طبع مویز، مصلحات و خواص باورنکردنی آن در طب سنتی

به گزارش سهندبلاگ، مویز، کشمش آفتابی و کشمش پلویی همگی از مشتقات انگور هستند. البته هرکدام از این ها از یک نوع انگور خاص تولید می شود. مویز از انگورهای بوته ای به دست می آید و نسبت به دو نوع دیگر کمیاب تر است و مزه ترش و شیرینی دارد. طبع مویز و ترکیبات خاص آن، این خوراکی خوشمزه را به یک داروی فوق العاده برای درمان بسیاری از بیماری ها در طب سنتی تبدیل کرده است.

طبع مویز، مصلحات و خواص باورنکردنی آن در طب سنتی

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ دیدگاه بیشتر بدانید.

در این مقاله قصد داریم ابتدا طبع مویز از نظر طب سنتی را برای شما بیان کرده و سپس به بررسی ویژگی های درمانی بسیار عالی این خوراکی بپردازیم!

طبع مویز سرد است یا گرم؟

مزاج مویز از نظر طب سنتی گرم و مرطوب است و انواع مصلحات آن گردو، آویشن، انیسون، بادام و دارچین معرفی شده است.

مزاجانواع مصلحات
گرم و مرطوبگردو، آویشن، انیسون، بادام، دارچین

خواص درمانی مویز

1. درمان یبوست و تقویت دستگاه گوارش

مویز سرشار از فیبر است. به همین دلیل حرکت مواد غذایی را در روده آسان تر کرده و با افزایش متابولیسم بدن، یکی از راه های درمان خانگی یبوست است. همچنین معده را تقویت کرده و اختلالات گوارشی مانند رشد باکتری های دهان و ایجاد بوی بد را هم درمان می کند.

2. مویز، سرشار از آهن و ویتامین c

آهن موجود در مویز با افزایش گردش خون فولیکول های ریشه مو را تقویت می کند. ویتامین C موجود در این خوراکی هم باعث جذب بیشتر آهن و مواد معدنی دیگر در بدن می شود.

بنابراین ریزش مو را کاهش داده و در کنار افزایش رشد مو، باعث شادابی و سلامت موها می شود. یک خاصیت مهم دیگر مویز هم برای مو، جلوگیری از سفید شدن موهاست. بنابراین توصیه می شود برای داشتن موهای سالم حتما این خوراکی خوشمزه را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

3. خداحافظی با کم خونی، با مصرف روزانه 10 عدد مویز!

یکی از ترکیبات اصلی مویز مقادیر قابل توجهی آهن است. آهن تولید هموگلوبین های خون را افزایش می دهد. این کار باعث می شود اکسیژن رسانی به اندام های مختلف بدن، خیلی بهتر انجام شود و عملکرد اندام ها را بهبود می بخشد.

مصرف روزانه 10 عدد مویز به مرور زمان کم خونی را درمان می کند و حتی می توانید با آن خداحافظی کنید!

4. جوان و شاداب کننده پوست

یکی از مواد معدنی موجود در این خوراکی خوشمزه مس است. مس نقش مهمی در حفظ کلاژن پوست دارد. کلاژن پروتئینی در پوست است که به آن خاصیت ارتجاعی و الاستیک می دهد. بنابراین با حفظ بیشتر کلاژن از طریق مس که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و با رادیکال های آزاد مبارزه می کند، پوست دیرتر دچار افتادگی و پیری می شود.

رادیکال های آزاد ملکول های تولید شده از سوخت و ساز بدن هستند که در صورت ماندن در بدن، بافت های بدن را تخریب می کنند. کلاژن هم یک بافت پروتئینی است، که از طریق آن ها تخریب می شود.

5. افزایش سلامت قلب

مویز سرشار از مواد آنتی اکسیدان است که می توانند رادیکال های آزاد را از بین برده و استرس اکسیداتیو را کاهش دهند. استرس اکسیداتیو مجموعه ای از بیماری ها مانند چاقی شکمی، کلسترول بالا و فشار خون بالا را به وجود می آورد، که همگی از عوامل ایجاد بیماری های قلبی هستند. همچنین این میان وعده عالی، دارای ماده معدنی سلنیوم است که در خوراکی های کمتری یافت می شود. سلنیوم رگ های خونی را تمیز و با کاهش التهابات بدن از قلب محافظت می کند.

6. درمان افسردگی و خستگی مفرط در زنان باردار

دوران بارداری فشار و استرس زیادی به خانم ها وارد می کند، که در صورت عدم رفع آن بر سلامت جنین تاثیرات منفی گذاشته و مادر را دچار افسردگی می کند. مویز به دلیل داشتن آهن فراوان و دیگر مواد مورد نیاز بدن یک انرژی بخش طبیعی در این دوران است و از افسردگی دوران بارداری جلوگیری می کند.

همچنین مویز به دلیل طبع گرم و مرطوبی که دارد با نیرو بخشیدن به بدن، عوارض بارداری مانند تغییرات هورمونی، کاهش فشار خون و کم خوابی را کاهش می دهد.

7. مویز، جایگزین طبیعی قند و شکر

مویز و انواع کشمش، یکی از بهترین جایگزین ها به نام قند برای بیماران دیابتی هستند و حتی قادرند قند خون را کاهش دهند. ترکیبات موجود در این خوراکی عالی، از چسبندگی پلاکت های خون جلوگیری می کند. این کار باعث می شود سرعت جریان خون افزایش پیدا کرده و غلظت خون را کاهش می دهد. همچنین از لخته شدن خون در رگ ها و خطر سکته های قلبی و مغزی جلوگیری می کند.

8. کمک به درمان آسم

از مواد معدنی خاص موجود در مویز می توان به منگنز اشاره کرد. منگنز خاصیت پاک کنندگی دارد و شش ها و دستگاه تنفسی را در شرایط مطلوبی قرار می دهد. همچنین آنتی اکسیدان های موجود در این خوارکی لذیذ با از بین بردن رادیکال های آزاد التهابات ناشی از آسم را کاهش می دهند.

9. جلوگیری از بیماری آلزایمر

ترکیبات آنتی اکسیدانی، ویتامین ها و مواد مغذی موجود در این مویز، باعث شده تا یکی از بهترین مواد غذایی تقویت کننده حافظه تلقی شود. بنابراین مصرف آن به خصوص در بزرگسالان خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهد.

10. یک انرژی بخش عالی برای ورزشکاران

مویز سرشار از مواد مغذی و انواع ویتامین های مورد نیاز بدن است. به علاوه طبع مویز گرم و مرطوب است. این دو عامل در کنار هم این خوراکی خوشمزه را به یک انرژی زای عالی برای تمام سنین و به خصوص ورزشکاران تبدیل کرده اند. همچنین به دلیل ترکیباتی که دارد جذب پروتئین ها و مواد غذایی در بدن را افزایش می دهد. بنابراین یک میان وعده عالی برای بچه ها در حال رشد است.

سخن آخر

در ایران به دلیل عادت به مصرف بالای چایی، بسکمک از افراد حتی در سنین بالا از قندهای مصنوعی به مقدار فراوان استفاده می کنند. همان طور که به آن اشاره کردیم مویز به خاطر خاصیت کنترل کنندگی قند خون یک جایگزین عالی برای قند است و بهتر است به جای قند مصنوعی مصرف شود.

برای ما در پایین همین صفحه بنویسید شما از مویز چه استفاده هایی می کنید؟ منتظر خواندن نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

شما همراهان عزیز می توانید در سایت خبرنگاران با طبع میوه های دیگر، مانند طبع تمشک، طبع موز و طبع کیوی و خواص و مصلحات آن ها هم آشنا شوید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 29 تیر 1400 بروزرسانی: 29 تیر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 14456

به "طبع مویز، مصلحات و خواص باورنکردنی آن در طب سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع مویز، مصلحات و خواص باورنکردنی آن در طب سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید