زورآزمایی خیابانی با تزار

به گزارش سهندبلاگ، منتقد ولادیمیر پوتین بودن در روسیه به خودی خود از شما یک شخصیت ویژه می سازد، اما زمانی که تا یک قدمی مرگ بر اثر ترور با نوویچوک بروید و بعد با آگاهی کامل از عواقب تصمیم تان دوباره به سرزمین تزار ها بازگردید تا در برابر پوتین، رییس جمهور بی رقیب روسیه بایستید شرایطی را رقم زده اید که دست کم در قرن بیست ویکم نمونه ای تاریخی برای آن نمی توان یافت.

زورآزمایی خیابانی با تزار

اعتماد در ادامه نوشت: الکسی ناوالنی با دارا بودن تمام این ویژگی های نادر برای رسانه ها به ویژه انواع غربی آن جذاب است، اما اینکه آیا این جذابیت می تواند زمینه ساز موفقیت او در عرصه سیاست روسیه شود یا ناوالنی نیز نظیر بسیاری از دیگر منتقدان پوتین خیلی زود به فراموشخانه تاریخ سپرده خواهد شد، مساله ای که زمان سرنوشت آن را مشخص خواهد کرد.

دادگاهی در مسکو سه شنبه شب گفت، الکسی ناوالنی شرایط آزادی مشروط خود را از دست داده و دو سال و نیم آینده را باید در زندان سپری کند؛ حکمی که ناوالنی آن را غیرمنطقی دانست و گفت شما می توانید مرا زندانی کنید، اما قادر نخواهید بود تا تمام مردم روسیه را به زندان بیندازید.

صدور حکمی سنگین از سوی دادگاه علیه یکی از مطرح ترین منتقدان رییس جمهور روسیه در حالی رقم خورد که تحلیلگران آن را نقطه عطفی در کارنامه پوتین توصیف می کنند و معتقدند این اقدام یا می تواند برای مدتی طولانی صدای مخالفان را خاموش کرده و آنان را منزوی کند یا اینکه باعث خواهد شد، قبح و هراسی که در خصوص اعتراض و انتقاد به پوتین وجود دارد، شکسته شود و روسیه دوره جدیدی را از نظر سیاسی تجربه کند.

ناوالنی جوان پیش تر با تحقیقات گسترده درباره فساد در ساختار سیاسی روسیه و ساختن ویدیو هایی مرتبط با این موضوع خبرساز شده بود و بسیاری او را الهام بخش تعدادی از بزرگ ترین اعتراضات خیابانی علیه پوتین می دانستند. کاخ کرملین در گذشته سعی داشت با صدور حکم های حبس چند هفته ای برای ناوالنی، او را از رقابت های سیاسی حذف کند و همزمان مانع از آن شود که این چهره منتقد به یک قهرمان یا شهید بدل شود، اما شواهد نشان می دهد، موفقیت خاصی در این زمینه کسب نکرد تا بخواهد دست به دامان راهی خشن تر شود.

مقامات غربی می گویند مسکو تلاش داشته در ماه های گذشته با بهره گیری از سم نوویچوکف ناوالنی را مسموم و او را ترور کند، اما در پی نجات یافتن معجزه وار ناوالنی از این سوء قصد حالا کاخ کرملین در پی شلیک تیر آخر برآمده و تصمیم دارد با حبس طولانی مدت این چهره منتقد، زمینه حذف کامل او را از صحنه سیاست در روسیه فراهم کند.

دفاع در دادگاه، تقابل در خیابان

برای ناوالنی که به نقش رسانه و افکار عمومی در پیشبرد اهداف خود آگاه بود، جلسه دادگاه نیز به تریبونی برای جلب توجه و افزایش قدرت سیاسی می ماند. او در روز سه شنبه تصمیم گرفت تا محاکمه خود را به نشستی برای طرح نقدها علیه پوتین تبدیل کند و رییس جمهور روسیه را به یک قاتل تشبیه کرد. ناوالنی دولت روسیه را به نقش داشتن در سوءقصد علیه خود متهم کرد و مسمومیت اخیر خود را اقدامی برنامه ریزی شده از سوی سازمان های اطلاعاتی مسکو توصیف کرد؛ موضوعی که کاخ کرملین قویا آن را رد می نماید.

ناوالنی در این جلسه گفت: یکی از بزرگ ترین دلایل دشمنی پوتین با من این است که زین پس در تاریخ از ولادیمیر پوتین به عنوان یک قاتل و یک مسموم کننده یاد خواهد شد. در تاریخ چهره های زیادی با القاب و رفتارهایشان توصیف شده اند که از مهم ترین نمونه های آن می توان به الکساندر آزادی بخش یا اورسالوف حکیم اشاره کرد. حالا برای همیشه تاریخ ما یک ولادیمیر مسموم کننده خواهیم داشت.

ناوالنی ادامه داد: من اینجا از سوی پلیس احاطه شده ام و هزاران پلیس هم در شهر مستقر هستند تا جلوی هرگونه اعتراض را بگیرند. همه این ها به این دلیل است که ما ثابت کردیم رییس جمهوری وجود دارد که لباس زیر منتقدان خود را می دزد و آن را به عامل شیمیایی آغشته می نماید.

گریه های همسر او نیز در طول جلسه دادگاه جالب توجه بود. در واکنش به این گریه ها، ناوالنی برای همسرش یولیا تصویر یک قلب را روی شیشه کشید و هنگامی که در انتها جلسه پلیس ها سعی داشتند او را به زندان بازگردانند، خطاب به یولیا گفت خداحافظ، نگران نباش. همه چیز درست خواهد شد.

نیویورک تایمز گزارش داده که همزمان با این دادگاه اعتراضاتی در خیابان های مسکو جریان داشت و طرفداران ناوالنی به خیابان آمده بودند تا با شعار های پوتین دزد است یا او را آزاد کنید خواهان آزادی فوری این چهره منتقد شوند.

تصویری که این گزارش از فضای مسکو در روز سه شنبه ارایه می نماید، تصویر شهری مملو از نیرو های پلیس است که شکل گیری تجمعات بزرگ و پرجمعیت در آن عملا ناممکن می نماید و نیرو های پلیس نیز دستور دارند تا با قاطعیت تمام با معترضان خیابانی برخورد کنند. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از گروه OVD از گروه های حقوق بشری فعال در روسیه، تعداد دستگیرشدگان در روز سه شنبه را 1377 نفر عنوان کرده و نوشته است که نیرو های پلیس با خشونت، معترضان را متفرق می کردند.

دانیل استیوکوف، کارگر 19 ساله ای که برای اعتراض به خیابان آمده بود، می گوید: این بی قانونی است. صاحبان قدرت هر کاری دل شان می خواهد انجام می دهند و هیچ محدودیتی برای خود قائل نیستند. ادوارد میخالویچ مددکار 37 ساله ای که تا پیش از 23 ژانویه سال جاری در هیچ تظاهرات سیاسی حاضر نشده بود، انگیزه خود را حضور در اعتراضات واکنشی به وضع موجود می خواند و معتقد است: آنچه برای ناوالنی رخ داده فراتر از بسیاری از حدود است که در گذشته وجود داشت.

با وجود این اعتراضات در انتها جلسه دادگاه قاضی ناتالیا رپنیکووا کیفرخواست دادستان در خصوص ضرورت ابطال عفو مشروط ناوالنی را وارد دانست و حکم به زندانی شدن این منتقد روس داد.

بر اساس حکم دادگاه مدت زمان 9 ماهی که ناوالنی در حبس خانگی بوده به عنوان بخشی از حکم او لحاظ می شود و در نتیجه ناوالنی باید حدود 2 سال و نیم را در زندان سپری کند. تاتیانا استانوویا، رییس اندیشکده آر پولیتیک در توییتر خود نوشت: امروز زمانی مبهم برای ریاست جمهوری پوتین است. به نوشته او برای اولین بار طی 20 سال گذشته دولت روسیه با وضعیتی روبه رو است که نمی تواند اعتراضات را کانالیزه کرده و نمی تواند نارضایتی عمومی را در مسیری قابل کنترل هدایت کند.

واشنگتن پست این سلسله اعتراضات را یکی از بزرگ ترین اعتراضات سیاسی تاریخ روسیه جدید دانسته که طی آن در بیش از 100 شهر روسیه، ده ها هزار نفر به خیابان آمدند و خواهان آزادی ناوالنی شدند. به نوشته این روزنامه وقوع چنین اعتراضاتی نگرانی های مسکو پیرامون وقوع انقلاب رنگی در روسیه را افزایش می دهد چرا که ولادیمیر پوتین نگران است اتفاقاتی نظیر آنچه در سال های 2004 تا 2005 در اوکراین یا آنچه در سال 2003 گرجستان رخ داده برای روسیه نیز اتفاق بیفتد.

واکنش بین المللی به یک حکم

صدور حکم زندان برای الکسی ناوالنی با واکنش های بسیاری در عرصه بین المللی روبه رو شد. شورای اروپا در بیانیه ای این حکم را برخلاف تعهدات بین المللی روسیه در حوزه حقوق بشر دانست و از مسکو خواست هرچه سریع تر این چهره منتقد را آزاد کند.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا نیز در توییتر ضمن انتقاد از دستگیری و بازداشت ناوالنی به محض ورود به روسیه و بعد صدور حکم حبس برای او نوشت: ایالات متحده عمیقا نگران اقدامات روسیه علیه الکسی ناوالنی است. ما خواهان آزادی بی قید و شرط او و تمامی کسانی هستیم که برای به دست آوردن حقوق خود تلاش می کنند.

همچنین امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه در توییتی با غیرقابل قبول خواندن صدور حکم علیه ناوالنی شرح داد: مخالفت سیاسی هیچ گاه یک جرم تلقی نمی شود. ما خواهان آزادی فوری او هستیم. احترام به حقوق اساسی بشر در راستای آزادی داخلی قابل مذاکره نیست. دامینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا از دیگر کسانی بود که به این اتفاق واکنش نشان داد. او تاکید کرد که بریتانیا انتظار دارد هم ناوالنی و هم تمامی معترضان و خبرنگارانی که طی دو هفته گذشته بازداشت شده اند، آزاد شوند.

در پی این واکنش ها، کرملین بار دیگر در پی کوچک نمایاندن این اتفاقات برآمد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه شامگاه سه شنبه در گفت وگویی ابراز امیدواری کرد که آینده روابط روسیه و اروپا به چنین موضوعات احمقانه ای گره زده نشود و برخی با بزرگنمایی درصدد بهره بردن از شرایط فعلی برنیایند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: فرارو
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 12611

به "زورآزمایی خیابانی با تزار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زورآزمایی خیابانی با تزار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید