فراتر از یک جنگ تجاری

به گزارش سهندبلاگ، خبرنگاران: هامادا کوییجی، استاد اقتصاد دانشگاه های توکیو به تشبیه جنگ تجاری با داستان قدیمی پرداخته که به نظریه بازی ها نیز نزدیک است.

فراتر از یک جنگ تجاری

به گزارش خبرنگاران، جنگ تجاری دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ناشی از اضطراب ظهور اقتصاد چین از روی عقلانیت است. همانطور که مورخ یونان باستان توسیدیدیس اظهار کرد و همانگونه که اقتصاددانان رفتاری معاصر تایید نموده اند؛ آن نوع عدم امنیت می تواند عواقب فاجعه آمیزی به دنبال داشته باشد.

جنگ تجاری در حال تشدید بین ایالات متحده و چین برخی اوقات به عنوان آنچه تئوریسین های نظریه بازی ها، دیلما یا دوراهی زندانی می نامند، معین می گردد. ممکن است یک زندانی با اطلاع دادن به دیگری سود ببرد، اما تنها درصورتی که زندانی دوم به اولی خیانت نکند. در حالت دیگر، اگر هر دو خیانت نمایند، هر دو سود را از دست می دهند. همچنین در صورتی که هر دو ساکت باشند بهترین نتیجه برای هر دو اتفاق می افتد. به همین ترتیب، یک اقتصاد می تواند از افزایش تعرفه های دیگری بهره ببرد، اما فقط تا زمانی که دومی تلافی نکند. در یک سناریوی تلافی جویانه این به آن در، هر دو سود خود را از دست می دهند. در صورت عدم تلافی، این امیدواری حاصل می گردد که ضرر و زیان طرفین محاصره شده را مجبور به تشخیص اشتباه خود نموده و به همکاری بازگرداند. این یک استدلال مرتب است. اما جنگ مالی ایالات متحده و چین به یک دلیل ساده شروع نشده است: انگیزه های هیچ یک از طرف ها به همان اندازه آشکار نیست که معمای زندانی ها نشانگر آن است. آنها بسیار نزدیک تر از آنچه که مورخ یونان باستان توسیدیدیس در توضیح خود از جنگ پلوپونز توضیح داده درگیر آن شرایط شده اند. تا حدودی، این درگیری 27 ساله با مجموعه ای از اختلافات تجاری و حمل و نقل در مقیاس کوچک تر رخ داد که کشورهای کمتری درگیر آن بودند. اما ناامنی بنیادی تری که توسیدیدیس درباره آن هشدار داد، ظهور آتن، یک قدرت نوظهور و ترس از این مساله در اسپارت ها به عنوان قدرت پیشرو و مستقر، باعث جنگ ناگزیری شد. جنگ پلوپونز علاوه بر اینکه آتنی ها را مجبور کرد در خصوص حکومت عامه یا دموکراسی تغییر عقیده داده و به نظام چهارصد نفری و متعاقب آن به پذیرش حکومت جباران سی گانه رضایت بدهند، چندین نتیجه بزرگ دیگر هم داشت، از جمله اینکه پس از این جنگ، آتن از چرخه قدرت های تاثیرگذار نظامی برای همواره خارج شد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 23 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 3728

به "فراتر از یک جنگ تجاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراتر از یک جنگ تجاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید