نبرد با اژدهای سرخ؛ هدف بایدن در نشست گروه هفت

به گزارش سهندبلاگ، دومین روز از نشست سران گروه هفت در کورن وال انگلیس با دستور کار چین ستیزانه جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا و موضع محتاطانه تر امانوئل مکرون برای مقابله با نفوذ فزاینده چین در دنیا در فضایی دوقطبی سپری شد.

نبرد با اژدهای سرخ؛ هدف بایدن در نشست گروه هفت

به گزارش وال استریت ژورنال، رئیس جمهوری امریکا در حالی از طرح امریکا برای تقابل با پروژه کمربند و جاده چین پرده برداشت که هنوز تعیین نیست این چالش آزاردهنده کاخ سفید چگونه قرار است رفع گردد. پیش از بایدن، باراک اوباما و دونالد ترامپ راه های مختلفی را از تاکتیک تأیید تا خشم و انتقاد در برابر طرح زیرساختی معروف پکن پیش گرفتند اما هیچ یک نتوانست خللی در فرایند پیشروی طرح کمربند و جاده که نماد رشد چین در دنیا است، ایجاد نمایند.

اما به نظر می رسد جو بایدن با عبرت از آنچه اسلافش انجام دادند، این بار به تنهایی حرکت ننموده و تاکتیک اتحاد علیه چشم بادامی ها را پیش گرفته است. او حتی به همین دلیل دو هفته پیش نیز در تماس با بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس نیز از طرح پیشنهادی خود برای تقابل با پروژه چینی ها پرده برداشت.

بایدن در دومین روز نشست با سران کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و انگلیس، همه دولت های دموکراتیک را به واکنشی قاطع در برابر پکن دعوت کرد و نخستین گام از این تقابل را نیز اجرای طرح چند میلیارد دلاری پیشنهادی کاخ سفید با نام کیفیت برتر به عنوان جایگزینی برای پروژه زیرساختی کمربند و جاده خاطرنشان کرد. این در حالی است که چین از حدود یک دهه قبل با اجرای طرح ساخت جهتهای جاده ای و دریایی میان شرق آسیا و دیگر نقاط دنیا پروژه اش را کلید زده است.

طرحی که منتقدان آن معتقدند چشم بادامی ها به وسیله این دست سرمایه گذاری ها قصد سرپوش گذاشتن بر مقاصد سیاسی و سرکوب مخالفان را دارند.

اما دولت بایدن تأکید دارد که اجرای طرح جدید گروه هفت به معنای ایجاد دوقطبی و الزام کشورها برای انتخاب میان چین و امریکا نیست. یکی از مقامات کاخ سفید در این باره گفت: این طرح که بودجه آن قرار است توسط سران گروه هفت، بخش خصوصی و بورس تأمین گردد، یک نسخه جایگزین و مطمئن برای انتخاب ایجاد می نماید. به معنای دیگر این طرحی ترغیب نماینده است که کشورها را برای حفظ منافع خود به سرمایه گذاری می کشاند.

اما جو بایدن علاوه بر این، چالشی سخت تر نیز در این نشست داشت و آن هم واداشتن رهبران گروه هفت برای واکنش سخت در برابر اتهامات حقوق بشری چین در استان سین کیانگ بود. واکنشی که چند نفر از سران حاضر موافق آن نبودند و سیاست مقابله سخت با چین را به مصلحت نمی دانستند.

دنی روی، کارشناس مرکز شرق- غرب ساوت چاینا مورنینگ پست معتقد است: آنچه بسیاری از سران نشست به رغم اختلاف عقیده با چینی ها، ترجیح می دهند روابط مالی سازنده با چین است. حتی ژاپن نیز به نظر نمی رسد تحریم علیه چین را به خاطر مسائل حقوق بشری براحتی امضا کند. این در حالی است که چین نیز که فرایند تدارکات گروه هفت را دنبال می کرد از هفته پیش می دانست که محور اصلی دستور جلسه گروه هفت و امریکا خواهد بود.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز به همین دلیل به خبرنگاران گفت: این تقابل به طور قطع در جهت اشتباه قرار گرفته است و محکوم به شکست است.

اما به باور کارشناسان پولتیکو، این نشست برای بایدن شانسی است تا بتواند با ایجاد اتحاد میان همپیمانان اروپایی و ژاپن، جبهه ای قدرتمند علیه اقدامات تجاری چین ایجاد کند. اتفاقی که به نظر می رسد با توجه به سیاست جدایی طلبانه چهارساله دونالد ترامپ و تمایل رهبران اروپایی به روابط با امریکا مورد استقبال قرار گیرد.

اما از سوی دیگر واکنش سخت چین در برابر پیروی اتحادیه اروپا و انگلیس در تحریم چشم بادامی ها، بعضی از رهبران را در این جهت با تردید روبه رو می نماید. امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه یکی از مهم ترین معترضان به این پیشنهاد است که با تأکید بر استقلال طلبی از واشنگتن، واکنشی محتاطانه تر در برابر چین را قبول دارد. اما با توجه به اینکه این همراهی برای بایدن موفقیت بزرگی در حوزه سیاست خارجی به شمار می رود او از هیچ تلاشی در این راه مضایقه نخواهد کرد. آن طور که شواهد نشان می دهد، بایدن برای این هدف عزمش را جزم نموده به طوری که سفر او به بروکسل و ملاقات با رئیس ناتو و مقامات ارشد اتحادیه اروپا نیز با همین دستور جلسه برنامه ریزی شده است.

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 14259

به "نبرد با اژدهای سرخ؛ هدف بایدن در نشست گروه هفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نبرد با اژدهای سرخ؛ هدف بایدن در نشست گروه هفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید