چین راکتور همجوشی هستهای خورشید مصنوعی را برای اولین بار راهاندازی کرد

به گزارش سهندبلاگ، این رآکتور از میدان مغناطیسی قدرتمندی برای گداختن پلاسمای داغ استفاده می نماید و می تواند یک منبع قدرتمند برای فراوری انرژی پاک در اختیار ما قرار دهد.

چین راکتور همجوشی هستهای خورشید مصنوعی را برای اولین بار راهاندازی کرد

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از دیجیاتو، رآکتور همجوشی هسته ای خورشید مصنوعی چین به نام توکامک HL-2M برای اولین بار روشن شد. این رآکتور احتمالا انقلابی در نحوه فراوری و مصرف انرژی ایجاد خواهد نمود.

این رآکتور از میدان مغناطیسی قدرتمندی برای گداختن پلاسمای داغ استفاده می نماید و می تواند یک منبع قدرتمند برای فراوری انرژی پاک در اختیار ما قرار دهد. در حال حاضر این رآکتور چین می تواند به حداکثر دمای بیش از 150 میلیون درجه سلسیوس دست پیدا کند.

این دما تقریبا 10 برابر بالاتر از دمای هسته خورشید است و به همین دلیل اغلب با نام خورشید مصنوعی شناخته می گردد. یکی از رسانه های چینی به نام Peoples Daily درباره راه اندازی این رآکتور هسته ای گفته:

توسعه انرژی همجوشی هسته ای تنها یک راه برای برطرف نیازهای استراتژیک انرژی در چین نیست، بلکه اهمیت بالایی برای توسعه پایدار انرژی و اقتصاد ملی چین هم دارد.

اکنون باید یک نسخه کوچکتر از این رآکتور را فراوری کرد، کاری که دانشمندان چینی از سال 2006 با همکاری رآکتور گرماهسته ای آزمایشی بین المللی (ITER) در حال اجرا آن هستند.

ITER بزرگترین پروژه تحقیقاتی همجوشی هسته ای در دنیا است که در جنوب فرانسه واقع شده است. از آن به عنوان توکامک یاد می گردد و 35 کشور در آن مشغول ساخت دستگاهی هستند که برای اثبات امکان استفاده از همجوشی هسته ای به عنوان یک منبع انرژی بدون فراوری کربن طراحی شده است. طراحی این دستگاه مبتنی بر اصولی است که انرژی خورشید و ستارگان را تامین می نماید.

انتظار می رود ITER در سال 2025 تکمیل گردد و هزینه کلی آن به 22.5 میلیارد دلار می رسد. در سایت مربوط به این پروژه نوشته شده:

ITER تبدیل به اولین دستگاه همجوشی خواهد شد که برای مدت زمان طولاتی این فرایند را حفظ می نماید. علاوه بر این، ITER به اولین دستگاه همجوشی برای آنالیز فناوری های یکپارچه، مواد و رژیم های فیزیکی لازم برای فراوری تجاری برق مبتنی بر همجوشی تبدیل خواهد شد.

گذر زمان تعیین می نماید که دستگاه جدید چین چه ویژگی هایی به ITER اضافه می نماید و آیا همجوشی هسته ای تبدیل به یک منبع انرژی پایدار و مقرون به صرفه می گردد یا خیر.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 1 بهمن 1399 بروزرسانی: 1 بهمن 1399 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 11812

به "چین راکتور همجوشی هستهای خورشید مصنوعی را برای اولین بار راهاندازی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین راکتور همجوشی هستهای خورشید مصنوعی را برای اولین بار راهاندازی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید