خبرنگاران جدال سیاسی بر سر واکسنی که به انتخابات نمی رسد

به گزارش سهندبلاگ، تهران-خبرنگاران- در هر حالی که هنوز هیچ واکسنی در جهان وجود ندارد که برای پیشگیری از بیماری کووید-19 (مبتلایان به ویروس کرونا) موثر باشد، در آمریکا فرایند تولید واکسن به سوژه بهره برداری سیاسی و جدال سیاسی بین مقام های این کشور تبدیل شده است.

خبرنگاران جدال سیاسی بر سر واکسنی که به انتخابات نمی رسد

به گزارش خبرنگاران، از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا بسیاری از شرکت های داروسازی در جهان به تکاپو افتادند تا واکسن مقابله با این ویروس را به نام خود ثبت کنند. اما سازمان جهانی بهداشت تاکید کرده فقط واکسنی را تایید نهایی می کند که بی خطر شدن آن برای کارشناسان این سازمان اثبات شده باشد.

همزمان با تلاش دانشمندان برای ساخت واکسن، این محصول دستاویزی برای بهره برداری سیاسی از آن تبدیل شده است. در این میان با توجه به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری و نامزد جمهوریخواهان آن را به یکی از اهداف تبلیغاتی خود تبدیل کرده است.

ترامپ که خود این روزها به کرونا مبتلا شده و در بیمارستان نظامی والتر رید بستری است بعد از بی توجهی های اولیه درباره خطر کرونا شروع به وعده دادن درباره زمان تولید واکسن کرونا کرد. او گفت تا قبل از انتخابات نوامبر (آبان) این واکسن در اختیار همگان قرار خواهد گرفت.

ترامپ همچنین سازمان غذا و داروی آمریکا را متهم کرده که عمدا در ساخت دارو تعلل می کند تا از لحاظ سیاسی به او آسیب برساند.

به تازگی مایک پنس معاون ترامپ در توئیتر نوشته است نیروی ویژه کاخ سفید در جلسه ای که به تازگی تشکیل داده انتظار دارد که واکسن تا خاتمه سال 2020 تولید شود. به رغم آن که زمان وعده داده شده از سوی بایدن بسیار دورتر از تاریخ قبل از انتخابات طبق وعده ترامپ است اما هنوز معلوم نیست که آیا حتی تا آن تاریخ هم واکسن معتبر و بی خطری تولید شود یا نه.

رسانه های آمریکایی از روز جمعه خبر ابتلای ترامپ و ملانیا همسرش به کرونا را منتشر کرده اند و تا به امروز اخبار ضد ونقیضی درباره شرایط دقیق جسمانی رئیس جمهوری آمریکا منتشر شده است و به نوشته برخی رسانه های آمریکایی، پزشکان با استفاده از دارو و حتی تزریق آنتی بادی جدید تلاش می کنند از وخامت حال او جلوگیری کنند.

به تازگی سی ان ان گزارش داد که تست کرونای نیکولاس لونا دستیار شخصی ترامپ هم که نقش محافظ را برای او ایفا می کند و وظیفه اش این است که صبح تا شب همراه او باشد، مثبت شده است.

بلومبرگ نخستین بار گزارش مثبت شدن تست کرونای لونا را منتشر کرد و کاخ سفید تا به امروز در این زمینه اظهارنظر نکرده است.

به رغم فشارهای ترامپ، دو شرکت پیشتاز داروسازی در آمریکا موسوم به مدرنا و فایزر در روزهای اخیر اعلام کرده اند که بر خلاف ادعای کاخ سفید، واکسن های ساخت این شرکت ها تا روز انتخابات در آمریکا آماده نخواهد شد.

آلبرت بورلا مدیر اجرایی شرکت فایرز به تازگی در جمع کارمندان این شرکت گفت: در فرایند ساخت واکسن همگام با علم پیش می رود و تحت تاثیر زمان بندی سیاسی نیست.

ترامپ در مناظره انتخاباتی مدعی شده بود با مسئولان شرکت فایرز، مدرنا، جانسون اند جانسون و دیگر شرکت های دراوسازی در آمریکا صحبت کرده و آنها می توانند برای ساخت واکسن سریع تر عمل کنند.

بورلا در واکنش گفته است از اینکه کار این شرکت در مناظره انتخاباتی به یک سوژه سیاسی تبدیل شده ناامید است و اطمینان داده شرکت متبوعش در مقابل فشارها برای ساخت سریع واکسن تسلیم نخواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرده تست های مرحله نهایی واکسن تهیه شده توسط این شرکت نشان دهد که این واکسن بی خطر و موثر است.

استفان بانسل مدیر عامل شرکت مدرنا نیز در مصاحبه با روزنامه فایننشال تایمز گفت بر اساس آنچه که درباره فرایند ساخت واکسن شرکت متبوعش می داند آماده مجوز استفاده اضطراری از واکسن تولیدی دستکم تا قبل از 25 نوامبر (5 آذر) نیست.

شبکه خبری ان بی سی نیوز در گزارش جدید خود اذعان کرد: واکسنی در کار نیست اما جدال سیاسی بر سر آن وجود دارد.

در این گزارش آمده است آیا این ترامپ است که شرکت های داروسازی و سازمان های فدرال را تحت فشار قرار می دهد تا ایمن سازی را تا قبل از انتخابات انجام دهند یا دموکرات ها هستند که درباره بی خطر بودن تولید واکسن در زمان تولید شده ابراز تردید می کنند؟

پاسخ این سوال می تواند بر روی رای دهندگانی که شاهد رقابت های انتخاباتی هستند تاثیر بگذارد.

نظرسنجی ها پیوسته نشان داده اند که بیشتر آمریکایی ها به آنچه ترامپ درباره واکسن کرونا و نحوه مدیریت او می گویند اعتمادی ندارند.

جمهوریخواهان در خارج از واشنگتن می گویند اگر واکسن قبل از روز انتخابات در اختیار مردم قرار بگیرد این دستاوردی بزرگ برای ترامپ خواهد بود.

الیجا هار عضو مجلس کنندگان از ایالت میسوری به تازگی در گفت و گو با ان بی سی نیوز گفت تولید واکسن قبل از انتخابات چه به مردم تزریق شود یا نشود، برای ترامپ و تیمش امری ضروری است زیرا فقط همین مفهوم که زمانی برای خاتمه این همه گیری مشخص شده است نظرات مردم را تغییر خواهد داد.

میگی هاسان سناتور دموکرات به این رسانه گفت اگر رئیس جمهور به سیاسی سازی فرایند تولید و آزمایش واکسن ادامه دهد او می تواند بسیاری از زندگی ها را به خطر بیندازد زیرا علاوه بر خطر جانی چنین واکسنی، اعتماد مردم به واکسن را تضعیف می کند و باعث می شود حتی اگر واکسن بی خطری تولید شود تعداد کمتری به دریافت آن راغب باشند.

حتی مقامات آمریکایی نیز نسبت به اظهارات ترامپ درباره واکسن کرونا تردید دارند. کامالا هریس سناتور ایالت کالیفرنیا به تازگی گفت به واکسن تولیدی بر اساس آنچه ترامپ می گوید اعتمادی ندارد و به نظر کارشناسان پزشکی توجه خواهد داشت.

اما بستری شدن ترامپ در بیمارستان به سوژه داغی نزد کاربران شبکه های اجتماعی نیز تبدیل شده است و بسیاری چنین حدس می کنند که ممکن است ترامپ از این موضوع نیز بهره برداری سیاسی کرده و بعد از بهبودی به لاف زنی درباره داروهای موثر در درمان بیماری اش در آمریکا بپردازد. برای معلوم شدن این موضوع باید تا روزها و هفته های آینده صبر کرد و باید دید که ترامپ در صورت گذراندن روزهای حیاتی بیماری خود، چگونه باز هم از آن در جهت پیشبرد اهداف سیاسی و تبلیغاتی اش بهره برداری خواهد کرد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 10621

به "خبرنگاران جدال سیاسی بر سر واکسنی که به انتخابات نمی رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران جدال سیاسی بر سر واکسنی که به انتخابات نمی رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید