همکاری صادقانه رمز موفقیت برگزیده جایزه مصطفی(ص)

به گزارش سهندبلاگ، عمران ساواش اینان برگزیده جایزه مصطفی(ص) 2019 همکاری صادقانه را رمز موفقیت خود می داند.

همکاری صادقانه رمز موفقیت برگزیده جایزه مصطفی(ص)

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع رسانی جایزه مصطفی(ص)، پس از نیمه شب 15 سپتامبر سال 2015، عمران اینان، استاد مهندسی برق در دانشگاه استنفورد، و همکارانش تصویر رویداد آذرخش خیره نماینده ای را بر فراز سلول های توفان تندری که 200 کیلومتر دور از محل استقرارشان خوشه شده بودند، ضبط کردند. نخستین مورد از چنین رویدادهایی حدود یک دهه پیش تر توسط دوربین های ویدئویی ثبت شده بود، بنابراین آنها از قبل انتظار نوع عجیبی از تخلیه الکتریکی را داشتند اما آنچه مشاهده کردند فراتر از انتظارشان بود. آن رویداد ظاهرا یک آذرخش رو به بالا موسوم به فواره آبی بود، اما این بار فواره آذرخش تا ارتفاع حدود 70 کیلومتر در آسمان بالا رفت، ارتفاعی تقریبا دو برابر حد نهایی فواره های آبی متعارفی که تا پیش از آن مشاهده شده بود.

آن شب، اینان و همکارانش در واقع نوع جدیدی از تخلیه های الکتریکی را کشف کردند که اکنون به فواره های غول آسا شهرت دارد. آنها در گزارش این رویداد که در ژورنال نیچر چاپ شد، نوشتند از آنجا که این پدیده بر فراز یک سلول طوفان تندری نسبتا کوچک مشاهده شده است، حدس می زنیم که رویداد رایجی باشد. اما بعدها معلوم شد که این طور نیست، فواره های غول آسا به حدی نادر هستند که از آن موقع تا به امروز تنها دوجین از آنها مشاهده شده است.

عمران ساواش اینان، متولد ارزنجان در ترکیه (1950)، استاد بازنشسته مهندسی برق دانشگاه استنفورد، به عنوان یک پژوهشگر پیشرو در زمینه آنالیز پدیده های لایه های فوقانی جو شهرت جهانی دارد. با وجود سوابق تحصیلی اش در رشته مهندسی برق در دوره کارشناسی (1972) و کارشناسی ارشد (1973) در دانشگاه فنی خاورمیانه در آنکارا، بسیاری از پرارجاع ترین مقاله های او در حوزه فیزیک فضایی مجاور زمین هستند. وقتی برای دوره دکتری مهندسی برق به دانشگاه استنفورد رفت، دریافت که گروه پژوهشی او روی موضوع هایی کار می نمایند که بیشتر به فیزیک فضایی و جوی مربوط است تا مهندسی. اینان می گوید در ابتدا نگران این مساله بودم که این زمینه پژوهشی بیش از حد تخصصی است، به ویژه وقتی که به ترکیه بازگردم.

در ادامه به فیزیک و شیمی جو فوقانی علاقه مند شد و در حالی که می توانست به هر گروه پژوهشی دیگری در دانشکده مهندسی برق ملحق گردد، ترجیح داد همان حوزه را دنبال کند، حوزه ای که به کلی برای او تازگی داشت و چالش برانگیز بود. به گفته او به خاطر پشتوانه آموزش قوی ام در ترکیه، تمایل ذاتی ام به موضوع، و البته به خاطر اینکه همواره ترجیح می دهم به جای در پیش دریافت جهت سرراست خودم را به چالش بکشم، تصمیم گرفتم در همان موضوع ادامه دهم.

با این حال، این تصمیم می توانست در کودکی او نیز ریشه داشته باشد. پدرش رئیس اداره پیش بینی در سازمان هواشناسی ترکیه بود، و واضح است که پیوند و ارتباط اینان با امور جوی از جمله آذرخش در کودکی احتمالا از هر کودک دیگری بیشتر بود. شغل پدرش به عنوان کارمند خدمات عمومی به شکل دیگری نیز بر آینده حرفه ای او اثر گذاشت. اینان در کودکی خیلی اهل ماندن در خانه نبود و همراه دو برادرش با بچه های محله شان فوتبال و والیبال بازی می کردند. اما هر بار که دولت تغییر می کرد پدرش نگران این مساله می شد که برای خدمت در شهر جدیدی مامور گردد. به خاطر این جابجایی های ناخوشایند، اینان از همان کودکی دوست نداشت که برای دولت یا حتی صنایع و بخش خصوصی کار کند. به گفته او در شروع دوره دبیرستان، تصمیم گرفتم که دانشگاهی شوم. به نظرم این حرفه ای بود که در آن می توانستم رئیس خودم باشم.

تصمیم اینان برای دانشگاهی شدن صرفا مساله ترجیح شغلی نبود، او از نوجوانی می خواست علم را دنبال کند. به حدی عطش مطالعه داشت که حتی از نوشته های روی بسته بندی ها یا پاکت هایی که از روزنامه های باطله درست شده بودند نیز نمی گذشت و علاقه اش به علم نیز به واسطه همین شور و کنجکاوی برای خواندن به وجود آمد. مشتری دائم کتابخانه های آمریکایی و انگلیسی در آنکارا بود و وقتی در گشت وگذارهایش در این کتابخانه ها به طور اتفاقی به کتاب هایی درباره شیمی و فیزیک برخورد چنان شیفته آنها شد که تصمیم گرفت آزمایشگاه اختصاصی خودش را راه بیندازد. اینان به یاد می آورد همه پول توجیبی ام را صرف خرید تجهیزات شیمی می کردم و در آزمایشگاهی که در بالکن خانه مان درست نموده بودم، گاهی دست به آزمایش هایی می زدم که واقعا خطرناک بودند.

پس از دریافت مدرک دکترای مهندسی برق از دانشگاه استنفورد در سال 1977، به عنوان پژوهشگر عضو هیئت علمی دانشکده و در ادامه در سال 1982 استادیار گروه مهندسی برق شد. در سال 1985 به رتبه دانشیاری رسید و در سال 1992 عنوان استادی در دانشگاه استنفورد را دریافت کرد. اینان در خلال سال های 1997 تا 2010، ریاست آزمایشگاه فضا، ارتباطات راه دور و علوم رادیویی را به عهده داشت.

در طول دوران حرفه ای اش بیش از 360 مقاله علمی نوشته یا در نوشتن شان مشارکت داشته است. بعضی از پرارجاع ترین مقاله های او با همکاری تیموتی بل، استاد مشاورش در دانشگاه استنفورد، نوشته شده که همراه با رابرت هل ویل (1920 تا 2011)، استاد راهنمای او در دوره دکتری، بیشترین اثر را در جهت حرفه ای علمی او داشتند. اینان می گوید چیزهای زیادی از هردوی آنها یاد گرفتم. وقتی عضو هیأت علمی شدم و به صندلی ریاست گروه پژوهشی مان رسیدم، نوبت من بود که از هر دوی آنها حمایت کنم و محیط علمی پربار و لذت بخشی برای آنها و دانشجوهای متعددمان بسازم.

پس از سال های درخشان متمادی در دانشگاه استنفورد، اینان از سال 2009 تجربه حرفه ای دیگری را به عنوان رئیس دانشگاه کوچ در ترکیه در پیش گرفته است. او می گوید پرسش های بازی در زمینه پژوهشی او باقی مانده است که در مقیاس سیاره ای اهمیت دارند، از جمله اینکه اگر هیچ فعالیت آذرخشی در لایه های پایینی جو وجود نداشت، تفاوت چشمگیری در کمربندهای تابشی زمین به وجود می آمد؟ اما او دیگر برنامه جدیدی برای پژوهش در این حوزه ندارد. با این حال برای میراث علمی اش نگران نیست: مایه افتخار و خرسندی من است که بگویم 15 تا از دانشجوهای دکترایی که تحت نظر من فارغ التحصیل شدند اکنون در دانشگاه های گوناگون هیأت علمی هستند و در پی یافتن پاسخ این پرسش و پرسش های دیگری هستند که همچنان بی پاسخ مانده اند.

در طول دوران خدمت اینان به عنوان مشاور ارشد رساله دکتری در دانشگاه استنفورد از سال 1990، 60 دانشجو تحت نظر او فارغ التحصیل شدند. او می گوید این 60 دانشجوی دکتری که مشاورشان بودم نقش بزرگی در جهت حرفه ای من داشتند. فارغ التحصیلی پیروز این همه دانشجوی درخشان و دوست خوب از نظر او مهم ترین دستاورد دوران حرفه ای اش هستند، بسیار مهم تر از هر مقاله ای که نوشتم و هر سخنرانی علمی ای که کردم.

او معتقد است که شرافت در هر کاری که کسی انجام می دهد و صداقت در برخورد با دیگران، مهم ترین جنبه های زندگی هستند. دوستی بی غل وغش و همکاری محبت آمیز و صادقانه میان آدم ها مهم ترین چیزهای زندگی هستند و به همین علت در خاتمه یک جهت حرفه ای تنها چیزهایی که اهمیت دارند همین دوستی ها و خاطرات کارهای خوبی هستند که در کنار مردم و برای مردم انجام داده اید.

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 6510

به "همکاری صادقانه رمز موفقیت برگزیده جایزه مصطفی(ص)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همکاری صادقانه رمز موفقیت برگزیده جایزه مصطفی(ص)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید