شکستگی استخوان در کودک

به گزارش سهندبلاگ، استخوان ها بسیار محکم هستند، ولی حتی استخوان ها نیز مانند مدادهای چوبی تحت فشار خم می شوند و می شکنند. اگر فشار خیلی زیاد یا ناگهانی باشد، استخوان کاملاً می شکند و از هم جدا می شود. شکستگی انواع مختلفی دارد و استخوان ممکن است مو بردارد یا مانند شاخه درخت کاملاً دو تکه شود.

شکستگی استخوان در کودک

شکستگی استخوان

تشخیص و مشخص شکستگی استخوان بچه ها بدون نظر پزشک می تواند سخت باشد. اگر آسیبی که کودک شما دیده، فقط کمی متورم است و به نظر نمی رسد درد زیادی داشته باشد، می توانید ابتدا یک کمپرس یخ روی آن بگذارید و بعد با مطب پزشک کودکتان یا اورژانس تماس بگیرید، اما هیچ وقت سرسری از آسیب دیدگی استخوان ها و دست و پای کودکتان نگذرید.

اگر ورم فروکش کرد و به نظر می رسد همه چیز در حال ترمیم است، احتمالاً کشیدگی رباط بوده است. اما اگر جراحت بهبود نیابد یا بدتر شود، وقت آن است که کودک خود را برای معاینه به مطب پزشک یا اورژانس ببرید. البته، اگر واقعاً نگران هستید یا وسعت جراحت را نمی دانید، لازم است جانب احتیاط را بگیرید و در همان ابتدا به پزشک مراجعه کنید.1

علائم شکستگی استخوان

تصور نکنید که اگر کودکتان بتواند اندام های حرکتی یا انگشتان دست یا پای خودش را حرکت دهد، پس آنها نشکسته اند، چون این یک تصور غلط است! بعضی از علائم هشدار دهنده ٔ وجود شکستگی در استخوان بچه ها می تواند به شکل زیر باشد:

شنیدن صدایی خاص از استخوان

کبودی

حساسیت به لمس

درد شدید، به ویژه در یک نقطه

افزایش درد با هر نوع حرکتی

لنگیدن یا ناتوانی در ایستادن یا راه رفتن

امتناع از ایستادن یا راه رفتن

دست یا پای خم شده یا خارج شده از جایش.1

رایج ترین انواع شکستگی استخوان بچه ها

هر گونه تغییر شکل استخوان در پی ضربه، شکستگی استخوان نامیده می شود. در واقع چنانچه نیرویی که به استخوان وارد می شود بیشتر از تحمل استخوان باشد و بتواند در استخوان تغییر شکل ایجاد کند، شکستگی نامیده می شود. شایع ترین انواع شکستگی استخوان بچه ها عبارتند از:
1. شکستگی استخوان ساعد دست
شکستگی استخوان ساعد دست بچه ها معمولا در اثر زمین خوردن ایجاد می شود. زیرا کودک دستش را حائل بین بدن خود و زمین قرار داده، پس اولین جایی که به زمین برخورد می کند کف دست است. این نیرو های وارده از کف دست به طور غیر مستقیم به ساعد منتقل شده و موجب شکسته شدن یک یا هر دو استخوان ساعد می شود.

درد بسیار شدید، تغییر شکل و زاویه استخوان ساعد دست، لرز، احساس تهوع داشتن و ... از نشانه های اولیه شکستگی استخوان ساعد دست است.

در بچه ها اغلب شکستگی ساعد دست با بزرگسالان فرق دارد و استخوان شکسته شده کاملا جدا نشده و فقط جابه جا می شود. زیرا در بچه ها پرده بافتی که بر روی استخوان کشیده شده، کلفت بوده و در حین شکستگی به طور کامل پاره نمی شود. متاسفانه در بیشتر اوقات بسته به مقدار و شدت شکستگی، به عمل جراحی با بیهوشی کامل برای جا انداختن استخوان شکسته نیاز است.

2. شکستگی استخوان آرنج
یکی دیگر از شایع ترین انواع شکستگی استخوان بچه ها که 10 درصد کل شکستگی ها را شامل می شود، خرد شدن و شکستن استخوان های آرنج است که معمولا به دلیل زمین خوردن ایجاد می شود.

درد بسیار شدید، تورم در ناحیه آرنج، خونمردگی و عدم حرکت آرنج از نشانه های شکستگی این عضو است و در موارد شدید ممکن است با آسیب به مفصل آرنج و عروق اطراف آن همراه باشد.

شکستگی آرنج یکی از خطرناک ترین انواع شکستگی است، زیرا در صورت درست جا نیفتادن و جوش نخوردن صحیح می تواند باعث محدود شدن حرکت این مفصل شود.

برای درمان این نوع شکستگی، بسته به شدت و محل دقیق شکستگی از درمان غیر جراحی و درمان جراحی استفاده می شود که در عمل جراحی برای ثابت نگه داشتن آرنج معمولا از دو قطعه پین استفاده می کنند. نکته مهم در درمان شکستگی آرنج، بالا نگه داشتن دست بیمار برای چند روز بالاتر از قلب است تا از تورم بیشتر آن پیشگیری شود.

3. شکستگی استخوان بازو
شکستگی بازو نیز معمولا در اثر زمین خوردن کودک با دست های کشیده یا افتادن از ارتفاع ایجاد می شود. شکستگی بازو معمولا در قسمت پایینی استخوان بازو ایجاد می شود و در صورتی که جابه جایی اتفاق نیفتاده باشد سه هفته آتل بندی و یا گچ گرفته می شود، ولی در صورت جابه جا شدن استخوان ها، نیاز به انجام عمل جراحی برای جا انداختن استخوان هست.

هنگام شکستگی استخوان بازوی بچه ها، نکته مهم توجه به حرکت آرنج و مفصل شانه و کتف است تا اطمینان حاصل شود که این اندام ها نیز دچار آسیب نشده باشند. درد شدید، کبودی، تورم و خونمردگی از علائم اولیه شکستگی استخوان بازو است.

4. شکستگی استخوان ران
یکی دیگر از شایع ترین انواع شکستگی استخوان بچه ها شکستگی استخوان ران است که 40 درصد انواع شکستگی ها در بچه ها را شامل می شود و بیشتر برای پسربچه ها در اثر پریدن از ارتفاع رخ می دهد. این نوع شکستگی نیز در صورت جابه جا شدن استخوان، نیاز به عمل جراحی و بیهوشی کامل برای جا انداختن استخوان شکسته دارد.

در طول درمان، لازم است در هفته اول برای پیشگیری از تورم بیشتر، محل شکستگی استخوان بالاتر از قبل قرار گیرد. بنابراین مبلی را برای کودک خود در نظر بگیرید و او را به گونه ای بخوابانید که پا بالاتر قرار بگیرد.

همچنین فرزند شما بر اساس شدت و مقدار شکستگی، برای مدتی باید برای راه رفتن از دو عصای زیر بغل استفاده کند، ولی پس از گذشت 1 تا 3 هفته، معمولا می توانند بدون عصا راه بروند. مطمئنا کودک شما در این دوران بدخلق و عصبی خواهد شد و از شما خواسته های عجیب و غریب دارد. حوصله کنید و تا حد امکان وسایل سرگرمی را برایش فراهم کنید.

5. شکستگی استخوان ساق و مچ پا
این نوع شکستگی نیز اغلب در اثر دویدن با سرعت، سکندری خوردن و .. به وجود می آید و با درد زیاد و تورم در محل آسیب همراه است. در شکستگی استخوان ساق پا گاهی یک استخوان و گاهی هر دو استخوان ساق پا دچار شکستگی می شوند.2

وقتی استخوان می شکند چه اتفاقی می افتد؟

مقدار درد شکستگی استخوان برای هر کس فرق دارد، ولی اغلب درد آن شبیه سردرد یا دل درد شدید است. بعضی ها ممکن است درد بیشتری بکشند، به خصوص اگر شکستگی استخوان باز داشته باشند. اگر شکستگی کم باشد، ممکن است کودک اصلاً دردی نداشته باشد. گاهی کودک اصلاً نمی تواند بگوید که استخوانش شکسته یا خیر!

شکستن استخوان شوک بزرگی برای کل بدن است و اینکه از سوی بخش های مختلف بدن که اصلاً به محل شکستگی نزدیک نیستند پیام های قوی دریافت کنید، کاملاً نرمال است. این یعنی ممکن است احساس سرگیجه کنید یا بخاطر شوکی که به بدنتان وارد شده سردتان شود. بعضی از افراد مدتی گریه می کنند. بعضی ها غش می کنند تا اینکه بدنشان فرصت تطبیق با همه سیگنال هایی که می گیرد را بیابد. بعضی ها نیز بخاطر شوک در ابتدا هیچ چیزی حس نمی کنند.3

کمک های اولیه برای انواع شکستگی های استخوان

بهترین کاری که می توانید انجام دهید محافظت از ناحیه ٔ آسیب دیده، بی حرکت نگه داشتن آن، اطمینان از اینکه کودکتان جراحت را بدتر نمی کند، آرام کردن کودک و درخواست فوری مراقبت های پزشکی از اورژانس است. اگر به شکستگی جمجمه، گردن، پشت یا لگن شک دارید، کودک خود را حرکت ندهید و بلافاصله با شمارهٔ 115 تماس بگیرید.

اگر کودک شما دچار حادثه ای شده است که باعث شده استخوانش پوست او را سوراخ کند، حتماً قبل از هر کاری با اورژانس تماس بگیرید. به این نوع شکستگی، شکستگی باز گفته می شود که به دلیل خونریزی و خطر عفونت، خطرناک ترین نوع شکستگی است. به هیچ دلیلی آن را لمس نکنید و به آن دست نزنید. برای کاهش خطر عفونت، زخم باز را با یک پوشک پارچه ای تمیز یا گاز استریل بپوشانید و با اورژانس تماس بگیرید یا فوراً به نزدیک ترین مرکز اورژانس بروید.

اگر شکستگی کودکتان تهدیدی برای جان او نداشته باشد، پزشک به احتمال زیاد از شما می خواهد که او را برای معاینه و احتمالاً اسکن یا عکس برداری به بیمارستان یا مرکز اورژانس ببرید. در این صورت از مرکز تلفنی اورژانس یا بیمارستان بخواهید تا شما را در مورد چگونگی حرکت دادن او به شکل ایمن راهنمایی کنند.

همچنین به کودک خود چیزی برای خوردن یا نوشیدن ندهید، زیرا ممکن است باعث تأخیر در انجام درمان شود. اگر استخوان باید جا انداخته شود یا کودکتان نیاز به جراحی داشته باشد، پزشکان باید برای دادن داروی بیهوشی به او تا زمانی که معده اش خالی شود صبر کنند. همچنین هرگز سعی نکنید موقعیت یک مفصل دررفته یا استخوان شکسته را راست کنید یا تغییر دهید. با این کار می توانید آسیب احتمالی را بیشتر کنید.1

پینوشتها

1.www.madarsho.com

2.www.setare.com

3.www.bartarinha.ir

منبع: راسخون
انتشار: 29 آبان 1400 بروزرسانی: 29 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 15906

به "شکستگی استخوان در کودک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکستگی استخوان در کودک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید