متقاضیان مسکن مهر چهارمحال و بختیاری در سراب تکمیل واحدهای مسکونی

به گزارش سهندبلاگ، خبرنگاران: طرح مسکن مهر طبق نظر کارشناسان از ابتدا با مشکلاتی در نحوه ساخت و ساز و مکان ساخت پروژه روبه رو بود که در نهایت در زمان به انتها رسیدن پروژه ها مشکلاتی مانند کمبود امکانات، دور بودن از فضای شهری و عدم زیرساخت مناسب نمود پیدا کرد.

متقاضیان مسکن مهر چهارمحال و بختیاری در سراب تکمیل واحدهای مسکونی

جهت دریافت خدمات اجرای روف گاردن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگاران از شهرکرد، تأخیر در به انتها رساندن پروژه های مسکن مهر، استفاده از مصالح ساختمانی نامرغوب و نبود زیرساخت های آب، برق و گاز از مسائل متقاضیان مسکن مهر در چهارمحال و بختیاری است.

هنوز از یادها نرفته است که پروژه مسکن مهر از زمان آغاز به کارش در سال 85، به یکی از اصلی ترین پروژه های دولتی تبدیل شد و در صدر تبلیغات دولت های نهم و دهم نهاده شد.

به دنبال این طرح دولت موظف شد تا سالی 50 هزار واحد مسکونی در قالب زمین های 99 ساله که بعدها به مسکن مهر معروف شد ارائه دهد.

در سال های بعد دولت در کنار مسکن مهر، طرح های دیگری همچون احیای بافت های فرسوده و همچنین نوسازی مسکن روستایی را نیز مدنظر قرار داد اما در حوزه مسکن بخش بزرگی از توان و قابلیت دولت به دلیل نزدیکی بیشتر با سیاست های آن، صرف طرح مسکن مهر شد که در بسیاری از موارد با واکنش های بسیاری از سوی فعالان حوزه مسکن و مردم روبرو بود.

این طرح با نظر بعضی کارشناسان از ابتدای عملیاتی شدن خود با مسائلی در نحوه ساخت و ساز و همچنین مکان ساخت پروژه روبه رو بود که در نهایت در زمان به انتها رسیدن پروژه ها مسائلی ازجمله کمبود امکانات، دور بودن از فضای شهری و عدم زیرساخت مناسب نمود پیدا کرد.

با روی کار آمدن دولت یازدهم، زمزمه های انتها دادن به این طرح به دلیل ضعف های ساختاری و تخلفات شنیده که در نهایت بنا شد دولت یازدهم تنها پروژهای باقی مانده مسکن مهر را پیگیری و پرونده مسکن مهر را انتها دهد.

یکی از متقاضیان مسکن مهر در شهرکرد؛ نجمه ملک پور گفت: نزدیک به 5 ماه است که در واحد تحویلی مسکن مهر خود مستقر شده ایم ولی متاسفانه با مشکل برق و گاز و مخابرات روبه رو هستیم.

وی اضافه کرد: برق مورد احتیاج را از همسایه و دیگر بلوک ها تأمین می کنیم و با وجود نصب علمک گاز با کپسول گاز، گاز مورد احتیاج را تأمین می کنیم.

این متقاضی مسکن مهر در شهرکرد توضیح داد: قیمت مسکن انتخابی را در ابتدا 150 میلیون ریال اعلام کردند ولی در زمان تحویل مبلغ 270 میلیون ریال دریافت کردند و اکنون بعد از گذشت مدتی پیمانکار قیمت تمام شده را 320 میلیون ریال و 250 میلیون ریال وام برآورد نموده است که با پرداخت مابقی این مبلغ، کنتورها را نصب خواهند کرد.

ملک پور اضافه کرد: با وجود پرداخت چندین وام دیگر امکان پرداخت چنین مبلغی وجود ندارد و توجیه مالی در طرح مسکن مهر ندارد.

وی با بیان اینکه زیرساخت های مخابراتی در منظریه شهرکرد بسیار ضعیف است، اضافه کرد: موبایل و دستگاه دیجیتال تلویزیون فاقد آنتن است.

این متقاضی مسکن مهر در شهرکرد اعلام نمود: در آپارتمانی که سکونت دارم 10 خانوار هستیم که در این ساختمان با مسائل بسیاری روبه رو هستیم که متاسفانه کسی پاسخگو نیست و متقاضیان نمی توانند انتظارات نابه جای پیمانکار را برآورده نمایند.

یکی دیگر از متقاضیان مسکن مهر به نمایندگی از اعضای تعاونی گفت: اکنون چند ماه است که ساختمان تکمیل شده است و مشکل کنتورگذاری و همکاری بین دستگاه های آب، برق و گاز را داریم.

احمد صابری توضیح داد: با وجود گرانی های روز افزون از جمله کنتورها و عدم تحویل به موقع قیمت تمام شده مسکن به روز برآورد شده و به متقاضیان تحویل داده می گردد که برای متقاضیان سنگین است.

وی اضافه کرد: اکنون با وجود مسکن مهر مسائل خانوارها دو چندان شده است و به خاطر تأمین مسکن، وام های زیادی گرفته ایم که هم باید پاسخگوی تامین اجاره بها و پرداخت قسط وام های دریافتی باشیم.

یکی دیگر از ساکنان مسکن مهر؛ اسماعیل کاظمی گفت: در طرح ساخت مسکن مهر تنها عده ای از پیمانکاران سود بردند که با راه اندازی بازار سیاه با کمترین کیفیت مصالح، ساختمان را تحویل دادند و سود کلانی را دریافت کردند.

وی اضافه کرد: در واحدی که سکونت داریم از سقف واحد نم پس داده و در این مورد کار به دادگاه کشیده است.

این ساکن مسکن مهر با بیان اینکه نماکاری ها غیراستاندارد است، اضافه کرد: در بلوک انتخابی ما به جای استفاده از آجر در نماکاری با یک پلاستر و رنگ تزینی کار را انتها داده اند که با ریختن آب و ریزش برف و باران هم نمای تقلبی از بین می رود و رطوبت به داخل ساختمان نشت می یابد.

کاظمی گفت: با توجه به اینکه ساکنان در واحدهای مسکونی مسکن مهر مستقر شده اند ولی پیمانکاران به تمامی تعهدات خود عمل ننموده اند به گونه ای که مکان ها به هیچ عنوان محوطه سازی نشده است و ساکنان از بین مصالح و ماشین آلات ساختمانی عبور و مرور می نمایند.

وی اضافه کرد: آسانسور ساختمان با گذشت چند ماه تا به امروز راه اندازی نشده است و با وزش باد, در جای کابین باز و خطر سقوط برای بچه ها وجود دارد.

قاسم قاسمی؛ سرپرست مسکن و شهرسازی استان چهارمحال وبختیاری با اجرای طرح ساخت مسکن مهر استان، ساخت 13 هزار و 582 واحد را در شهرهای بالای 25 هزار نفر استان را متعهد شد و گفت: این واحدهای مسکن مهر در شهرهای شهرکرد، فارسان، فرخ شهر و بروجن اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه از مجموع واحدهای احداثی تعداد شش هزار و 974 واحد در چهار مرحله به متقاضیان واگذار شده است، اضافه کرد: تعداد شش هزار و 608واحد در دست اجراست.

وی گفت: کوشش می گردد در نیمه اول سال جاری تعداد دو هزار واحد دیگر به متقاضیان تحویل گردد.

سرپرست مسکن و شهرسازی استان چهارمحال وبختیاری گفت: با پیگیری از وزارت راه و شهرسازی چهار میلیارد ریال اعتبار به منظور توسعه زیرساخت ها، احداث مدارس، مساجد، درمانگاه و کلانتری جذب و در دست اقدام است.

معاون دفتر فنی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: عملیات اجرایی زیرساخت ها در مسکن مهر استان تا به امروز 97 درصد اجرا شده است.

احسان امانی اعلام نمود: عملیات اجرایی آب رسانی، برق و گازرسانی در بعضی از محله ها از جمله محله 37 منظریه شهرکرد، فاز دوم مسکن مهر بروجن و فارسان در دست اجراست.

وی تعداد کل واحدهای مسکن مهر استان را 24 هزار و600 واحد مطرح نمود و اضافه کرد: 10هزار واحد تا به امروز افتتاح شده است.

معاون دفتر فنی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: 12 هزار و 600 واحد مسکن مهر در شهرهای بالای 25 هزار نفر جمعیت و مابقی در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت وجود دارد.

امانی توضیح داد: ریزش متقاضیان در بعضی از شهرها، عدم به موقع پرداخت سهم آورده متقاضی و عدم همکاری بین دستگاهی از مسائل مسکن مهر در استان است.

داوود شیوندی؛ مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: تعداد 98 واحد تعاونی و 45 انبوه ساز در سطح استان فعال است.

وی اضافه کرد: تعداد شش هزار و 200 واحد در سطح استان با مدیریت تعاونی های استان در دست احداث است.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری گفت: تعاونی ها باید با تسویه حساب از اعضا, تمامی تعهدات خود را در مسکن مهر اجرائی نمایند.

گزارش از خدیجه رفیعی قهفرخی

ج

منبع: تسنیم
انتشار: 16 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 7481

به "متقاضیان مسکن مهر چهارمحال و بختیاری در سراب تکمیل واحدهای مسکونی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متقاضیان مسکن مهر چهارمحال و بختیاری در سراب تکمیل واحدهای مسکونی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید