طرز تهیه سرکه سیب خانگی

به گزارش سهندبلاگ، ممکن است برای شما عجیب باشد که یک ماده غذایی خواص و فواید به این زیادی داشته باشد. از خواص سرکه سیب می توان به شادابی پوست و بهبود بیماری هایی از جمله: قند خون، دل درد و پوکی استخوان اشاره نمود. از طرفی، سیب حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان است. به همین علت، مصرف سیب در روزهای سرد سال برای پیشگیری از سرماخوردگی و درگیری بدن با ویروس ها توصیه می گردد. در این مطلب طرز تهیه سرکه سیب را آموزش داده ایم. می توانید برای انواع سالاد پاییزی و یا تهیه ترشی از آن بهره ببرید. طعم این سرکه منحصر به فردتر از سرکه انگور است بنابراین، برای پخت بسیاری از غذاها می توانید آن را جایگزین سرکه انگور کنید. طرز تهیه سرکه سیب کار سختی نیست. رعایت تنها چند نکته ساده کافی است تا یک سرکه خانگی باکیفیت داشته باشید.

طرز تهیه سرکه سیب خانگی

مواد لازم برای تهیه سرکه سیب خانگی

  • سیب به تعداد لازم
  • شکر به ازای هر لیوان آب، یک قاشق غذاخوری
  • آب دو سوم ظرف سرکه

طرز تهیه سرکه سیب خانگی

مرحله اول

برای آغاز تهیه سرکه سیب، ظرف مورد نظر با میزان دلخواه انتخاب کنید. سیب ها را به خوبی با آب بشویید. ساقه سیب ها را جدا کنید و دور بریزید. برای تهیه سرکه از پوست سیب و قسمت میانی سیب که هسته دارد، بهره ببرید. سیب ها را پوست بکنید و قسمت هسته های سیب را جدا کنید. دقت کنید که به میزان سه چهارم ظرف شما باید سیب باشد.

مرحله دوم

در این مرحله از طرز تهیه سرکه سیب، باید آب را درون ظرف بریزید به طوری که سطح سیب را پر کند. سپس، به ازای هر لیوان آب یک قاشق غذاخوری شکر درون ظرف بریزید. حواستان باشد که حدود یک چهارم روی ظرف حتما خالی باشد.

مرحله سوم

درب ظرف را محکم ببندید. می توانید برای پلمپ کردن ظرف، از پلاستیک یا کاغذ فیلتر قهوه هم بهره ببرید. زمانی که از محکم بودن درب ظرف مطمئن شدید، آن را در یک مکان گرم و تاریک بگذارید و اجازه دهید برای مدت دو هفته در آن مکان بماند.

مرحله چهارم

در صورت تمایل می توانید هر چند روز یک بار درب ظرف را باز کنید و مواد را هم بزنید. پس از گذشت دو هفته ظرف سرکه را بردارید و با استفاده از یک صافی، مایع را از دیگر مواد (تفاله ها) جدا کنید. در این مرحله مایع، بوی آب سیب می دهد و هنوز بوی تند سرکه را به خود نگرفته است.

مرحله پنجم

سرکه صاف شده را درون ظرف بریزید. سپس، به مدت دو تا چهار هفته کنار بگذارید. این مرحله برای تثبیت رنگ و طعم سرکه است. در طول مدت دو تا چهار هفته می توانید بو و مزه آن را امتحان کنید تا به طعم دلخواه خود برسد. سرکه سیب شما آماده است. از این سرکه خانگی می توانید درست مثل دیگر سرکه هایی که از مغازه خریداری می کنید در آشپزی بهره ببرید.

نکات طرز تهیه سرکه سیب خانگی

  • برای بهتر تخمیر شدن سیب ها، آب نباید کلر داشته باشد. بنابراین، بهتر است از آب تصفیه شده بهره ببرید.
  • در مرحله اول تهیه سرکه اگر یک لایه خاکستری رنگ، روی سطح مایع تشکیل شده بود، نگران نباشید. کافیست با یاری یک قاشق بزرگ تمیز روی آن را جدا کنید و دور بریزید.
  • ممکن است در مرحله آخر روی سطح سرکه شما یک حباب ژلاتینی شناور تشکیل شده باشد. به آن سرکه مادر می گویند که می توانید برای تهیه میزان بیشتر سرکه سیب از آن بهره ببرید.
  • برای تهیه سرکه سیب، قسمت اصلی سیب ها کنار گذاشته می گردد. بنابراین، می توانید از آن ها برای تهیه آب سیب داغ و دارچین یک نوشیدنی تقویتی سیستم ایمنی بهره ببرید.
  • این سرکه را می توانید برای تهیه انواع سالاد به خصوص سالاد پاییزی پانزانلا بهره ببرید. سالاد پانزانلا به ویژه برای نیمه دوم سال که هوا سردتر است، باعث تقویت سیستم ایمنی می گردد.
منبع: کتاب کاله
انتشار: 15 شهریور 1401 بروزرسانی: 15 شهریور 1401 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 17969

به "طرز تهیه سرکه سیب خانگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه سرکه سیب خانگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید