خبرنگاران مربی تیم دختران: در فوتبال زنان برنامه ریزی وجود ندارد

به گزارش سهندبلاگ، تهران- خبرنگاران- مربی تیم فوتبال دختران زیر 19 سال گفت: در فوتبال زنان برنامه ریزی وجود ندارد و هر زمان در مورد آن صحبت کردیم، گفتند که ابتدا تکلیف فوتبال مردان معین گردد بعد زنان.

خبرنگاران مربی تیم دختران: در فوتبال زنان برنامه ریزی وجود ندارد

سمیه شهبازی سرمربی تیم فوتبال زنان وچان کردستان است. وی مدتی به عنوان والیبالست و پس از آن بازیکن فوتبال تیم آینده سازان و سرمربی این تیم و نیز سپاهان فعالیت می کرد.

مشروح خاطرات فوتبالی این سرمربی را می خوانیم.

چه زمانی به فوتبال علاقه مند شدید؟

وقتی 12 سالم بود با 2 برادرم که اختلاف سنی زیادی با آنان داشتم در کوچه فوتبال بازی می کردم و چند باری هم توپ به شیشه ها خورد و شکست.

در آن موقع جای خاصی برای تمرین نمی رفتید؟

جایی را نمی شناختم تا بخواهم بروم و با برادرانم تا دوران دبیرستان در کوچه بازی می کردم.

چی شد که در مدرسه به والیبال علاقه مند شدید؟

در دوران دبیرستان، مدرسه ما در والیبال و فوتسال قرار بود تیم بدهد و من هم در والیبال بَد نبودم و تست دادم و قبول شدم. مربی فوتسال هم وقتی بازی من را دید گفت بیا در فوتسال هم تست بده.

ولی فوتسال را انتخاب نکردید؟

فضای فوتسال را دوست نداشتم. بنظرم چون در سالن برگزار می شد فضای خفه ای داشت.

پاسور تیم والیبال مدرسه بودید؟

بله. بیاد دارم در مسابقات نواحی، مدرسه ما دوم شد اما من در تیم منتخب استان انتخاب نشدم.

چرا؟

فکر می کنم پاسورهای بهتر از من در تیم وجود داشتند و در آن موقع علاقه مندان به والیبال زیاد بودند و استعدادهای بیشتری در این عرصه داشتیم.

بعد از آن چی شد که به سمت فوتبال رفتید؟

تفریحی با برادرم فوتبال بازی می کردم اما بعد از دانشگاه و در سال 89 یک آموزشگاه زیر نظر شهرداری بازیکنان فوتبال را جذب می کرد و منم تصمیم گرفتم تا آنجا ثبت نام کنم اما نتوانستم در سطح اول کشور بازی کنم.

دلیل آن؟

زیرا دیر فوتبال را آغاز کردم. زمان کوتاهی برای آنکه یک فوتبالیست مطرح شوم داشتم. همچنین خانواده مخالف فوتبال بازی کردن من بود.

چرا مخالفت؟

زیرا در رشته پتروشیمی مدرک لیسانسم را گرفته بودم و می خواستم در همین عرصه ادامه دهم. من کارشناسی ارشد را نگرفتم و جلوی خانواده ایستادم و به دنبال فوتبال رفتم. چهار سال اول به عنوان فوتبالیست نتیجه ای برایم نداشت اما در حین بازی کردن مدرک مربیگری را کسب کردم. در تیم نوید گستر اصفهان قهرمان استان شدیم. هیات فوتبال اصفهان نیز سهمیه لیگ کشوری را به ما داد و تیم میهن نجف آباد را در دسته یک تشکیل دادیم و که به ایرانیان تغییر نام داد.

چه شرایطی را با تیم ایرانیان سپری کردید؟

بیاد دارم زمانی که در دسته یک قهرمان شدیم تنها 6 تیم در لیگ حضور داشتند. بازی آخر ما برابر سیستان و بلوچستان بود. 2 روز و نصفی طول کشید تا به این شهر برسیم.

آغاز فوتبال حرفه ای شما از لیگ دسته یک بود؟

بله. آن سختی ها خیلی به من چسبید زیرا با قهرمانی تیم همراه شد و برای اولین بار استان ما صاحب یک تیم لیگ فزونی شد.

یعنی از همان جا تیم فوتبال زنان استان اصفهان شکل گرفت؟

درست است. زیرا در آن موقع به فوتبال زنان کم بها می دادند و اکنون کمی بهتر شده است.

در تیم آینده سازان بازیکن بودید؟

بله. مدتی در این تیم در دسته یک بازیکن بودم و بعد درگیر دریافت مدارک مربیگری شدم و پس از آن سرمربی این تیم شدم.

پس از آن سرمربی سپاهان شدید؟

2 سال راهنمایی تیم سپاهان را برعهده گرفتم و در لیگ برتر مقام سومی و چهارمی را با این تیم بدست آوردم. پس از آن هم سرمربی وچان کردستان شدم. گرچه سه سال مربی تیم فوتبال دختران زیر 19 سال بودم. یکسال در کنار لیلا وقاری و 2 سال در کنار کتایون خسرویار حضور داشتم.

اکنون مربی تیم هستید؟

بله هستم اما فدراسیون هیچ صحبتی با ما انجام نداده و ابلاغیه ای هم برای مسابقات نیامده است.

تجربه در حضور مسابقات مقدماتی قهرمانی زیرا 19 سال آسیا در ویتنام را چطور دیدید؟

از لحاظ امکانات مثل همواره از سایر تیم ها پایین تر بودیم و اگر در بازی برابر لبنان کارت زرد زیادی نمی گرفتیم به مرحله بعد صعود می کردیم. متاسفانه بازیکنان ما از لحاظ روحی و روانی در شرایط خوبی بسر نمی بردند.

تجربه برد سپاهان برابر شهرداری بم چگونه بود؟

یکی از شیرین ترین بردهای زندگیم را با سپاهان داشتم. در واقع ما توانستیم با گل فروغ موری یک بر صفر بم را شکست دهیم. اگر موری رباط پاره نمی کرد ما می توانستیم برای دومین سال پیاپی قهرمان شویم.

تفاوت فوتبال زنان در گذشته با اکنون؟

اکنون رسیدگی به فوتبال زنان بهتر شده است و فدراسیون فوتبال دیدگاه خوبی به فوتبال زنان دارد. در آن موقع اگر قهرمان کشور هم می شدیم هیچ جا خبری از ما پخش نمی شد.

دیده نمی شدید؟

دیده نمی شدیم. زیرا امکانات و پوشش خبری و صفحات مجازی به این صورت نبود. اما اکنون امکانات بیشتر شده و به لحاظ فنی سطح بازیکنان و مربیان بالا رفته و تمرینات آنان متفاوت شده است.

با توجه به ناتمام ماندن لیگ فوتبال زنان موافق اعلام قهرمان لیگ هستید؟

بله. به عنوان یک مربی مخالف برگزاری ادامه مسابقات لیگ برتر هستم، زیرا با این شرایط سلامتی بازیکنان و کادر فنی در خطر است. گلاره ناظمی مسوول برگزاری مسابقات فوتبال زنان گفت که می خواهد 4 بازی پایانی را برپا کند. ما یک مرجع داریم و آن فیفا است که باید زمان برگزاری مسابقات را به فدراسیون ها اعلام کند. اگر بخواهیم با فوتبال مردان مقایسه کنیم این قیاس نابرابر است، چون فوتبال مردان از لحاظ رسیدگی و امکانات در شرایط بهتری واقع شده است. چهار بازی دیگر باقی مانده و در فوتبال زنان دیدارها قابل پیش بینی است و مثل فوتبال مردان نیست که تیم قعر جدولی تیم صدر جدولی را ببرد. فکر نمی کنم تغییری در رتبه بندی تیم ها پیش بیاید و مسابقات و امتیازات هم معین است.

یکسال است که خبری از اردوهای تیم ملی فوتبال زنان نیست و فکر می کنید این بی توجهی فدراسیون به فوتبال زنان چقدر می تواند مانع رشد آن گردد؟

صد درصد نبود اردو و حتی یک سری تمرینات خیلی به تیم ملی فوتبال زنان ضرر می رساند. لیگ سال جاری پویا بود و می توان بازیکنان منتخب زیادی را از درون آن برای تیم ملی خارج کرد. در فوتبال زنان برنامه ریزی وجود ندارد. گرچه در فوتبال مردان هم 2 سرمربی عوض کردیم و آنجا هم شاهد بی برنامگی هستیم. هر زمان در مورد فوتبال زنان صحبت کردیم گفتند که ابتدا تکلیف فوتبال مردان معین گردد بعد زنان. هر چند اکنون نسبت به قبل شرایط برای فوتبال زنان مقداری بهتر شد و رسیدگی می گردد اما تیم ملی اردوی زیادی ندارد.

فکر می کنید دلیل آن چیست؟

فدراسیون فوتبال درگیر یک سری مسایل اقتصادی است و این امر اجازه نمی دهد تا برای تیم ملی فوتبال زنان اردویی گذاشته گردد. تیم ملی حیف است و در بازی های مقدماتی المپیک گرچه صعود نکرد اما خیلی خوب و روان بازی کرد. اگر فدراسیون حداقل ماهی یک اردو برگزار کند تا ملی پوشان در کنار هم تمرین نمایند و با متد مربی آشنا شوند راحت تر می توانند در مسابقات شرکت نمایند و نتیجه بهتری بدست بیاورند تا اینکه 2 هفته مانده به یک تورنمنت تیم را جمع نمایند و در مسابقات نتیجه نگیریم و تیم فوتبال زنان ایران را مسخره نمایند.

حرف پایانی...

در این مدت از پرستاران و پزشکان که خیلی برای ما زحمت کشیدند تشکر می کنم. آنان از زندگی شخصی خود گذشتند تا به هموطنان خود یاری نمایند.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

منبع: ایرنا
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 8399

به "خبرنگاران مربی تیم دختران: در فوتبال زنان برنامه ریزی وجود ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مربی تیم دختران: در فوتبال زنان برنامه ریزی وجود ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید