بازتاب سفر وزیر خارجه هند به ایران در رسانه های این کشور

به گزارش سهندبلاگ، ایرنا نوشت: رسانه های هند روز چهارشنبه به صورت گسترده سفر سابرامانیام جایشانکار وزیر امور خارجه این کشور به تهران را بازتاب داده و آن را برای گسترش روابط هند و ایران مهم تلقی کردند.

بازتاب سفر وزیر خارجه هند به ایران در رسانه های این کشور

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور دهلی ما را تجربه کنید.

نشریه های پرینت، هندوستان تایمز، ایندین اکسپرس، تایمز او ایندیا و همچنین شبکه های خبری نیوز 18، زی نیوز، ایندیا تودی و تایمز نو موضوع سفر جایشانکار به ایران را مورد توجه قرار دادند.

نشریه تایمز او ایندیا نوشت: سابرامانیام جایشانکار وزیر امور خارجه هند پیش از سفر به روسیه برای شرکت در سازمان همکاری شانگهای، در ایران توقف کرد.

این اولین سفر رسمی وزیر امور خارجه هند به یک کشور خارجی پس از وقوع بیماری همه گیر کرونا می باشد.

این نشریه هندی اضافه نمود: اما سفر جایشانکار به ایران از دو لحاظ اهمیت دارد. اول اینکه هند به دنبال افزایش همکاری ها با ایران در ارتباط با افغانستان است. با توجه به مذاکرات آینده گروه طالبان و دولت افغانستان و خروج آمریکا از افغانستان، هند میخواهد منافع خود را در افغانستان حفظ کند و برای دست یابی به این هدف به یاری تهران احتیاج دارد.

جنبه دوم مورد اهمیت در سفر جایشانکار به ایران، مخالفت هر دو کشور با رواج افراط گرایی در افغانستان است. هند به دنبال یافتن یک نقطه نظر مشترک با ایران در افغانستان در زمینه مبارزه با افراط گرایی است.

نشریه اکونومیک تایمز هم نوشت: این دومین سفر یکی از مقامات عالی رتبه هند به ایران در طول یک هفته جاری می باشد. راجنات سینگ ویر دفاع هند که نقش معین نماینده ای در دولت نارندرا مودی دارد، پس از خاتمه ملاقات سه روزه از مسکو، روز یکشنبه در سفری اعلام نشده به ایران رفت تا با امیر حاتمی وزیر دفاع ایران ملاقات کند.

شبکه خبری تایمز نو نیز خاطرنشان کرد: وزرای امور خارجه هند و ایران با یکدیگر ملاقات کردند تا گسترش روابط میان دو کشور را آنالیز نمایند. در طول این ملاقات، مقامات دو کشور تحولات منطقه ای را نیز آنالیز کردند.

این رسانه هندی با اشاره به پیغام توییتری وزیر خارجه هند به نقل از وی اضافه نمود: یک ملاقات سازنده با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در طول توقف در تهران داشتم.

در این ملاقات ما در مورد همکاری های دوجانبه گفت و گو کردیم و تحولات منطقه ای را آنالیز کردیم. من از محمد جواد ظریف برای مهمان نوازیش تشکر می کنم.

شبکه خبری ایندیا تودی نیز در این خصوص نوشت: وزیر امور خارجه هند در راه مسکو، در تهران توقف کرد تا با همتای ایرانی خود در مورد روابط دو جانبه و همچنین پروژه بندر چابهار گفت و گو کند.

این شبکه خبری به نقل از منابع دولتی اضافه نمود که در مذاکرات دو جانبه، پروژه های زیرساختی، توسعه بندر چابهار و همچنین ریل آهن چابهار-زاهدان- مشهد، آنالیز شد.

ایندیا تودی افزود: سفر وزیر امور خارجه هند به ایران در میان مذاکرات صلح افغانستان می تواند شرایط منطقه را تغییر دهد. هند و ایران علاقه مند به ثبات در افغانستان هستند و حفظ ارتباطات یک عامل مهم در دستیابی به این مهم است.

این رسانه هندی ادامه داد: ظریف و جایشانکار به صورت دقیق در مورد مساله افغانستان گفت و گو کردند. ایران یک بازیگر مهم در منطقه است و به دلیل داشتن مزر مشترک با افغانستان می تواند نقش مهمی در فرایند صلح این کشور ایفا نماید.

نشریه ایندین اکسپرس نیز نوشت: وزیر امور خارجه هند روز سه شنبه در ایران توقف کرد تا دومین مقام بلند پایه هندی باشد که در فاصله سه روز در تهران حضور یافته است.

این نشریه اضافه نمود: در گفت و گوی اس جایشانکار و محمد جواد ظریف، مسایلی چون همکاری ها در پروژه بندر چابهار و شرایط افغانستان مورد آنالیز قرار گرفتند.

ایندین اکسپرس نوشت: هند متعهد به انجام پروژه چابهار است و منابع هندی خاطرنشان کردند دولت هند در بودجه امسال خود حدود 14 میلیون دلار برای توسعه این بندر در نظر گرفته است. اختصاص این بودجه نشان دهنده علاقه دهلی نو برای توسعه بندر چابهار است.

دفتر وزارت دفاع هند نیز در بیانیه جداگانه ای در مورد ملاقات وزرای دفاع ایران و هند نوشت: هر دو مقام هندی و ایرانی، روش های موجود برای پیشبرد همکاری های دوجانبه را آنالیز نموده و در مورد مسایل امنیت منطقه ای از جمله صلح و ثبات در افغانستان به گفتگو پرداختند.

وزرای دفاع هند و ایران توافق کردند که امنیت در منطقه تنها با مشارکت کشورهای محلی قابل دستیابی است. در این راستا، مقامات هند و ایران نظرات خود را در مورد صلح و ثبات در افغانستان به اشتراک گذاشته اند.

ایران و هند پیش از این نیز در افغانستان با یکدیگر همکاری داشته اند.

یک مقام مطلع هندی گفت: دو طرف همچنین در مورد مسائل جغرافیایی و سیاسی به گفتگو پرداختند. در ارتباط با تحریم های آمریکا علیه ایران، امیر حاتمی وزیر دفاع این کشور ابراز امیدواری کرد که هند به عنوان یک کشور مستقل و آزاد، رویکردی عادلانه و بی طرف نسبت به مسائل دنیای در شورای امنیت سازمان ملل اتخاذ کند.

نشریه های پرینت، هندوستان تایمز و شبکه های خبری نیوز 18 و زی نیوز نیز در گزارش های مشابهی خاطرنشان کردند: دهلی نو به دنبال گسترش همکاری ها با ایران در چابهار است.

هند از ماه ژانویه سال 2021 به عضویت غیر دائم شورای امنیت در می آید.

دهلی نو از موافقت ایران با ایجاد یک منطقه آزاد تجاری در چابهار استقبال نموده است. صادرات کالا از چابهار به مناطق دیگر دنیا از جمله جنوب آسیا و آسیای شرقی، با وجود شیوع ویروس کرونا در ماه های اخیر، افزایش یافته است.

هند و ایران به روابط دوجانبه با یکدیگر اهمیت می دهند. اهمیت این روابط از جایی تعیین شد که دو وزیر عالی رتبه هند ظرف یک هفته به ایران سفر نموده و با همتایان خود گفت و گو کردند.

این اولین سفر خارجی وزیر امور خارجه هند پس از شروع بحران کووید-19 است و در زمانی انجام می گردد که هند به دنبال گسترش همکاری های خود با ایران برای افزایش کارایی مالی بندر چابهار است.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 5 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 9733

به "بازتاب سفر وزیر خارجه هند به ایران در رسانه های این کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازتاب سفر وزیر خارجه هند به ایران در رسانه های این کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید