میرطاهر مظلومی: کرونا به رشد سوررئالیسم در تئاتر کمک کرد

به گزارش سهندبلاگ، میرطاهر مظلومی عضو هیات انتخاب بخش رادیو تئاتر جشنواره تئاتر فجر با اشاره به حضور هنرمندانی از شهر های مختلف در این بخش درباره تاثیر کرونا بر خلق آثار نمایشی توضیح داد.

میرطاهر مظلومی: کرونا به رشد سوررئالیسم در تئاتر کمک کرد

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، میرطاهر مظلومی عضو هیات انتخاب بخش رادیو تئاتر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر درباره تاثیر کرونا بر نحوه برگزاری این رویداد گفت: کووید 19 منجر به سوداگری در امور شده و فرآیند نامشخصی از فعالیت ها به ویژه در جشنواره تئاتر فجر را نیز به همراه داشته است. این در حالی است که تئاتر همیشه مستلزم برقراری ارتباطی مستقیم، صمیمی و نزدیک با تماشاگر بوده و عکس العمل تماشاگران برایش مهم است.

وی اضافه نمود: رادیو تئاتر، رادیویی اجرایی است. حضور فعال هنرمندان استان هایی غیر از تهران مبین اهمیت و توجه به این هنر و پیشرفت آن نسبت به سال های گذشته است. خوشبختانه شیوع ویروس کرونا بر کیفیت آثار امسال تاثیری نداشته و چه بسا بخش عمده ای از آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره، از سطح کیفی بسیار خوبی برخوردار هستند و این مساله نویدبخش آینده ای رو به پیشرفت برای تئاتر رادیویی است.

مظلومی بیان کرد: درست است که ویروس کرونا بسیاری از فعالیت ها را با مشکل روبرو کرده است، اما این محدودیت ها منجر به نوآوری و توجه متفاوتی به موضوعات مختلف در حوزه تئاتر شده و بستری را برای پرداختن به موضوعات جدید فراهم کرده است. کرونا مولف اتفاقاتی جدید در همه جشنواره های فرهنگی و هنری از جمله تئاتر و فیلم است بنابراین باید به شیوه اجرای آنلاین عادت کرده و به فکر تقویت بخش های دیگر جشنواره به صورت آنلاین باشیم.

این بازیگر تئاتر و سینما متذکر شد: پرورش توجه تماشاگران هم نیازمند توجه به شیوه های اجرایی آنلاین و بهره مندی از پلتفرم های دیگر است تا به شکل بصری تر امکان نمایش برای مخاطبانی در دور دست فراهم شود. قطعاً همه مناطق کشور از امکانات سالن های نمایشی برخوردار نیستند، اما شیوه های نمایش آنلاین می تواند هر خانه را به سالنی برای تئاتر و سینما و جذب مخاطب تبدیل کرده و منجر به هم ذات پنداری آحاد جامعه با فرهنگ و هنر بشود و نتیجه اش همانا رونق این عرصه است.

عضو هیات انتخاب بخش رادیو تئاتر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر ثبت و ضبط نمایش های رادیویی را عاملی برای جذب مخاطب دانست و بیان کرد: استفاده از دوربین های پیشرفته میزان خطا در بهره مندی از میزانسن های نمایش را تا حد قابل توجهی افزایش می دهد و منجر به تدوین و ارائه تصویری با کیفیت تر و دقیق تر می شود.

وی درباره وجه تمایز این دوره از جشنواره تئاتر نسبت به دوره های گذشته بیان کرد: معتقدم امسال همه بخش های جشنواره تئاتر به نوعی ویژه هستند، زیرا هر بخشی آبستن اتفاقات جدید و محتوای موضوعی بهتری به دلیل شرایط خاصی است که در آن قرار داریم. فضای عمومی و شرایط اجتماعی بر دیدگاه هنرمندان تاثیر داشته و از سویی دیگر هنر نیز جامعه را به بهره گیری از موضوعات روز هدایت می کند و حتی آثار تجاری نیز از این تحولات مستثنی نمی مانند.

مظلومی ادامه داد: موضوع کرونا محتوای بسیاری از آثار هنری را به پیش بینی شرایط آینده هدایت کرده و منجر به رشد فضایی سوررئالیستی در آثار شده است، چون هنر هنرمند نیز متاثر از رویداد های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی حاکم بر جامعه به سمت و سویی مشخص هدایت می شود و به تبع آن سبک آثار هر دوره از جشنواره را نیز متفاوت تر می کند. بنده معتقدم همه آثار هنری در تاریخ ماندگار خواهند شد و جریان های فکری، هر دوره را برای همیشه ثبت می کند. کرونا نیز برهه ای از تاریخ جهان است و بسیاری از هنرمندان و نویسندگان بزرگ را به این سمت و سو کشانده است.

وی درباره اهمیت برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در دوران کرونا گفت: برگزاری جشنواره در شرایط کرونا بسیار لازم و امیدبخش است. امید ممکن است شفا ندهد، اما درد از دست دادن بسیاری از هموطنان و هنرمندان را تسکین می بخشد. این واقعیت حتی درباره اجرای بخش هایی از جشنواره در بستر آنلاین هم صدق می کند و نمایشی از تلاش و حرکت هنرمندان در همین دوران بحرانی محسوب شده و نویدی برای رونق دوباره تئاتر است. قطعاً از دست دادن هر هنرمند یک ضربه به پیکر هنر است و جبران آن مستلزم ترمیم و پویایی دوباره است.

این هنرمند تاکید کرد: مطمئنم جشنواره تئاتر فجر با تلاش مدیران ستادی به خوبی از گذرگاه سخت و بحرانی کرونا عبور خواهد کرد. با این وجود از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار می رود با حذف بخش بین الملل از این دوره از جشنواره، بودجه بیشتری به بخش ملی تزریق کنند و امکان دسترسی به فضا های جدید و زیرساخت های لازم فراهم شود. همچنین لازم است در رویداد های فرهنگی از نکوداشت و بزرگداشت هنرمندان پیشکسوت و قدردانی از زحمات آن ها غافل نشویم.

وی در پایان صحبت هایش بیان کرد: به نظرم اهمیت کتاب سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر بسیار زیاد است. زیرا در این شرایط می تواند راوی دشواری هایی باشد که در این دوران عجیب با آن روبرو بودیم و ثبت و ضبط آن ها انگیزه ای برای ادامه راه هنرمندان در سال های آینده خواهد بود.

سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه 11 تا 21 بهمن 99 برگزار می شود. آدرس سایت جشنواره www.fitf.ir است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 12166

به "میرطاهر مظلومی: کرونا به رشد سوررئالیسم در تئاتر کمک کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میرطاهر مظلومی: کرونا به رشد سوررئالیسم در تئاتر کمک کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید