شکل توسعه شهر همدان بزرگترین چالش زمان، رانت اطلاعاتی علت گرانی مسکن

به گزارش سهندبلاگ، خبرنگاران/همدان عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان ضعف برنامه ریزی در توسعه کالبدی شهر همدان را یکی از دلایل گران بودن قیمت مسکن در این شهر دانست و گفت: میل و گرایش به نزدیک شدن به راه های ارتباطی در راستا، اصلی ترین عامل توسعه فیزیکی و افزایش محلات در همدان است.

شکل توسعه شهر همدان بزرگترین چالش زمان، رانت اطلاعاتی علت گرانی مسکن

دکتر محمد رحمانی در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: وقتی گذشته تاریخی شکل گیری محلات و مسکن در بخش های مختلف همدان را آنالیز می کنیم می بینیم همدان به علت موقعیت ژئواستراتژیک شرایطی دارد که گرایش به نزدیک شدن به راه های ارتباطی در جهت، اصلی ترین عامل توسعه فیزیکی و افزایش محلات است.

وی با اشاره به اینکه وجود جاده ملایر، جاده مزدقینه، خیابان کرمانشاه و چراغ قرمز یعنی مأنوس شدن مردم در شکل سیر حرکت تکوینی جمعیت و مسکن در جهت، توضیح داد: در جاده مزدقینه، جاده تهران و خیابان کرمانشاه یک محله حاشینه نشین و بعد یک شهرک دیده می گردد.

رحمانی با تأکید بر اینکه شکل توسعه شهر همدان بزرگترین چالش زمان است، گفت: توسعه شهر همدان در بخش های مختلف متوقف شده به طوریکه در جاده ملایر گورستان باعث توقف توسعه شده و در جاده کرمانشاه وجود پادگان نظامی و حریم شهر مریانج اجازه نمی دهد مسکن ساخته گردد و در جاده تهران وجود فرودگاه و شهر جورقان عامل بازدارنده در توسعه مسکن در همدان بوده است.

این دکترای برنامه ریزی شهری ادامه داد: شکل توسعه فیزیکی شهر همدان بزرگترین چالش زمان است به طوریکه متأسفانه هیچ کس این موضوع را درک ننموده و یا اگر درک نموده غفلت و سکوت نموده که چالش بزرگتری را پیش روی مدیریت شهری در آینده گذاشته است.

وی با تأکید بر اینکه اساسی ترین مطلب در شکل نگاه به حوزه مسکن این واقعیت است که مسکن تنها تأمین نماینده مکان نیست، اعلام کرد: احتیاج به مسکن دارای جنبه های روانی کالبدی و ابعاد پیچیده ای است که در نظام برنامه ریزی شهری حائز اهمیت است.

رحمانی با بیان اینکه در برنامه ریزی شهری مسکن و زمین انتخاب درست ترین برای استفاده شهروندانی است که در شهر زندگی می نمایند و یا در آینده قرار است از آن بهره مند شوند، اضافه کرد: وقتی از کاربری مسکن صحبت می کنیم مسکن در محیطی در قالب فضای شهری درنظر گرفته می گردد.

عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان اظهار کرد: یکی از گرفتاری های شهرها و به ویژه شهر همدان کمبود و فقر شهر در داشتن کاربری هایی است که به عنوان احتیاجهای اساسی برای مردم شهر محسوب می گردد که نبود آن منجر به تزلزل و نگرانی هایی می گردد.

وی با اشاره به اینکه در هر شهری در نگاه برنامه ریزی شهری از 40 تا 60 درصد و در روستاها 70 درصد اراضی داخل محدوده برای مسکن است، درباره چگونگی ارزشمند شدن زمین، اعلام کرد: وقتی زمینی در کنارش جذابیتی مثل فضاهای مناسب شهری دارد، شک نداشته باشید که قیمت مسکن اضافه خواهد شد و طبقات اجتماعی نیز افزایش دهنده قیمت مسکن هستند.

رحمانی درباره اینکه چگونه اراضی شهری برای مسکن انتخاب می شوند؟ پاسخ داد: غالباً زمین و مسکن حوزه ورود دلالان، رانت خواران و افرادی است که می خواهند با سوءاستفاده از بهره برداری زمین منافع مالی خود را تأمین نمایند. اصلی ترین نکته این است که متولی اراضی برای هر شکل نقش و عملکرد در شهر که متصور است، اداره کل راه و شهرسازی بوده و هر آنچه موضوعات و معضلات مسکن است در قالب طرح های جامع و تفصیلی دیده می گردد.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: امروز که طرح جامع شهر همدان دچار چالش هایی شده و شاید یکی از نگرانی هایی که درباره آن مطرح است، موضوعاتی در رابطه با ابهامات شکل توسعه شهر و شکل تأمین اراضی مورد احتیاج در بخش مسکن و خدمات جانبی است.

وی درباره افزایش قیمت زمین، یادآور شد: اساساً نباید این شکل از گرفتاری در حوزه مسکن را بر عهده شهرداری و شورای شهر بگذاریم چراکه بخش اعظم موضوع مسکن بر عهده وزارت راه و شهرسازی و بخش مطالعات مسکن و شهرسازی است که در قالب برنامه هایی شکل استقرار و توسعه مسکن را در قالب طرح جامع یا در قالب طرح های توسعه ای مثل مسکن مهر مطرح می گردد.

وی با بیان اینکه مسکن هم در اقتصاد خُرد و هم اقتصاد کلان تأثیرگذار است، تأکید کرد: گاهی بخش اعظم سیاست های دولت ها در بخش مسکن بوده است چراکه مسکن هم در اقتصاد خُرد و هم در اقتصاد کلان تأثیر دارد. مسکن و فعالیت های آن در کشور شاید بیش از 100 مورد فعالیت های دیگر را تحت الشعاع خود قرار می دهد.

رحمانی اذعان کرد: مسکن از جمله موضوعاتی است که تابع شرایط داخلی و خارجی است و کوچکترین تصمیمات سیاسی و دیپلماسی بلافاصله در بخش مسکن خود را نشان می دهد و غالباً تأثیرات و مضرات آن را در داخل شهرداری ها دنبال می کنیم.

این دکترای شهرسازی با تأکید بر اینکه اصلی ترین موضوع در شکل تأمین مسکن و ارزش اضافه کرده آن مکان یابی درست است، توضیح داد: بسیاری از مساکنی که در شهرهای ایران ساخته شده، هماهنگی با فرهنگ سکونتی شهر نداشته است به طوریکه شرایطی به وجود آمده که سال ها برای آن هزینه داده ایم؛ به عنوان نمونه تغییر شکل مسکن از شکل توسعه افقی به عمودی که در دهه 70 در همدان رخ داد خیلی راه ساده ای نبود و چند سالی طول کشید مردم با این شرایط اُخت شدند.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه در شهر همدان شاهد رشد خارج از قاعده قیمت مسکن هستیم، گفت: یکی از دلایل اصلی این موضوع رانت اطلاعاتی است که در تمام جهان این موضوع حل شده اما در شهرداری ها و سازمان های وابسته در شهر، نقش طرح جامع و تفصیلی شهر که متعلق به مردم است، برای مردم محرمانه است، اما در دسترس مدیران شهری است. معین است که این رانت ایجاد می نماید و اقتصاد زمین و مسکن را به سمت رانت های سیاسی می برد.

وی با تأکید بر اینکه در شهر همدان مردم را از ابتدایی ترین و مسلم ترین حقشان در رابطه با شهرشان محروم نموده ایم، گفت: جزء حقوق شهروندی مردم است که از اطلاعات سرزمینی خود آگاه شوند اما در شهر همدان مردم را از ابتدایی ترین و مسلم ترین حقشان در رابطه با شهرشان محروم نموده ایم، این انصاف نیست، دستگاه متولی تدوین نماینده طرح جامع باید اطلاعات کامل را در اختیار مردم بگذارد تا اطلاعات به دست افرادی که از رانت مالی استفاده می نمایند، نیفتد.

رحمانی با اشاره به ضعف برنامه ریزی شهری توضیح داد: این رانت های اطلاعاتی باعث شده همدان که روزی شهر سبز ایران بود، به سرعت اراضی باغی و زراعی خود را در شکل توسعه با نگاهی کاملاً مخرب از دست بدهد و اگر توجه نکنیم جهت رشد شهر برای تأمین مسکن در چه جهتی گردد، شک نکنید آیندگان ما را مذمت خواهند کرد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 13956

به "شکل توسعه شهر همدان بزرگترین چالش زمان، رانت اطلاعاتی علت گرانی مسکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکل توسعه شهر همدان بزرگترین چالش زمان، رانت اطلاعاتی علت گرانی مسکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید