رابطه تنگاتنگ عشق به استیک و ناراحتی های روده

به گزارش سهندبلاگ، عاشق استیک و گوشت قرمز هستید؟ جداً برایتان متأسفیم!!! مسائل روده در انتظار شماست.

رابطه تنگاتنگ عشق به استیک و ناراحتی های روده

یافته های تحقیقاتی تازه نشان می دهد مردانی که مرتب گوشت قرمز می خوردند بیشتر از مردانی که در رژیم غذایی خود اندازه کمتری گوشت قرمز مصرف می نمایند، در خطر ابتلا به نوعی التهاب روده به نام دایورتیکولیت هستند.

آقایانی که در این تحقیقات 26 ساله آنالیز شدند و 6 وعده یا بیشتر در هر هفته گوشت قرمز مصرف می کردند 58 درصد بیشتر از آنهایی که کمتر گوشت قرمز مصرف می نمایند و تعداد وعده های آنها به طور میانه به یک و نیم وعده در هفته می رسید محتمل است به دایورتیکولیت مبتلا شوند.

دایورتیکولیت زمانی رخ می دهد که دیواره روده فرد از حالت طبیعی خارج و متورم گردد، کیسه های کوچکی به نام دایورتیکولوم را تشکیل شده و سپس کیسه ملتهب گردد. با اینکه این التهابات محتمل است هر جای روده اتفاق بیفتد اما بیشتر در روده بزرگ شایع است.

به گفته محققان، هر ساله 210 هزار نفر در امریکا بر اثر دایورتیکولیت در بیمارستان بستری می شوند و هزینه درمان آنها برای خلاصی از این عارضه بیش از 2 میلیارد دلار است. (در موارد شدید دایورتیکولیت، افراد مبتلا برای درمان به آنتی بیوتیک داخل وریدی یا جراحی احتیاج دارند.)

البته، با تمام اینها هنوز تعیین نیست که چه چیزی منجر به بروز این بیماری می گردد و چه چیزهایی بیشتر افراد را در خطر ابتلا قرار می دهد.

بعضی از عواملی که احتمال خطر را بیشتر می نماید استعمال دخانیات یا سیگار کشیدن، مصرف داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی و کمبود فعالیت بدنی است. اما چیز زیادی در خصوص تأثیر رژیم های غذایی فراتر از نقش مهم مصرف ناکافی فیبر در بروز بیماری، هنوز وجود ندارد.

بیشتر بدانیم: سندرم روده تحریک پذیر چیست؟

در این تحقیق، پژوهشگران اطلاعات پزشکی 46 هزار مرد را آنالیز کردند. هر چهار سال، در این مطالعه پرسشنامه ای ارائه شد تا بیماران در خصوص شرایط، سوابق پزشکی و بیماری هایی که در این مدت داشتند پاسخ دهند. در ابتدای این تحقیق، هیچ کدام از بیماران مشکل التهاب روده دایورتیکولیت یا سرطان معده و روده نداشتند.

در پرسشنامه رژیم غذایی، مردان به سؤالات مختلفی در خصوص گوشت قرمز باید پاسخ می دادند؛ مثلاً اینکه هر چند وقت یک بار گوشت قرمز می خورند و آیا گوشت قرمز فرآوری شده یا مرغ و ماهی مصرف می نمایند.

تحقیقات نشان داد در این دوره 26 ساله از تحقیقات، 764 تا از آقایان به دایورتیکولیت مبتلا شدند. فارغ از پیدا کردن ارتباط بین گوشت قرمز و خطر ابتلا به دایورتیکولیت، محققان دریافتند که دیگر انواع پروتئین های حیوانی با کاهش خطر ابتلا به دایورتیکولیت در ارتباط است. مثلاً با جایگزین کردن یک وعده گوشت قرمز با ماهی یا مرغ می توان 20 درصد از خطر ابتلا به این بیماری کاست.

محققان دریافتند آنهایی که گوشت قرمز بیشتر می خوردند سیگار هم بیشتر می کشند، داروهای غیراستروئیدی بیشتری مصرف می نمایند و تمرینات ورزشی شدید کمتری نسبت به آنهایی که کمتر گوشت قرمز می خورند دارند.

از تحقیقات پژوهشگران این نتیجه حاصل شد که مصرف بیشتر گوشت قرمز با التهاب مزمن بیشتر در ارتباط است؛ همان عارضه ای که خطر ابتلا به دایورتیکولیت را بیشتر می نماید. مصرف گوشت قرمز میکروبیوم روده را به شیوه ای تغییر می دهد که فرد را در خطر ابتلا به چنین بیماری هایی قرار می دهد.

با این که گوشت قرمز فرآوری شده اغلب منجر به مسائل سلامتی می گردد اما گوشت قرمز فرآوری نشده نیز علت اصلی ارتباط آن با دایورتیکولیت به شمار می رود.

بیشتر بدانیم: تأثیر باکتری های روده بر روی وزن افراد

گوشت فرآوری نشده مثل استیک در مقایسه با گوشت فرآوری شده معمولاً در مقادیر بیشتری مصرف می گردد و منجر به وجود تکه های هضم نشده بزرگ در روده گردد و در نهایت باعث تغییرات متفاوتی در میکروبیوم روده گردد. فرضیه بعدی در نقش گوشت قرمز فرآوری شده این است که دمای بالایی برای پخت گوشت در نظر گرفته می گردد که همین امر بر باکتری روده یا اندازه التهاب تأثیر می گذارد. این فرضیات هنوز جای کار دارد و مطالعات بیشتری باید تا قطعی شدن نتیجه انجام گردد.

این تحقیق محدودیت هایی نیز داشت؛ مثلاً مردان مصرف گوشت شخص خودشان را فقط گزارش دادند. علاوه بر این، از آنجا که این تحقیقات فقط مردان را در بر می گرفت هنوز تعیین نیست آیا بر روی زنان هم تأثیر مشابهی دارد یا خیر.

منبع: فوت و فن
انتشار: 16 مرداد 1401 بروزرسانی: 16 مرداد 1401 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 17770

به "رابطه تنگاتنگ عشق به استیک و ناراحتی های روده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رابطه تنگاتنگ عشق به استیک و ناراحتی های روده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید