چرا باید کتاب واقع نگری را بخوانید؟ (برای آن ها که از وضع دنیا ناامید شده اند)

به گزارش سهندبلاگ، همه روزه با چک کردن اخبار و شبکه های اجتماعی با موجی از اخبار هولناک و نگران کننده روبرو می شویم. خبرنگاران از افزایش جنگ و ناامنی و سقوط دولت های ضعیف می گویند. گفته می گردد که دمکراسی ها با تهدیدهای جدیدی روبرو شده اند و فاشیسم در راه است، هشدارهای فراوانی در رابطه با وقوع قحطی ها داده می گردد .

چرا باید کتاب واقع نگری را بخوانید؟ (برای آن ها که از وضع دنیا ناامید شده اند)

درباره بی ثباتی سیاسی در سراسر دنیا سخنانی گفته می گردد و هشدارهایی هولناک از انقراض حیوانات، گرمایش دنیای و آب شدن یخ های قطبی به گوش ما می رسد. بدون تردید جامعه بشری با مسائل قابل توجهی دست به گریبان است. اما باید توجه داشته باشیم که در چند دهه گذشته، ما انسان ها توانسته ایم برای بسیاری از مسائل، چاره ای پیدا کنیم. با این حال ما عموما به دریافت خبرهای بد عادت داریم.

کتاب واقع نگری نوشته هنس روسلینگ است، پزشک و آماردان سوئدی است و کوشش می نماید به این سوال پاسخ دهد که چه اتفاقی در فکر ما رخ می دهد تا امروز را بدتر از دوران گذشته ارزیابی کنیم. گفتنی است که این کتاب، نگرشی بیش از حد خوشبینانه به اتفاقات ندارد، بلکه با به رسمیت شناختن چالش های موجود، کوشش می نماید که وزنی واقعی و نه اغراق شده به آن ها بدهد.

درباره نویسنده کتاب واقع نگری

هنس روسلینگ در 27 ژوئیه سال 1948 یعنی 3 سال پس از سرانجام جنگ دنیای دوم در شهر اوپسالای سوئد دیده به دنیا گگردد. او از کودکی فردی خلاق و جستجوگر بود. پس از سرانجام دبیرستان به دانشگاه اوپسالای سوئد رفت تا بتواند در رشته پزشکی درس بخواند. او همزمان با تحصیل در رشته پزشکی به آمار هم علاقه مند شد و توانست در این رشته هم به صورت آکادمیک تحصیل کند. تحصیل او از سال 1967 آغاز شد و در سال 1974 به سرانجام رسید. هنس روحیه جستجوگری داشت و علاقه مند بود تا بتواند به افراد آسیب پذیر یاری کند. تقدیر این گونه مشخص کرد که روسلینگ جوان به کالج پزشکی سنت جان وابسته دانشگاه علوم بهداشتی راجیو گاندی هندوستان برود و به مطالعه در حوزه بهداشت عمومی مشغول گردد.

هنس در سال 1976 توانست پروانه و مجوز طبابت خود را دریافت کند. او در سال 1979 هند را به مقصد ناکالا، منطقه ای در شمال موزامبیک ترک کرد تا به اسم پزشک بخش در آن جا مشغول گردد. او در 21 اوت سال 1981، نوعی از بیماری کانزو را که سبب فلج افراد می گردد ، توانست کشف کند. مطالعات و تحقیقات گسترده او حول این بیماری سبب شد که روسلینگ مدرک پی اچ دی خود را از دانشگاه اوپسالا دریافت نماید. این اتفاق در سال 1986 روی داد. روسلینگ پی برد که وجود گیاهی به نام مانیوک در رژیم غذایی مردمان این منطقه، سبب تشدید این بیماری می گردد.

همان طور که اشاره کردیم روسلینگ به دانش آمار علاقه فراوانی داشت. او در رابطه با مسئله ارتباط رشد مالی و سلامت تحقیقات گسترده ای انجام داد. به تدریج توجه به هنس به علت دانش و مهارت بالای او افزایش یافت. او به اسم یکی از مشاوران سازمان بهداشت دنیای، یونیسف و چندین نهاد بین المللی دیگر حضور پررنگی پیدا کرد و در سال 1993 از چهره های موثر برای آغاز فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کشور سوئد بود. هنس همزمان در دانشگاه های مختلفی تدریس می کرد. او یکی از چهره های اساسی متحول نماینده دانش بهداشت عمومی به حساب می آمد. روسلینگ شخصیتی معروف و شناخته شده بود که در برنامه های تلویزیونی شرکت می کرد تا بتواند موضوعات مهم و پیچیده را به زبان ساده بیان کند. علاوه بر این باید گفت که هنس روسلینگ سخنرانی توانمند و تاثیرگذار به حساب می آمد.

وی با یاری پسرش اولا و عروسش آنا در سال 2005 موسسه ای به نام گپ مایندر را پایه گذاری نمود. این موسسه در پی ترویج بینش های واقعیت محور ایجاد شد. هنس در ژانویه سال 2015 در مجمع دنیای اقتصاد شهر داووس سوئیس به اسم سخنران دعوت شد و بسیاری از حضار را با شگفتی روبرو کرد. این مجمع به صورت سالانه برگزار می گردد و در آن نزدیک به هزار تن از رهبران سیاسی، تجار پیروز، کارآفرینان خوشنام، اصحاب رسانه و اشخاص تاثیرگذار شرکت می نمایند. او با طرح سه سوال درباره فقر، رشد جمعیت و واکسیناسیون نشان داد که حتی بسیاری از نخبگان سیاسی و اجتماعی که به اطلاعات روزآمد و مشاوران توانمند دسترسی دارند هم تحلیل صحیحی از واقعیت های موجود در دنیا ندارند. این رویداد شوکه نماینده انگیزه نوشتن کتاب واقع نگری را افزایش داد.

در 5 فوریه سال 2016 پزشکان تشخیص دادند که هنس به بیماری سرطان پانکراس مبتلا شده است و سلامت هنس در خطر است و او در برترین حالت حداکثر یک سال برای زندگی زمان دارد. هنس در 2 فوریه سال 2017 شرایط وخیمی پیدا کرد و نهایتا سه شنبه 7ام فوریه سال 2017 در سن 68 سالگی درگذشت. او در شهر زادگاهش اوپسالای به خاک سپرده شد و برای همواره در آن جا سکونت یافت.

درباره کتاب واقع نگری

هنس از سال 1995 و در هنگام تدریسش در کلاس درس، با این چالش روبرو شد که چرا بسیاری از دانشجویان باهوش و پرکوشش او، حتی اطلاعات پایه درباره شرایط دنیا را نمی دانند و نگرش آن ها نسبت به وقایع بسیار بدبینانه است. او در ابتدا فکر کرد که ممکن است این رویداد ناشی از عملکرد رسانه ها باشد. اما اتفاقی که در مجمع دنیای اقتصاد داووس روی داد به او نشان داد که موضوع فراتر از عملکرد رسانه ها یا عدم دسترسی مردم به اطلاعات به روز شده است.

هنس در نوشتن این کتاب به نکته مهمی اشاره نموده است. او می گوید که فکر انسان در طی میلیون ها سال تکامل یافته است و بسیاری از غرایزی که برای زندگی بدوی ما مناسب بود کماکان ما را همراهی می نماید.

هنس در این کتاب ترس های بی علت را از بین می برد و کوشش میکند با نشان دادن خطاهای فکر و تاثیرگذاری غریزه ها بر نگرش انسان ها، ما را به سمت فعالیت های سازنده و درک چالش های واقعی سوق دهد. این کتاب در فصل سرانجامی خود، پیش بینی مهیجی هم دارد. او راجع به 5 خطر دنیای که باید مراقبشان باشیم هشدار می دهد و می گوید در صورت شکست ما در کنترل این خطرها، ممکن است به عقب بازگردیم. او به فروپاشی مالی در سطح دنیا، وقوع جنگی همه گیر و دنیای، تغییرات اقلیمی و فقر مطلق اشاره می نماید. اما جالب ترین نگرانی او که الان دنیا با آن دست به گریبان است، وقوع یک پاندمی است او در این کتاب هشدار می دهد که در صورت نبودن خدمات اساسی سلامت در سراسر دنیا، با مسائل بسیاری روبرو خواهیم شد.

همان طور که گفتیم این کتاب نمی خواهد نگرشی خوش بینانه را در فکر ما ایجاد کند. بلکه در پی این است تا ما با فکریتی واقعی به دنیا نگاه کنیم. این کتاب از 11 فصل نوشته شده است و در آن غریزه های شکاف، منفی نگری، خط مستقیم، ترس، غریزه میزان، تعمیم، غریزه سرنوشت و دیدگاه یگانه، غریزه مقصر دانستن و غریزه اضطرار مورد آنالیز قرار می گیرند. این غریزه ها سبب می شوند که ما فکریتی صحیح نسبت به واقعیات موجود در دنیا نداشته باشیم.

این کتاب در سال 2018 به وسیله آنا و اورا روسلینگ به چاپ رسیده است. هنس و عروس و پسرش در سپتامبر 2015 تصمیم به نوشتن این کتاب کردند اما یک سال پس از آن هنس به سرطان مبتلا شد. با این وجود او تمام توان و انرژی خود برای نوشتن این کتاب را به کار برد و حمایت بی دریغ خانواده اش را هم به همراه داشت. هنس پیش از وخیم شدن شرایط خود توانست نوشتن این کتاب را که آخرین پروژه زندگی خود می دانست به اتمام برساند و گامی اساسی را برای تحقق رویای خود که وجود دنیایی با دنیا بینی واقعیت محور است؛ بردارد.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 15074

به "چرا باید کتاب واقع نگری را بخوانید؟ (برای آن ها که از وضع دنیا ناامید شده اند)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا باید کتاب واقع نگری را بخوانید؟ (برای آن ها که از وضع دنیا ناامید شده اند)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید