با انواع و اقسام کوکی و تاریخچه آن بیشتر آشنا شوید

به گزارش سهندبلاگ، تاریخچه کوکی بسیار جالب و شنیدنی است. کوکی یکی از پرطرفدارترین شیرینی ها در بین مردم است که توانسته هواداران زیادی را به خود جذب کند تا جایی که که امروزه پای ثابت بسیاری از مهمانی ها و دورهمی ها خصوصاً جشن های تولد و شادی شده است.

با انواع و اقسام کوکی و تاریخچه آن بیشتر آشنا شوید

اما تابحال به این موضوع فکر نموده اید که این شیرینی خوشمزه اولین بار در کجا و چطور درست شده؟ در این مقاله از وبلاگ خبرنگاران تصمیم داریم مروری بر تاریخچه کوکی داشته باشیم و بیشتر شما را با این شیرنی پر هوادار و محبوب آشنا کنیم پس تا سرانجام این مقاله همراه ما باشید.

شاید بیشتر شما تصور کنید که کوکی یک شیرینی با مبدا خارجی است ، اما جالب است بدانید که تاریخچه کوکی به کشور عزیر خودمان یعنی ایران برمی گردد.

تاریخچه کوکی

کوکی اولین بار در قرن هفتم در شهر سیستان پخته شد. از زمان کشف چغندر قند به عنوان یک گیاه شیرین و با صنعتی شدن فراوریات قند و شکر روند پخت انواع شیرینی هرروز متداول تر و مرسوم تر از قبل شد.

این خوراکی خوشمزه خیلی اتفاقی کشف شد. در آن موقع که نان را در تنور می پختند برای این که مطمئن شوند تنور حسابی گرم شده یک تکه خمیر کوچک داخل تنور می انداختند و بعد از پخت نان این تکه خمیر هم حسابی برشته و خوش طعم شده بود و آن را میخوردند. بعدها که شکر و کاکائو و سایر چاشنی ها وارد صنعت آشپزی شدند این تکه خمیر برشته هم رنگ و لعاب خوشمزه تری به خودش گرفت و اینگونه بود که کوکی خلق شد.

بعد ازاولین دوره پخت این شیرینی ها -کوکی خارجی ها و کلوچه ما ایرانی ها- کوکی در ایران و کشورهای نزدیکش هواداران بسیاری پیدا کرد.

تاریخچه کوکی | کوکی در ایران

طبق وب سایت Whats Cooking America ، که یک وب سایت معتبر در حوزه تاریخچه غذاها است، قدیمی ترین کیک های سبک کوکی نیز به کشور ایران در قرن 7th م ، برمی گردد.

کوکی معمولاً به عنوان یک کیک کوچک، نازک و شیرین تعریف می گردد. بر حسب این تعریف هر نوع کیک یا شیرینی ترد و نرمی که با آرد، تخم مرغ و نوعی چربی (کره یا روغن) درست گردد را می توان کوکی نامید.

یک خوراکی لذیذ و خوشمزه که در خاورمیانه آن را با انواع غلات، شهد و عسل و انواع مغز و آجیل فراوان (انواع باقلوا و مسقطی و کلوچه)، در اروپا و ترکیه بیشتر به عنوان صبحانه و بیشتر با انواع میوه فصل مثل انواع تارت و کیک شکلاتی و در قسمت شرقی آسیا با پایه اصلی برنج می پزند.

هر کشوری واژه اختصاصی خود را برای کوکی دارد؛ به عنوان مثال در انگلستان و استرالیا به کوکی، بیسکوییت می گویند. آلمانی ها نیز کوکی های کریسمس را keks یا Plzchen می نامند. در ایتالیا نیز نام های مختلفی برای انواع مختلف کوکی وجود دارد که از جمله این نام ها می توان به amaretti و biscotti به معنی دو بار پخته شده اشاره نمود.

کوکی ها در آمریکا

کوکی با ترکیب چیپس شکلات (Chocolate chip cookie) یکی از محبوب ترین شیرینی ها در ایالات متحده آمریکا به شمار می رود و اولین بار در استان ماساچوست آمریکا ، به وسیله یک استاد دانشگاه و متخصص تغذیه به نام Ruth Graves Wakefield خلق شد. داستان به وجود آمدن دستور پخت کوکی با چیپس شکلات از آن جایی آغاز می گردد که فردی به نام روس ، در سال 1930 میلادی تصمیم به باز کردن مسافرخانه کوچکی با همکاری همسرش کن می گیرد. آن ها نام این مسافرخانه را تل هاوس (The Toll House Inn) می گذارند. روس کلیه شیرینی ها و غذا های تل هاوس را خودش شخصا با استفاده از دستور های خانوادگی اش آماده می کرد و به لطف غذا های خانگی خوشمزه و البته دقت در ارائه سرویس خوب ، مسافرخانه آن ها در عرض یک سال محبوبیت قابل توجهی در سراسر آمریکا پیدا کرد.

تاریخچه کوکی | کوکی کره ای-شکلاتی

یکی از شیرینی هایی که روس با دستور پخت اختصاصی خود برای مسافرخانه آماده می کرد، کوکی کره ای - شکلاتی بود. او برای درست کردن این دستور، شکلات تخته ای مخصوص شیرینی پزی را آب نموده و در مواد بیسکویت مخلوط می کرد. یک روز حین کار متوجه شد که شکلات تخته ای ندارد و به جای آن شکلات نستله ای که آقای اندرو نستله به عنوان نمونه به او داده بود را خرد نموده و مورد استفاده قرار گرفته است.

او فکر می کرد که تکه های شکلات در فر کاملا آب می شوند و همان کوکی همیشگی به دست می آید ولی شکلات به صورت تکه ای در شیرینی باقی ماند. زمانی که روس کوکی تازه خود را سرو کرد، با استقبال مشتری ها رو به رو شد و آغاز به پختن مداوم این کوکی ها کرد و با این اتفاق سادع کوکی با چیپس شکلات در سال 1933 میلادی به دنیا آمد.

البته بسیاری از مورخین تغذیه این داستان را رد می نمایند و می گویند که خیلی سطح کار روس از این حد بالاتر بوده و این کوکی را از اول به این شکل طراحی شده نه به صورت اتفاقی. سند آن ها نیز برای این ادعا مصاحبه شخص روس با مجله ای به مناسبت یک سالگی کوکی چیپس شکلات است. در این مجله او می گوید که خیلی وقت بوده که می خواسته تنوعی در شیرینی های مسافرخانه خود ایجاد کند ، اما دلیل این اتفاق چه از روی محدودیت و یا چه از سر خلاقیت آقای روس بوده ، نتیجه ای ایده آل و خوشمزه را رقم زده است.

کوکی و شرکت نستله

بعد از مدتی که هواداران کوکی های تازه مسافرخانه تول هاوس افزایش یافتند، اندرو نستله و روس با هم قرار دادی بستند که بر اساس این قرارداد روس دستور کوکی شکلات چیپسی را به شرکت نستله Nestlé داد و در مقابل حق استفاده از محصولات شرکت نستله را تا آخر عمر به صورت رایگان دریافت کرد. این قرارداد در دهه چهل، قرن بیستم میلادی بسته شد و بعد از مدتی شرکت نستله، چیپس شکلات را به صورت کارخانه ای مخصوص این کوکی ها فراوری کرد. روی بسته های شکلات چیپسی عکس مسافرخانه تول هاوس و پشت بسته دستور کوکی آقای روس به چشم می خورد. از آن به بعد سال هاست که شرکت نستله علاوه بر چیپس شکلات، خود کوکی را هم در انواع طعم ها و اشکال مختلف فراوری نموده و به بازار ارائه می دهد.

تاریخچه کوکی | تنوع کوکی ها

این شیرینی زیبا و دوست داشتنی فارغ از طعم دلچسب و شیرین خود بسیار زیبا و متنوع نیز هست ، چنانچه برای هر مرنام و بنا به هر موقعیتی می تواند گویای کاملی از احساسات کلمات و تصاویر باشد ، ترکیبی از طرح ،نقش ،کلمات و رنگ ها!

کوکی ها از نظر شکل ظاهری به گروه های مختلفی تقسیم می شوند از جمله: کوکی مغز دار ، کوکی پرسی ، کوکی یخچالی ، کوکی رولی ، کوکی میله ای کوکی فانتزی (تزیین شده با ای سینگ ، شکلات و ..) کوکی بیسکوییتی ، کوکی ماکارون ، لیدی فینگر ، فورچون کوکی یا شیرینی شانس و … است.

از نظر طعم نیز به کوکی گردویی ،شکلاتی ، موزی ، پرتغالی ، نارگیلی ، خرمایی ، جو پرک ، حلوایی و سایر موارد میتوان اشاره نمود. انواع کوکی را می توان به روش های مختلف بدون فر، تابه ای ، رژیمی ، بدون کره و پروتیینی طبخ نمود.

منبع: الی گشت
انتشار: 11 شهریور 1403 بروزرسانی: 11 شهریور 1403 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 19802

به "با انواع و اقسام کوکی و تاریخچه آن بیشتر آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با انواع و اقسام کوکی و تاریخچه آن بیشتر آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید