طرز تهیه کیک خیس با ماست شکلاتی، زعفرانی و پرتقالی

به گزارش سهندبلاگ، کیک همواره برترین گزینه برای پذیرایی در دورهمی ها و میهمانی ها بوده است چراکه به راحتی آن را در فر، توستر یا قابلمه می توانید درست کنید. کیک خیس شکلاتی بدون فر و کیک اسفنجی بدون همزن برقی و فر برترین گزینه برای پذیرایی از میهمان های سرزده تان است که می توانید درست کنید. در این مطلب طرز تهیه کیک خیس با ماست را با سه طعم شکلاتی، زعفرانی و پرتقالی برایتان خواهیم گفت که آن را درست کنید.

طرز تهیه کیک خیس با ماست شکلاتی، زعفرانی و پرتقالی

مواد لازم برای تهیه کیک خیس با ماست شکلاتی

  • آرد همه منظوره 240 گرم
  • بیکینگ پودر یک قاشق چای خوری
  • جوش شیرین یک قاشق چای خوری
  • پودر کاکائو تیره 40 گرم
  • نمک یک قاشق چای خوری
  • کره 120 گرم
  • شکر سفید 160 گرم
  • وانیل یک قاشق چای خوری
  • تخم مرغ سه عدد
  • ماست ساده 250 گرم
  • خامه فرم گرفته 80 میلی لیتر
  • شکلات تلخ 100 گرم
  • بادام 50 گرم
  • شکلات شیری به اندازه لازم

طرز تهیه کیک خیس با ماست شکلاتی

1. مواد کیک خیس را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه کیک خیس شکلاتی با ماست احتیاج دارید که تمام مواد گفته شده را 30 دقیقه قبل از پخت آماده کنید تا همگی به دمای محیط برسند. با این کار روند پخت کیک تان یک نواخت تر پیش خواهد رفت. حال آرد، پودر کاکائو، جوش شیرین و نمک را سه بار با یکدیگر الک کنید و کنار بگذارید تا کیک خیس سبک تری داشته باشید. در ادامه کاسه ای بزرگ انتخاب کنید تا در آن کره و شکر را با هم زن بزنید. مخلوط کره و شکر باید صاف، شفاف و سبک باشد.

2. تخم مرغ و وانیل را اضافه کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه کیک خیس با ماست شکلاتی باید وانیل و تخم مرغ های زده شده را به مخلوط اضافه نموده و هم بزنید. در آخر ماست را هم کم کم به مواد اضافه و به آرامی آن ها را مخلوط کنید تا خمیری سبک و یک دستی داشته باشید. حال نوبت اضافه کردن مواد خشک است، آن ها را اضافه و با قاشق به آرامی هم شان بزنید. به خاطر داشته باشید که خمیر را بیش از حد مخلوط نکنید که در پف کیک شکلاتی خیس تان تاثیر بدی خواهد گذاشت. پیشنهاد ما به شما درست کردن کاپ کیک خیس شکلاتی برای روزهای تطیل تان است.

3. کیک شکلاتی را بپزید

در سومین مرحله از طرز تهیه کیک خیس با ماست شکلاتی ، فر را با دمای 170 تا 160 درجه سانتی گراد قبل از گذاشتن قالب روشن کنید تا گرم گردد. یک قالب کمربندی با عرض 22 تا 20 سانتی متر را با کاغذ روغنی بپوشانید. اطراف آن را با اندازهی کره چرب کنید. حال خمیر را داخل قالب بریزید سپس آن را به آرامی روی سطح کارتان ضربه بزنید تا مایه کیک به صورت یک نواخت در قالب پخش گردد. در نهایت قالب را به مدت 40 تا 50 دقیقه در فر بگذارید تا کامل بپزد. با مواد گفته شده کاپ کیک شکلاتی هم می توانید برای میهمانی هایتان درست کنید.

4. لعاب روی کیک خیس را آماده کنید

بعد از آن که کیک را از فر بیرون آوردید، روی یک توری خنک کننده بگذارید تا گرمای آن از بین برود. برای آماده کردن لعاب شکلاتی کیک خیس تان، خامه فرم گرفته را داخل یک قابلمه بریزید تا گرم گردد. سپس شکلات تلخ را خرد و داخل قابلمه ریخته تا ذوب شدن کامل مواد را هم بزنید. در نهایت لعاب شکلاتی را روی کیک خیس بریزید. ناگفته نماند که برای روی کیک خیس تان از سس شکلاتی یا گاناش شکلاتی هم می توانید بهره ببرید.

5. کیک خیس شکلاتی را سرو کنید

در آخرین مرحله از تهیه کیک خیس شکلاتی نوبت تزئین آن می رسد. برای این کار تعدادی از بادام ها را را داخل سس شکلاتی فرو کنید و روی کیک تان فرو کنید. مابقی بادام ها و شکلات تخته ای سفید را هم خرد کنید و روی کیک بپاشید. ناگفته نماند با توجه به سلیقه تان شکلات تخته ای سفید را هم می توانید آب نموده و روی کیک بریزید. پیشنهاد ما به شما سرو کیک بعد از ریختن لعاب روی آن است. نوش جان!

مواد لازم برای تهیه کیک خیس با ماست پرتقالی

  • آرد همه منظوره 280 گرم
  • بیکینگ پودر یک قاشق غذاخوری
  • نمک یک دوم قاشق چای خوری
  • شکر 300 گرم
  • پوست پرتقال ریز رنده شده سه قاشق غذاخوری
  • ماست ساده سه چهارم فنجان
  • روغن مایع سه چهارم فنجان
  • آب پرتقال یک چهارم فنجان
  • وانیل یک قاشق غذاخوری
  • تخم مرغ بزرگ پنج عدد

مواد لازم برای تهیه خامه فرم گرفته روی کیک خیس پرتقالی

  • خامه فرم گرفته یک فنجان
  • شکر یک چهارم فنجان
  • پوست لیمو ریز رنده شده یک قاشق غذاخوری
  • پوست پرتقال ریز رنده شده یک قاشق غداخوری
  • دانه های انار به اندازه لازم
  • برگ نعنا به اندازه لازم

طرز تهیه کیک خیس با ماست پرتقالی

1. فر و قالب را آماده کنید

کیک خیس را علاوه بر شکلات با طعم های دیگری مانند پرتقال هم می توانید امتحان کنید. روزهای سرد پاییزی و زمستانی برترین بهانه برای درست کردن این کیک خوشمزه است. در اولین مرحله از طرز تهیه کیک خیس پرتقالی با ماست ، بعد از آماده کردن مواد لازم و رسیدن دمای آن ها به دمای محیط باید قالب کیک را آماده کنید. یک قالب کمربندی 23 سانتی متری را کمی کره بمالید سپس آرد بپاشید، در نهایت قالب را برعکس کنید و چند ضربه به آرامی به پشت آن بزنید تا آردهای اضافه آن بریزد. حال فر را با دمای 175 درجه سانتی گراد روشن کنید تا گرم گردد.

2. مواد را آماده کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه کیک خیس پرتقالی با ماست، آرد، بیکینگ پودر و نمک را در یک کاسه سه بار الک کنید تا حباب های اضافه آن گرفته گردد. در کاسه ای دیگر پوست پرتقال، پوست لیمو رنده شده و شکر را خوب با یکدیگر مخلوط کنید. برای آن که شکرتان طعم پرتقال به خود بگیرد می توانید هنگام مخلوط کردن شان با پشت قاشق پوست پرتقال های رنده شده را له کنید. در ادامه ماست، روغن، آب پرتقال، روغن و وانیل را هم اضافه نموده و خوب با یکدیگر برای چند دقیقه هم بزنید. سپس تخم مرغ ها را یکی یکی اضافه کنید و هر بار بعد از اضافه کردن، خوب هم بزنید. در نهایت نوبت به مخلوط آرد می رسد و تا یک دست شدن کامل باید مواد را هم بزنید.

3. کیک را بپزید

در آخرین مرحله از طرز تهیه کیک خیس پرتقالی با ماست باید مایه خمیر را داخل قالب بریزد و آن را برای 50 دقیقه در فر از قبل گرم شده با دمای 175 درجه سانتی گراد بگذارید. زمانی که روی کیک تان طلایی شد آن را بیرون بیاورید و با یک خلال چوبی از پخت آن مطمئن شوید. کیک را روی توری خنک کننده بگذارید تا از گرما بیفتد. در روزهای سرد پاییزی حتما کیک پرتقالی اسفنجی را هم امتحان کنید.

4. خامه روی کیک خیس را آماده کنید

برای آماده کردن خامه احتیاج است که خامه، پوست پرتقال و شکر را در کاسه هم زن ریخته و هم بزنید. هم زدن را تا جایی ادامه بدهید که قله های متوسطی از خامه را در کاسه ببینید. خامه باید به جایی برسد که حالت آویزان از تیغه هم زن بگیرد اما نیفتد. شما می توانید طرز تهیه خامه با کم ترین مواد را در کتاب کاله خوانده و برای این کیک بهره ببرید. خامه را تا هنگام سرو در یخچال بگذارید تا خوب فرم بگیرد.

5. کیک خیس پرتقالی را سرو کنید

برای تزئین کیک خیس پرتقالی با ماست، اندازهی از خامه را درون قیف شیرینی پزی بریزید و روی کیک تان شکوفه بزنید. با توجه به سلیقه تان می توانید از دانه های انار، برگ های نعنا و برش های پرتقال هم روی کیک بهره ببرید. در روشی دیگر با یاری کف گیر خامه را روی سطح کیک پخش کنید، سپس با استفاده از برش های پرتقال، دانه های انار و برگ های نعنا به آن ها جلوه دهید.

نکات تکمیلی پخت کیک خیس با ماست

کیک خیس با مواد و روش های متعددی آماده می گردد که در در بالا به دو مورد آن اشاره شده است. در ادامه به نکاتی اشاره خواهیم کرد که پخت این کیک خوشمزه را برایتان آسان تر خواهد نمود.

روش های دیگر پخت کیک خیس

در طرز تهیه کیک خیس می توانید شیر را جایگزین ماست و در کنار پودر کاکائو و پودر قهوه هم اضافه کنید. از سویی دیگر در بالا به پخت کیک خیس با طعم دهنده هایی مانند پرتقال و شکلات اشاره کردیم که با توجه ذائقه تان می توانید زعفران را جایگزین آن کنید. در ادامه به پخت کیک خیس با زعفران اشاره خواهیم کرد. در صورت استفاده از پودر قهوه می توانید طرز تهیه کیک قهوه خیس را بخوانید.

طرز تهیه کیک خیس با ماست زعفرانی

برای کیک زعفرانی با ماست باید تمامی مواد لازم را برای تهیه آن طبق مواد گفته در بالا تهیه کنید و تمامی مراحل را پیش ببرید. تنها به جای اضافه کردن آب پرتقال یا شکلات آب شده باید زعفران دم نموده به آن اضافه کنید تا عطر و بوی زعفران به خود بگیرد.

پخت کیک خیس به روش های دیگر

شما به راحتی می توانید تمامی مراحل طرز تهیه کیک خیس با ماست را پیش ببرید و به جای پخت در فر آن را مانند کیک اسفنجی در قابلمه یا توستر بپزید.

استفاده از ماست در طرز تهیه کیک خیس

پایه اصلی این کیک خوشمزه، ماست است که شما با توجه به ذائقه خودتان می توانید از ماست ساده یا ماست یونانی بهره ببرید.

نگه داری کیک خیس

برای نگه داری کیک خیس باید مابقی آن را با یک پلاستیک یا سلفون کامل بپوشانید تا یک هفته در دمای محیط و سه هفته در فریزر تازه بماند. برای سرو تنها کافی است آن را 30 دقیقه قبل از سرو از یخچال یا فریزر بیرون بیاورید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 2 دی 1402 بروزرسانی: 2 دی 1402 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 19566

به "طرز تهیه کیک خیس با ماست شکلاتی، زعفرانی و پرتقالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کیک خیس با ماست شکلاتی، زعفرانی و پرتقالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید