معاملات مسکن از حالت هیجانی خارج شد ؛ بسیاری از مشاوران املاک از ابتدای سال یک قرارداد هم ننوشته اند ، اجاره بها کاهش می یابد؟

به گزارش سهندبلاگ، نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: از ابتدای سال اغلب مشاوران املاک یک قرارداد خرید و فروش ملک هم به ثبت نرسانده اند که نشان می دهد بازار مسکن در رکود غیرتورمی واقع شده است. در این میان قیمت آگهی های تبلیغاتی اپلیکیشن های مسکن نیز بیش از دوبرابر شده است.

معاملات مسکن از حالت هیجانی خارج شد ؛ بسیاری از مشاوران املاک از ابتدای سال یک قرارداد هم ننوشته اند ، اجاره بها کاهش می یابد؟

خبرنگاران- خدیجه نوروزی: افت قیمت اوراق امتیاز تسهیلات مسکن (تسه) که در سال گذشته رکوردهای قیمتی عجیب و غریبی ثبت نموده بود، در چند وقت اخیر کاهش چشمگیری داشته است. این موضوع یکی از نشانه های مهم گسترده شدن رکود در بازار مسکن عنوان می گردد.

سال گذشته در همین ایام، قیمت هر برگ اوراق امتیاز تسهیلات مسکن (تسه) به بیش از 140هزار تومان رسیده بود و عملاً نزدیک به 30درصد مبلغ وام مسکن باید صرف خرید این اوراق می شد و البته معاملات مسکن هم رونق داشت. اما سال جاری اوضاع کمی متفاوت پیش رفته است. اگرچه در هفته گذشته، انتشار خبر پیشنهاد افزایش مبلغ وام مسکن به 2برابر ارقام فعلی، بار دیگر معاملات سرمایه گذاری و سفته بازی روی اوراق تسه را تشدید کرد و بخشی از ریزش قیمت آن جبران شد؛ اما تا پیش از این اتفاق، قیمت هر برگ از اوراق تسه تا کمتر از 75هزار تومان نیز افت نموده بود.

اما در شرایطی که این روزها اقتصاد در بلاتکلیفی به سر می برد و بساری منتظرند تا ببینند که اوضاع اقتصاد کشور به دلیل رخدادهای سیاسی چگونه رقم خواهد خورد، افزلیشقیمت مسکن نیز همچون بسیاری از بازارهای دیگر متوقف شده است.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفت و گو با خبرنگاران در مورد شرایط این روزهای بازار مسکن گفت: از آنجا که بین بازار مسکن و تورم رابطه مستقیمی وجود دارد و مسکن از سایر بازارهای مالی مانند طلا و دلار نیز تاثیرپذیر است قطعا کاهشی یا افزایشی شدن این بازارها و تورم روی بازار مسکن نیز اثرات مستقیمی به همان نسبت دارد. لذا رکورد در سایر بازارها قطعا روی بازار مسکن نیز تاثیرگذار بوده است اما آنچه قیمت مسکن را به ثبات می رساند افزایش فراوری در این بخش است تا هم در بخش خرید و فروش هم اجاره بازار عرضه و تقاضا به تعادل برسد. البته الان به خاطر اتفاقاتی که در بازارهای دیگر در حال رخ دادن است سرمایه گذاری ها با طمانینه در حال اجرا است و معاملات از حالت هیجانی خارج شده است.

بیگی نژاد اضافه نمود: به دلیل عدم توان مصرف نمایندگان و حتی بعضی سرمایه گذاران در بحث خرید مسکن، معاملات در این بازار به سختی انجام می گردد و تورم و گرانی های سال های اخیر به این موضوع بیشتر دامن زده است. به عنوان مثال رکود و تورم در مسکن موجب شده تا با گذشت 3 ماه از سال اغلب مشاوران املاک تا به امروز پیروز به بستن یک قرارداد هم نشوند.

وی گفت: قیمت مسکن به سمتی رفته که توان مصرف نمایندگان و حتی سرمایه گذاران این بخش دیگر اجازه خرید به آنها نمی دهد. بسیاری از منطقه سکونت مور علاقه شان مهاجرت کردند و برای سرمایه گذاری به منطقه ها پایین یا حومه شهرهای بزرگ مهاجرت نموده اند؛ البته نه برای سکونت. ممکن است کسی ترجیح بدهد در یکی از منطقه ها 22 گانه تهران اجاره نشین باشد اما برای سرمایه گذاری و حفظ ارزش پول خود، ملکی در حومه شهر خریداری کند که این موارد در سال های اخیر بسیار افزایش یافته است.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در پاسخ به این سوال که آیا مالکان در شرایط رکود بازار حاضر به فروش ملک خود زیر قیمت بازار هستند، اظهار کرد: واقعیت این است که قیمت تمام شده مسکن بالا رفته است و همین موجب شده تا افراد تمایل به فروش زیر قیمت بازار نداشته باشند و در موارد نادری مالک تصمیم بگیرد در شرایط رکود ملکش را با قیمت پایینی به فروش برساند.

بیگی نژاد معتقد است رکود معاملات در بالای شهر بیشتر است، چرا که رقم ها خیلی متفاوت با جنوب شهر است. بیشتر مردم نیازهای سکونتی خود را به جنوب شهر می برند.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در مورد تاثیر رکود مسکن بر بازار اجاره بها گفت: کسانی که نتوانند ملک خود را در بازار مسکن به فروش برسانند، مجبور می شوند در بازار اجاره ورود و واحدشان را در آن بازار عرضه نمایند و این عرضه موجب کاهش قیمت ها در بازار اجاره بها خواهد شد.

بیگی نژاد به این نکته هم اشاره نمود که نبود نظارت ها موجب شده تا اپلیکشن های پرطرفدار آگهی و تبلیغات نیز از آشفته بازار مسکن سوءاستفاده نموده و هزینه آگهی های خود را بیش از دو برابر نموده اند که همین موضوع هزینه های مضاعفی را بر دوش مشاوران املاک، خریداران و فروشندگان می گذارد. وی مطرح کرد: تبلیغی که در یک اپلیکیشن قبلا زیر 50 هزار تومان برای یک مشاور املاک تمام می شد الان بالای 100 هزار تومان تمام می گردد. مشاوران املاک در این فضاها از تخفیف 15 درصدی برخوردارند یعنی اگر یک مالک بخواهد ملک خود را برای فروش و یا اجاره در این اپلیکیشن ها تبلیغ کند باید بیش از این مبالغ هزینه کند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 خرداد 1402 بروزرسانی: 20 خرداد 1402 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 19198

به "معاملات مسکن از حالت هیجانی خارج شد ؛ بسیاری از مشاوران املاک از ابتدای سال یک قرارداد هم ننوشته اند ، اجاره بها کاهش می یابد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معاملات مسکن از حالت هیجانی خارج شد ؛ بسیاری از مشاوران املاک از ابتدای سال یک قرارداد هم ننوشته اند ، اجاره بها کاهش می یابد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید