خبرنگاران تجمیع داوطلبانه دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی غیردولتی کلید خورد

به گزارش سهندبلاگ، تهران - خبرنگاران - ادغام داوطلبانه دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی غیردولتی کلید خورده است و در این زمینه چند موسسه در استان های خراسان و اصفهان دست به کار شده اند تا به گفته یک مسئول وزارت علوم در آینده تبدیل به دانشگاه شوند.

خبرنگاران تجمیع داوطلبانه دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی غیردولتی کلید خورد

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار دانشگاه و آموزش خبرنگاران، ادغام دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی با ابلاغ دستورالعمل تجمیع داوطلبانه از سال جاری به طور جدی کلید خورد. در این زمینه بعضی دانشگاه ها و موسسه های غیردولتی به صورت کاملاً داوطلبانه همانطور که مورد تاکید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری واقع شده است، آستین ها را بالا زدند.

در این زمینه علی آهون منش دبیرکل اتحادیه دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران، گفت: نظر اتحادیه غیردولتی ها نسبت به ادغام کاملاً مثبت است، اما این مسئله بستگی به یاری های وزارت علوم دارد.

وی با طرح سوالی، اظهار کرد: اگر چند دانشگاه و موسسه غیردولتی قصد ادغام داشته باشند آیا از نظر وزارت علوم تبدیل به دانشگاه می شوند یا نه؟ در صورتی که امکانات، تعداد دانشجویان و فضای آموزشی این مراکز با ادغام، متناسب با معیارهای وزارت علوم بود، این مساعدت از سوی وزارتخانه صورت می گیرد؟

آهون منش اضافه نمود: اکنون چهار تا پنج دانشگاه و موسسه غیردولتی غیرانتفاعی در استان های خراسان و اصفهان برای ادغام، داوطلب شده اند و منتظر پاسخ های وزارت علوم در این زمینه هستیم.

دبیرکل اتحادیه دانشگاه های غیردولتی در خصوص آینده غیردولتی هایی که حاضر به تجمیع نمی شوند، تاکید نمود: شاید ظرفیت این دانشگاه ها به صفر برسد، اما تعطیل نمی شوند.

تبدیل مراکز آموزشی غیردولتی به دانشگاه در صورت رعایت استانداردها

در این مورد فرزانه شمیرانی مدیرکل دفتر آموزش های غیردولتی در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران، تاکید نمود: غیردولتی ها بخش خصوصی محسوب می شوند و برای ادغام با یکدیگر کاملاً مختار هستند. بعضی مراکز آموزش عالی غیردولتی برای تجمیع به توافق رسیده اند و امور محضری و حقوقی را انجام داده اند.

وی در این باره که آیا حاصل تجمیع این مراکز، دانشگاه می گردد یا خیر، اظهار داشت که در صورت رعایت استانداردهای مد نظر وزارت علوم، تبدیل به دانشگاه خواهند شد.

به گفته این مسئول وزارت علوم، موسسه هایی که در اصفهان برای تجمیع داوطلب شده اند، از کیفیت مناسبی برخورد هستند و شرایط تبدیل شدن به دانشگاه را دارند.

نحوه ادغام غیردولتی ها

بر اساس دستورالعملی که معاونت آموزشی وزارت علوم اسفندماه 97 به دانشگاه های غیردولتی ابلاغ کرد، دو یا چند موسسه آموزش عالی غیردولتی در یک استان با حفظ هویت حقوقی خود (هیأت موسس) تحت مدیریت مجمع موسسان مشغول به فعالیت می شوند.

ادغام موسسه ها منوط به امضای صورت جلسه موافقت با ادغام، از سوی تمام اعضای هیأت موسس هر یک از موسسه های متقاضی و ارائه تعهدنامه مکتوب مبنی بر پذیرش مسئولیت پاسخگویی به هر گونه بدهی و تعهدات اقتصادی و اداری به اشخاص حقیقی و حقوقی از سوی هر یک از هیأت های موسس خواهد بود.

معین نام موسسه ها

افزایش یا کاهش دانشکده های هر موسسه منوط به پذیرش مجمع موسسان و تایید وزارتخانه خواهد بود.

پس از تصویب شورای گسترش و برنامه ریزی وزارت علوم، موسسه جدید متشکل از موسسه های ادغام شده، فعالیت آموزش و پژوهشی خود را شروع می نماید و نام موسسه جدید بنا به پیشنهاد مجمع موسسان و تصویب شورای موسسه معین می گردد.

سیاست های تشویقی وزارت علوم

وزارت علوم به منظور ترغیب، حمایت و تسریع در ادغام موسسه های آموزش عالی غیردولتی بعضی موارد را نظیر صدور مجوز تاسیس موسسه جدید، استمرار ادامه فعالیت موسسه های ادغام شده در قالب موسسه جدید با حفظ ظرفیت و رشته های موجود فعلی، مساعدت لازم نسبت به تخصیص رشته های جدید به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی با توجه به ادغام موسسه ها و افزایش تعداد اعضای هیأت علمی و ظرفیت فیزیکی و انتقال تمام امتیازات موسسه ها به موسسه ادغام شده در نظر گرفته است.

هدف از ادغام این موسسه ها که تعدادشان به 320 رسیده است، بهره مندی از ظرفیت های موجود، حمایت از موسسه های آموزش عالی غیردولتی - غیرانتفاعی و ارتقای روزافزون کیفیت آموزش و پژوهش همچنین توزیع بهینه رشته های تحصیلی بیان شده است.

همچنین با توجه به کاهش جمعیت دانشجو و پرهیز از موازی کاری در بخش غیردولتی، چند موسسه آموزش عالی می توانند با رعایت ضوابط و مقررات معین شده در این دستورالعمل نسبت به برنامه ریزی و دریافت مجوز لازم برای ادغام داوطلبانه و ایجاد موسسه جدید، پیشنهاد خود را ارائه دهند.

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: ایرنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 2146

به "خبرنگاران تجمیع داوطلبانه دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی غیردولتی کلید خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تجمیع داوطلبانه دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی غیردولتی کلید خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید