سفیر چین: قاطعانه از ایران در حفظ تمامیت ارضی حمایت می کنیم

به گزارش سهندبلاگ، سفیر چین گفت: افتتاح سرکنسولگری سبب تقویت پیوندهای مردمی میان دو کشور ایران و چین خواهد شد چرا که در قبل نیز مردم چین برای گردشگری به شهرهای جنوبی ایران سفر نموده اند.

سفیر چین: قاطعانه از ایران در حفظ تمامیت ارضی حمایت می کنیم

به گزارش تسنیم، چانگ هوا سفیر جمهوری خلق چین در آیین افتتاح سرکنسولگری این کشور در بندرعباس گفت: امروز همزمان با آیین شب یلدا در ایران که همزمان با تحول زمستانی در چین است شاهد افتتاح سر کنسولگری چین در بندرعباس هستیم.

وی با اشاره به آداب و رسوم ایرانیان در شب یلدا اضافه نمود: در ایران مرسوم است که در شب یلدا اشعار حافظ خوانده می گردد که وی در یکی از شعرهای خود به مضمون دوستی دارد که درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد و این به معنی آن است که تنها با دوستی می توان میوه های غنی درو کنیم.

سفیر چین در ایران گفت: ایران و چین دوستان قدیمی و شرکای نو هستند بذرهای متعدد دوستی در یاری متقابل همیشگی دو کشور رشد می نمایند و با عزم استوار در کنار هم به ثمر می رسند.

وی توضیح داد: از زمان روابط دیپلماتیک دوجانبه از سال 1971 تا به امروز با وجود تحولات بین المللی، دو کشور توسعه پایدار و سالم خود را حفظ نموده اند و از سال 2016 دو کشور مشارکت راهبردی بنا نهادند و فصل تازه ای از همکاری دو جانبه شروع شد.

سفیر چین گفت: در ماه جولای نیز در تماس تلفنی و ملاقات رئیس جمهور چین با رئیس جمهور ایران، سران دو کشور به توافقات مهمی در خصوص تعمیق روابط دو جانبه دست یافتند.

وی در ادامه با اشاره به سفر معاون نخست وزیر چین به ایران گفت: چین به روابط با ایران از دیدگاه استراتژیک نگاه می نماید و از عزم خودی مبنی بر توسعه مشارکت جامع و راهبردی با ایران کوتاه نخواهد آمد.

چانگ هوا گفت: چین قاطعانه از ایران در برابر مداخله خارجی و حفظ حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و کرامت ملی حمایت می نماید، چین مایل به همکاری با ایران جهت اجرای جدی اجماع مهم سران دو کشور، پیشبرد اجرای برنامه همکاری جامع دو جانبه است.

وی افتتاح سرکنسولگری چین در بندرعباس را نشانه توسعه دوستی میان دو کشور دانست و اضافه نمود: افتتاح سرکنسولگری سبب تقویت پیوندهای مردمی میان دوکشور ایران و چین خواهد شد چرا که در قبل نیز مردم چین برای گردشگری به شهرهای جنوبی ایران سفر نموده اند.

سفیر چین با اشاره به ظرفیت های جنوب ایران گفت: جنوب ایران دارای مواهب توسعه برتر و پتانسیل های فراوانی است و در سال های اخیر شرکت های مختلف چینی برای سرمایه گذاری و راه اندازی کسب و کار به اینجا آمده اند که سبب افزایش اشتغال و توسعه اقتصاد محلی نیز می گردد و باید از فرصت سرکنسولگری برای افزایش همکاری و اجرای تفاهم موجود بهره برد.

منبع: فرارو
انتشار: 6 دی 1401 بروزرسانی: 6 دی 1401 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 18509

به "سفیر چین: قاطعانه از ایران در حفظ تمامیت ارضی حمایت می کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفیر چین: قاطعانه از ایران در حفظ تمامیت ارضی حمایت می کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید