حساسیت در بچه ها؛ علت، علائم و درمان

به گزارش سهندبلاگ، حساسیت بچه ها در کنار سایر حساسیت ها و واکنش های آلرژیک امروزه بسیار رایج هستند و جای هیچگونه نگرانی ندارند. با این وجود لازم است که شما اطلاعات و دانش خود را در زمینه شناسایی عوامل آلرژی زا، انواع آلرژی ها و راه های کنترل و درمان آن ها بالا ببرید.

حساسیت در بچه ها؛ علت، علائم و درمان

خبرنگاران | سرویس مادر و کودک - حساسیت اصطلاحی رایج برای نشان دادن واکنش غیر طبیعی بدن به برخی از مواد شناخته شده است. بدن به برخی از مواد بیش از حد معمول حساس شده و واکنش آلرژیک در نتیجه این حساسیت بیش از حد به اشکال مختلف بروز می کند. قرار دریافت در معرض برخی مواد واکنش آلرژیک نیز می تواند منجر به حساسیت بچه ها گردد. از جمله این مواد می توان انواع غذا ها مثل شیر، تخم مرغ، آجیل، نان و ماهی را نام برد. واکنش آلرژیک نیز می تواند به اشکال مختلفی مانند خارش، مسائل تنفسی و عطسه بروز کند.

آلرژی در بچه ها چقدر رایج است؟

به این دلیل که سیستم ایمنی بچه ها ضعیف است و هنوز به اندازه کافی توسعه نیافته، حساسیت بچه ها امر معمولی است که در اغلب آن ها ممکن است اتفاق افتد. با این حال به نظر می رسد با افزایش سن و تقویت سیستم ایمنی بسکمک از واکنش های حساسیت زا در بدن سرکوب می شوند.

چه بچه های در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به حساسیت هستند؟

بیان این نکته که چه بچه های در معرض ریسک بیشتری برای ابتلا به آلرژی هستند کار مسئله ای است. با این حال مطالعات ژنتیک بیانگر این موضوع است که مواردی از واکنش های حساسیت زا دارای توان وراثتی بوده و می توانند از نسلی به نسل دیگر منتقل شوند.

تفاوت حساسیت با سرماخوردگی

تشخیص حساسیت از سرماخوردگی خیلی آسان نیست؛ چرا که برخی علائم بسیار مشابه هستند. در حقیقت، برخی افراد حتی تفاوت بین این دو را نمی دانند. با این حال می توان گفت که سرماخوردگی یک عامل ویروسی و مسری است. سرماخوردگی با علائمی چون؛ سرفه، تب، درد و کوفتگی مشخص شده و معمولا پس از یک دوره نقاهت و استفاده از برخی دارو ها درمان می گردد. اما حساسیت به دلیل واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن به برخی عوامل بیرونی اتفاق افتاده و در واقع یک واکنش خودایمنی است. حساسیت ها مسری نبوده و با علائمی مانند؛ خارش، عطسه و بسورات پوستی بروز می کنند. آلرژی ها به سرعت از بین نرفته و در اثر برخورد مجدد با عامل حساسیت زا می توانند سریع تر از دوره قبلی نیز بروز کنند.

تشخیص عامل حساسیت زا در بچه ها

یکی از راه های تشخیص حساسیت بچه ها، توجه به علائم این عارضه و بررسی موارد احتمالی بروز حساسیت است. واکنش های حساسیت زا معمولا به سرعت و پس از برخورد با عامل حساسیت زا بروز می کنند. سریع ترین واکنش های بدن به عوامل حساسیت زا شامل آبریزش بینی، آبریزش از چشم ها و عطسه های بی شمار است. این علائم در هنگام برخورد با مواد حساسیت زا تشدید می شوند و بنابراین فرصت خوبی به شما می دهند تا عامل حساسیت زا را کشف کنید.

واکنش حساسیت زا یا آلرژیک چگونه رخ می دهد؟

زمانی که بدن با یک عامل حساسیت زا تماس پیدا کند، سیستم ایمنی بدن آنتی بادی هایی برای مبارزه با عامل حساسیت زا تولید و ترشح می کند. این آنتی بادی ها موجب گشاد شدن رگ های خونی در محل برخورد با عامل حساسیت زا شده و بدین ترتیب باعث بروز علائمی، چون خارش، آبریزش بینی، عطسه و سوزش چشم ها می شوند.

معمول ترین حساسیت بچه ها چیست؟

برخی از معمول ترین انواع حساسیت ها در بچه ها شامل؛ حساسیت های غذایی، حساسیت های پوستی، حساسیت های تنفسی و حساسیت های فصلی است که در ادامه با مکانیسم عمل آن ها بیشتر آشنا خواهید شد.

حساسیت به مواد غذایی

حساسیت به مواد غذایی یکی از شایع ترین واکنش های حساسیتی است که در بچه ها رخ می دهد. تحقیقات نشان داده است که تقریبا چهار درصد بچه ها در معرض ابتلا به حساسیت مواد غذایی هستند و به غذا هایی مانند؛ آجیل ها، تخم مرغ، گندم و نان، شکلات ها و ماهی بیشتر از سایر مواد غذایی حساسیت نشان می دهند.

علائم حساسیت به مواد غذایی

برخی علائم رایج حساسیت بچه ها عبارتند از: گرفتگی و یا آبریزش بینی، ورم و باد معده، خارش و تورم چشم ها و درد معده. در برخی موارد شدید و نادر زبان کودک ممکن است در اثر گشاد شدن بیش از حد رگ ها تورم یافته و جلوی راه تنفسی را بگیرد و در نوزادان خطر ابتلا به تنگی نفس و شک های آنافیلاکسی را ایجاد کند.

درمان حساسیت غذایی

بهترین درمان برای حساسیت به موادغذایی مصرف نکردن مواد غذایی حساسیت زا است. با این حال ممکن است در بسکمک از موارد عملی نباشد. برای مثال زمانی که کودک شما به شیر و یا غلات حساسیت نشان می دهد، نمی توان وی را از خوردن چنین موادغذایی منع کرد؛ چرا که شیر در دوران نوزادی وعده اصلی غذایی وی محسوب شده و غلات نیز در بچه ها بالغ تر بخش عمده انرژی دریافتی بدن را تامین می کنند. در چنین مواردی دارو های ضدحساسیت مختلفی توسط پزشک تجویز شده و هم چنین دارو های مکملی که بتوان موادغذایی بدن را (مانند لاکتوز و کربوهیدرات) در صورت حذف چنین موادی از رژیم غذایی تامین کرد تجویز می گردد. بسکمک از حساسیت های غذایی نیز با رشد کودک و تکمیل سیستم ایمنی از بین می فرایند.

حساسیت پوستی در بچه ها

به طور متوسط 10 درصد از بچه ها به حساسیت پوستی مبتلا هستند. از این بین شایع ترین عامل حساسیت زای پوستی اگزما می باشد. سایر حساسیت های پوستی شایع نیز شامل؛ درماتیت پوستی، عرق سوز شدن و سیبریا هستند.

علائم حساسیت های پوستی

حساسیت های پوستی و به ویژه اگزما بیشتر در نواحی گردن، مچ دست و پای بچه ها دیده می گردد. اگزما به طور کلی با ایجاد نواحی قرمز رنگ و خشک روی بدن مشخص می گردد که دارای احساس سوزش و ترک خوردن پوست در ناحیه بروز اگزما است. در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع اگزما می تواند با درد زیادی همراه باشد و حتی تبدیل به یک بیماری مزمن و همیشگی گردد.

بیشتر بخوانید: اگزما در نوزادان؛ علت، علائم و راه های درمان

درمان حساسیت پوستی

اگزما با تجویز هورمون های استروئیذی مانند هیدروکورتیزون به صورت پماد های موضعی به خوبی درمان می گردد. جهت تسریع فرایند بهبود و هم چنین جلوگیری از ابتلای مجدد سعی کنید کودک را از مواد حساسیت زا دور نگه دارید. از پوست در برابر خشک شدن جلوگیری کنید و همیشه از مرطوب کننده های بهداشتی استفاده کنید. از خارش بیش از حد پوست جلوگیری کنید.

حساسیت های تنفسی در بچه ها

بیشتر حساسیت های تنفسی خطرناک بوده و نیازمند اقدامات اورژانسی هستند. این نوع از حساسیت شباهت بسکمک به سرماخوردگی دارد، اما تفاوت عمده در این است که سرماخوردگی قسمت بالایی سیستم تنفسی را تحت تاثیر قرار می دهد در حالیکه آلرژی های تنفسی قسمت های پایینی سیستم تنفسی را مورد هجوم قرار می دهند.

علائم حساسیت تنفسی

از علائم حساسیت های تنفسی می توان گرفتگی بینی، سرفه، عطسه و احساس تنگی نفس و فشار روی سینه را نام برد. تنگی نفس یک موقعیت اورژانسی و خطرناک است و در صورت مشاهده باید سریعا به اورژانس مراجعه کنید. حساسیت های تنفسی را همیشه باید جدی گرفت چرا که در صورت عدم درمان صحیح و به موقع می توانند به مسائل تنفسی مزمن تبدیل شده و در آینده شش ها را نیز تحت تاثیر قرار دهند.

درمان حساسیت تنفسی

دارو های ضدحساسیت و اسپری های استروئیدی جهت درمان این نوع آلرژی تجویز می شوند که به کاهش علائم و بهبود کمک می کنند. با این حال جهت جلوگیری از ابتلای مجدد بهترین راه دوری از عوامل حساسیت زا است. برخی از رایج ترین عوامل ایجاد حساسیت های تنفسی شامل دود سیگار، فرش کردن منزل، گرد و غبار موجود در منزل و حیوانات خانگی است.

حساسیت های فصلی در بچه ها

حساسیت های فصلی بیشتر تحت تاثیر دانه های گرده گیاهان و تغییرات فصلی ایجاد می شوند.

علائم حساسیت های فصلی

برخی علائم شامل خارش و سوزش چشم ها، گرفتگی و آبریزش بینی، خارش گوش ها و خارش در گلو است. گرچه حساسیت های فصلی اغلب جدی و خطرساز نیستند، با این حال اگر درمان نشوند می توانند در طولانی مدت مسائل جدی مانند؛ آسم، سینوزیت و عفونت های گوش ایجاد کنند.

درمان حساسیت های فصلی

در کنار دوری از عوامل حساسیت زا، این حساسیت با دارو های مختلفی مانند آنتی هیستامین ها درمان می گردد. علاوه بر موارد فوق می توانید جهت جلوگیری از تکرارپذیری بیماری از روش های ایمنی درمانی (بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن)، شست و شوی نواحی بینی و تنفسی با محلول آب نمک، پرهیز از حضور در زمان گرده افشانی گل ها و گیاهان و دستگاه های تهویه هوا استفاده کنید.

اگر کودک دلبند شما نیز به حساسیت بچه ها مبتلا شده و در این خصوص تجربه ای دارید، شاد می شویم تجربه خود را از قسمت نظرات با مخاطبان خبرنگاران در میان بگذارید.

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: setare.com
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 12529

به "حساسیت در بچه ها؛ علت، علائم و درمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حساسیت در بچه ها؛ علت، علائم و درمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید