نخبگان فرهنگی، شاعران و عرفای مسلمان، انسان های دنیا وطنی بوده اند

به گزارش سهندبلاگ، سرپرست دانشگاه پیغام نور گفت: نخبگان فرهنگی، شاعران و عرفای مسلمان، انسان های دنیا وطنی بوده اند. وقتی آثار و اشعارشان را می خوانیم، هیچ غیریتی بین خود و آنها نمی یابیم؛ به طور قطع، این مهم به علت آبشخور مشترکی است که این بزرگان از آن بهره مند شده اند.

نخبگان فرهنگی، شاعران و عرفای مسلمان، انسان های دنیا وطنی بوده اند

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، ابراهیم تقی زاده سرپرست دانشگاه پیغام نور در افتتاحیه همایش مولانا جلال الدین رومی و حضرت سلطان باهو، پیغام آور بشر دوستی، همزیستی، صلح و آشتی در دنیا که در پاکستان برگزار گردید، ضمن ابراز خرسندی از حضور در این همایش به نمایندگی از کشور ایران، گفت: از منظر ما ایرانیان، یکی از بزرگترین موهبت هایی که خداوند رحمان و رحیم به انسان ها ارزانی داشته، نوع دوستی و صلح طلبی است.

وی یادآور شد: مولانا جلال الدین رومی بلخی در قرن هفتم منادی این نوع دوستی اسلامی بوده است و در قرن 12 هجری نیز سلطان باهو در شرق دنیا اسلام، ندای انسان دوستی سر می دهد و حال ما، شما و من، در اینجا در لاهور و دانشگاه پنجاب دور هم گرد آمده ایم تا به بهانه نام، آثار و اندیشه های این دو شاعر بزرگ مسلمان، که اتفاقا آثارشان را عمدتا به زبانِ یکی از زبان های فرهنگی مهمِ دنیا اسلام، یعنی زبان فارسی پدید آورده اند، از انسان دوستی، صلح خواهی و همزیستی مسالمت جویانه سخن بگوییم.

تقی زاده اضافه کرد: هم مولوی و هم سلطان باهو در اعماق اندیشه شان، که در اشعارشان بازتاب پیدا نموده، دغدغه انسان و انسانیت داشتند و کوشش داشته اند به زبانِ لطیف و ظریف شعر، با همه توده ها و طبقات اجتماعی اعم از خاص و عام ارتباط بگیرند و هنرِ زیستن، هنرِ انسان بودن و انسانی زیستن، هنرِ درست در کنار هم زیستن را بیاموزند.

وی توضیح داد: اکنون بعد از گذشتِ قرن ها از دوره و زمانه زندگی مولوی و سلطان باهو، شاهد این هستیم که ندای آن ها و ندای خواندن انسان ها به نوع دوستی و همزیستی همچنان از اعماق تاریخ و گذشته با نوایی خوش گوش و ضمیر آدمیان در دنیا کنونی را نوازش می دهد و به خوداندیشی انسان منشانه و اعتلای تک تک انسان ها در مقام انسانی، برای ساختن دنیای امن و همراه با صلح و دوستی و زندگی مسالمت آمیز فرا می خواند.

سرپرست دانشگاه پیغام نور با عنوان اینکه دنیا امروز بیش از پیش نیازمند و تشنه نگرش انسانی و اسلامی است، گفت: نخبگان فرهنگی، ادیبان، شاعران و عرفای مسلمان، انسانهای دنیا وطنی بوده اند و به همین علت نیز فارغ از اینکه هر کدام شان از کدام منطقه از دنیا اسلام بوده باشند، علاوه بر اینکه انسان دوستی در پرتو و چارچوب دنیا بینی اسلامی را در افکار و اندیشه های آنها می بینیم، وقتی آثار و اشعارشان را می خوانیم، تقریبا هیچ غیریتی بین خود و آنها نمی یابیم؛ به طور قطع، این مهم به علت آبشخور مشترک و یگانه ای است که این بزرگان شعر و ادب مسلمان از آن بهره مند شده اند و آن، فرهنگ و تمدن متعالی اسلامی است که انسان دوستی و صلح طلبی را در ذات خود دارد.

لازم به ذکر است، این همایش با حضور سرکنسولی ایران در پاکستان، رئیس و نائب رئیس دانشگاه پنجاب، مسئول خانه فرهنگ ایران در پاکستان، دبیر دانشگاه های مجازی دنیا اسلام، معاون مرکز امور بین الملل دانشگاه پیغام نور و بسیاری از اندیشمندان به دعوت رئیس دانشگاه پنجاب پاکستان در این دانشگاه برگزار گردید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 تیر 1401 بروزرسانی: 6 تیر 1401 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 17376

به "نخبگان فرهنگی، شاعران و عرفای مسلمان، انسان های دنیا وطنی بوده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخبگان فرهنگی، شاعران و عرفای مسلمان، انسان های دنیا وطنی بوده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید