معرفی موسیر و فوایدش

به گزارش سهندبلاگ، مصرف گیاه موسیر فواید بی نظیری را به همراه دارد و به درمان بعضی از بیماری ها یاری شایانی می نماید، بعلاوه برای جوان سازی پوست صورت و درمان شوره سر بسیار مفید است.

معرفی موسیر و فوایدش
موسیر از خانواده سیر، پیاز و پیازچه بوده و نسبت به پیاز کوچک تر است.

ریشه حبابی شکل این سبزی نیز مانند پیاز به چند بخش تقسیم می گردد. موسیرها به راحتی هضم می شوند و حاوی مقادیر فراوانی ویتامین C ، پتاسیم، فیبر رژیمی و اسید فولیک بوده و بعلاوه دارای اندازه زیادی کلسیم، آهن و پروتئین هستند.

برگ های آن دراز و میان تهی و گل هایش به رنگ سرخ یا بنفش است. پیاز آن در منطقه ها کوهستانی می روید که از آن ترشی درست می نمایند.

ریشه و پیاز گیاه بعد از انجام یک سری اقدامات خاص مورد استفاده قرار می گیرد بدین صورت که آن ها را به شکل رشته های بسیار نازک در آورده و در راستا آب سرد قرار می دهند تا تلخی که در پیاز آن هست از بین برود و آن را در آفتاب خشک می نمایند تا به عنوان چاشنی غذایی مصرف گردد.

موسیرها در نواحی آسیا، مکزیک، فرانسه و مدیترانه از مواد اصلی در پخت و پز محسوب می شوند.

طی نتایج حاصله از تحقیقات متعددی که تا به امروز در مورد فواید موسیر انجام شده، این سبزی می تواند بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان را درمان کند.1

فرق موسیر و سیر چیست؟موسیر و سیر دو گیاه متفاوت از هم هستند اما دارای خواص یکسانند. موسیر 40 گونه مختلف دارد و دارای طعمی شبیه سیر و تلخی کمتری نسبت به سیر است.

موسیر مانند سیر و پیاز خاصیت آنتی اکسیدانی ، رقیق تر کردن خون یا خواص آنتی باکتریالی دارد اما مواد معدنی و ویتامین های موجود در آنها با هم فرق دارد یکی از ویژگی های شاخص موسیر بو ندادن دهان پس از مصرف آن است.

سیر و موسیر هر دو خاصیت ضد سرطانی به علت وجود گوگرد دارند ، موسیر به شکل پیازی تقریبا درشت از ریشه این گیاه که در زیر خاک بزرگ شده است در می آید و همراه محصولات و فرآورده های مختلفی به کار میرود.سیر به شکل چند حبه سیر کوچک داخل یک کیسه اما موسیر به شکل یک پیاز میباشد.

واقعیت های غذایی موسیریک نصف فنجان موسیر

56 کالری

0 گرم چربی

5 گرم فیبر

6 گرم شکر

12 گرم کربوهیدرات

832 میلی گرم ویتامین A (17.5 درصد DV)

25 میلی گرم ویتامین B6 (12.5 درصد DV)

5 میلی گرم ویتامین C (10 درصد DV)

25 میلی گرم منگنز (10 درصد DV)

234 میلی گرم پتاسیم (7.5 درصد DV)

علاوه بر سولفکسید یافت شده در موسیر و سایر آلومینیوم ها، پپتید و پروتئین هایی وجود دارند که قادر به فعالیت های مختلف تقویت ایمنی هستند و باعث ایجاد یک منبع مهم از عوامل درمانی می شوند.

در ادامه این مطلب به آنالیز خواص و فواید کلی موسیر برای سلامت بدن خواهیم پرداخت.

تقویت رشد مو سالمموسیر برای افزایش رشد مو سالم مفید است و نشان داده شده است که گردش خون پوست سر را افزایش می دهدو رشد مو را تقویت می نماید. موسیر حاوی گوگرد است که ریزش مو را کاهش می دهد و درخشانی مو را افزایش می دهد.

هم چنین می توانید موسیر را با لیمو، باترمیلک و عسل مخلوط کنید تا شوره سر را از بین برود.

بهبود عملکرد مغزمغز نیروی محرک انسان است. تمام وظایف بدن را تنظیم می نماید. کمبود هر ماده مغذی مهم که برای عملکرد مغز اهمیت دارد، باعث اختلال در فعالیت بهینه می گردد. موسیر غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و آمینو اسیدهایی است که عملکرد مغز را افزایش می دهند.

موسیر اسید گاما - آمینوباتیک را فراهم می نمایند که یک انتقال دهنده عصبی کلیدی است و به کاهش استرس و استراحت فکر یاری می نماید. ویتامین ها بعلاوه به عملکرد روحی و عاطفی، با تنظیم واکنش های هورمونی و آنزیمی در مغز یاری می نمایند.

ویژگی آنتی اکسیدانیخوشبختانه موسیر غنی از آنتی اکسیدان است. موادی مانند کوسترین و کامپرلو طبیعی که با رادیکال های آزاد مشاخصه می نمایند. آلیسین یکی دیگر از این آنتی اکسیدان هایی است که در پیاز و سیر یافت می گردد و بعلاوه به کاهش جهش های سلول یاری می نماید.

بهبود گردش خونموسیر به بهبود جریان در بدن یاری می نماید و گردش خون را افزایش می دهد. آهن، پتاسیم و مس به افزایش فراوری گلبول های قرمز نو یاری می نماید و هم چنین التیام و متابولیسم را تقویت می نماید. می تواند برای یاری به درمان کم خونی هم مفید باشد.

مشارکت در پایداری عصبیگاهی اوقات تعادل بین هورمون ها، انتقال دهنده های عصبی و دیگر ترکیبات زیستی از بین می رود. برای مثال، استفاده از محرک ها منجر به افزایش اندازه کورتیزول، هورمون های انتقال دهنده عصبی می گردد. این امر باعث افزایش تعداد نورون ها، شرایط بالای آگاهی و ناتوانی در آرامش می گردد.

جلوگیری از دیابتموسیر، دارای ویژگی های هیپوگلیسمی است که می تواند به کنترل دیابت یاری کند.

این خاصیت به خاطر وجود مواد فوتو شیمیایی موجود در آن ها است. دو نوع مواد فوتو شیمیایی عمدتاً در موسیر یافت می شوند وآلویل دیسفلیید مسئول خواص ضد دیابتی اش هستند.

این مواد فوتو شیمیایی بعلاوه می توانند به بهبود حساسیت انسولین، و کنترل بیشتر گلوکز خون یاری نمایند.2

کاهش کلسترول و یاری به سلامت قلبآلیسین با تنظیم سطح کلسترول در بدن مرتبط است. آلیسین فراوری آنزیم ردوکتاز را در کبد مهار می نماید. این آنزیم در فراوری کلسترول مؤثر است.

موسیر با کاهش کلسترول در بدن می تواند خطر بروز تصلب شرایین، بیماری سرخ رگ کرونری، حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش دهد.

کاهش فشارخونخاصیت رگ گشادگی (اتساع عروق) پتاسیم، در کنار فعالیت آلیسین که می تواند در بدن نیتریک اکسید را آزاد کند، می تواند فشار خون را به طور چشمگیر کاهش دهد. خاصیت رگ گشادگی می تواند به آرامش دیواره رگ های خونی یاری کند و باعث گردد خون آزادانه تر در رگ ها جریان پیدا کند.

این امر از ایجاد لخته های خونی و افزایش فشار و استرس بر دستگاه قلبی ـ عروقی جلوگیری می نماید و درنتیجه در سلامت قلب مؤثر است.

کاهش علائم آلرژیدر طول یک واکنش آلرژیک، سلول های بدن هیستامین آزاد می نمایند. این امر موجب بروز علائمی مانند ورم بافت ها و ایجاد اشک در چشم و بینی می گردد.

موسیر سرشار از کوئرستین است. کوئرستین یک فلاونوئید گیاهی است که می تواند مسائل بینی و چشم، که از حساسیت فصلی نشئت گرفته باشند، را کاهش دهد. کوئرستین می تواند، با جلوگیری از آزادشدن هیستامین، به کاهش شدت واکنش های تنفسی و التهابی مانند آسم آلرژیک، برونشیت و حساسیت های فصلی یاری کند.

کوئرستین یکی از ترکیبات اصلی در بسیاری از مکمل ها و داروهای حساسیت است که، به منظور کنترل علائم ملایم آلرژی، برای بینی و چشم استفاده می گردد.

داشتن وزنی مناسبیکی دیگر از خواص موسیر یاری به داشتن وزن ایده آل و مناسب است. بعضی مطالعات نشان داده اند که ترکیبات موجود در موسیر می توانند به جلوگیری از تجمع زیاد چربی در بدن یاری نمایند و درصد چربی بدن را کاهش دهند.

سخن پایانیموسیر نوعی بسیار مغذی از پیاز است. خواص موسیر برای سلامتی قابل ملاحظه است و سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی است. این ترکیبات می توانند التهاب و خطر بروز بیماری های مرتبط با استرس اکسیداتیو را کاهش دهند.

علاوه بر این، درمورد ترکیبات موجود در موسیر، به خاطر خواص شان، به طور گسترده مطالعه شده است. ازجمله این خواص می توان سلامت قلب، بهبود اندازه قند خون و کاهش خطر چاقی و بیماری هایی مانند سرطان و دیابت نوع 2 را ذکر کرد.

برای افزودن طعم ملایم موسیر به غذا های تان می توانید آن را جایگزین پیاز کنید.3

پی نوشت:

1.www.hamshahrionline.ir

2.www.namnak.com

3.www.chetor.com

منبع: راسخون
انتشار: 7 آذر 1400 بروزرسانی: 7 آذر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 15963

به "معرفی موسیر و فوایدش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی موسیر و فوایدش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید