پیشرفت بزرگ در مبارزه با چاقی، ذخایر چربی را به صورت هدفمند در هر نقطه از بدن از بین می برد

به گزارش سهندبلاگ، سلول های چربی یک ورزشکار نخبه با سلول های افراد چاق کاملاً از نظر فیزیولوژیگ متفاوت هستند، اگر بتوانیم همین تفاوت را افراد غیرورزشکار تقلید کنیم به پیشفت بزرگی می رسیم.

پیشرفت بزرگ در مبارزه با چاقی، ذخایر چربی را به صورت هدفمند در هر نقطه از بدن از بین می برد

دانشمندان در حال یک پیشرفت هیجان انگیز در این زمینه هستند و نشان داده اند که چگونه می توان نانومواد با بار مثبت را به چربی ناسالم تزریق کرد تا آن را به حالت سالم بازگرداند و پایه و اساس درمان هایی را ایجاد کندن که به طور انتخابی انبار های چربی را در هر نقطه از بدن هدف قرار دهد.

این تحقیق به رهبری دانشمندان دانشگاه کلمبیا در دو مقاله منتشر شد و در خصوص عملکرد های مختلف سلول های چربی در بدن انسان و تفاوت بین متابولیسم چربی سالم و تشکیل چربی ناسالم تمرکز داشت.

سلول های چربی انرژی را به شکل لیپید ذخیره می نمایند، آغاز به بزرگ شدن می کنن و در نهایت منجر به چاقی می گردد.

تیم تحقیقاتی به جای از بین بردن ساده این سلول های چربی، به بازسازی این سلول های چربی پرداختند و با استفاده از یک نانو ماده با بار مثبت به نام PAMAM نسل 3 (P-G3) به موفقیت دست یافتند.

دانشمندان متوجه شدند بعضی از بافت های چربی حاوی یک ماتریکس خارج سلولی با بار منفی (ECM) هستند، که ساختار پشتیبانی از سلول ها است. با الهام از این یافته آنها خواستند P-G3 را علیه سلول های چربی آزمایش نمایند.

بنابراین، تیم P-G3 را به موش های چاق تزریق کردند ومتوجه شدند که به سرعت در سراسر بافت چربی پخش می گردد. شگفتی آنها وقتی بیشتر شد که آن ها متوجه شدند این نانومواد در از بین بردن عملکرد ذخیره سازی لیپید سلول های چربی موثر است و عملاً آن ها را به حالت جوان تر و سالم تر برمی گرداند. در نتیجه موش ها وزن کم کردند.

کام لئون، نویسنده این مطالعه گفت: با P-G3، سلول های چربی همچنان می توانند سلول های چربی باشند، اما نمی توانند رشد نمایند. مطالعات ما استراتژی غیرمنتظره ای را برای درمان چاقی احشایی برجسته می نماید و مسیر نوی را برای کاوش در نانومواد کاتیونی برای درمان بیماری های متابولیک پیشنهاد می نماید.

این نانومواد اثر خنثی کردن ذخیره چربی سلول های چربی را داشت، با این حال همچنان به آن ها اجازه می داد تا عملکرد های دیگر خود را انجام دهند.

این اثر باعث می شد موش هایی با سلول های چربی کوچک تر، جوان تر و از نظر متابولیکی سالم تر ایجاد شوند، مانند آنچه در نوزادان و ورزشکاران دیده می گردد.

آنچه در خصوص این فناوری منحصر به فرد است، پتانسیل آن برای ارائه درمان هدفمند چاقی است. ذخایر چربی، همانطور که آن ها نامیده می شوند، تمایل دارند که به طور متناوب در اطراف بدن قرار بگیرند نه اینکه یک توده پیوسته از بافت شل و شل شده را تشکیل دهند، اما درمان آن ها به شیوه ای انتخابی است.

دانشمندان تصور می نمایند روزی از تکنیک خود می توانند برای مقابله با ذخایر چربی خاصی مانند شکم گلدانی یا دو چانه استفاده می نمایند، به همان روشی که بوتاکس برای هدف قرار دادن نقاط خاصی از پوست استفاده می گردد.

لی کیانگ، رهبر تیم، گفت: از دانستن اینکه بار کاتیونی راز هدف قرار دادن بافت چربی است، هیجان زده هستیم. اکنون می توانیم چربی ها را به شیوه ای خاص - در هر جایی که بخواهیم - و به روشی ایمن بدون از بین بردن سلول های چربی کوچک کنیم. این یک پیشرفت بزرگ در درمان چاقی است.

علاوه بر این، از آنجایی که چاقی محرک بسیاری از اثرات نامطلوب مانند از دیابت، سرطان، بیماری های قلبی عروقی، است. این روش نو به مبارزه با چاقی و عوارض آنها یاری خواهد نمود.

این تحقیق در مجلات Nature Nanotechnology و Biomaterials منتشر شده.

منبع: دانشگاه کلمبیا

منبع: یک پزشک
انتشار: 13 آذر 1401 بروزرسانی: 13 آذر 1401 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 18416

به "پیشرفت بزرگ در مبارزه با چاقی، ذخایر چربی را به صورت هدفمند در هر نقطه از بدن از بین می برد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشرفت بزرگ در مبارزه با چاقی، ذخایر چربی را به صورت هدفمند در هر نقطه از بدن از بین می برد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید