال در سیستم ارتباطی دچار این اشتباه شده است.

سردار عبداللهی در خصوص فیلم های منتشر شده از لحظه شلیک موشک و اصابت با آن به هواپیما، گفت: این موضوع در حال آنالیز است اما شما می دانید که اینگونه فیلم ها فراوری شده و یا اینکه مرتبط به حوادث مختلف در جاهای مختلف دنیا است و آن را در این شرایط به این موضوع ارتباط می دهند، اما آنچه به عنوان فیلم در فضای مجازی منتشر می گردد که خیلی برای ما قابل اتکا نیست البته به معنای آن نیست که اینها آنالیز نگردد اما سیستم اطلاعاتی ما در حال آنالیز و کشف ابعاد موضوع است.

وی با بیان اینکه آنالیز ها در خصوص ابعاد این موضوع همچنان ادامه دارد، گفت: ما باید بدانیم که چرا این سیستم دچار اخلال شده است و چه شده که این سامانه شلیک نموده است. در ابعاد اختلالات الکترونیکی و سایبری نیز قطعاً باید آنالیز ها ادامه پیدا کند. تیم های مختلف در حال آنالیز ابعاد موضوع هستند تا ببینند انفجار از داخل هواپیما بوده یا بیرون از هواپیما و همه چیز در حال آنالیز است اما تا به امروز چیزی که مشخص است این هواپیما بر اثر اصابت یک شیء خارجی سقوط نموده است و بقیه موضوعات در فرایند تحقیقات و مطالعات و آنالیز های تیم های کارشناسی مشخص خواهد شد که به اطلاع مردم می رسد.

معاون هماهنگ نماینده ستاد کل در خصوص برخورد با افراد خاصی، گفت: این موضوع در نیروهای مسلح با توبیخ، تنزیل درجه و حالا مسائلی از این قبیل و بحث بیرونی آن نیست که توسط سازمان قضائی نیروهای مسلح آنالیز و تا به امروز چندین نفر به سازمان قضائی نیروهای مسلح معرفی شده و نتایج اعلام خواهد شد.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 6427

به "آنالیز اخلال در سامانه های راداری کشور در زمان سقوط هواپیما ، احتمال نفوذ و جنگ الکترونیک وجود دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز اخلال در سامانه های راداری کشور در زمان سقوط هواپیما ، احتمال نفوذ و جنگ الکترونیک وجود دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید