کاهش محبوبیت موبایل در بین دانش آموزان
به گزارش سهندبلاگ، خبرنگاران/همدان یک فعال اجتماعی مطرح نمود: با اتمام کلاس و تکالیف، بیشتر دانش آموزان به علت تجربه تلخ آسیب به چشم و گردن، موبایل و یا تبلت خود را کنار می گذارند و برای آنها دیگر اشتیاق استفاده از این وسایل ارتباطی مانند قبل نخواهد بود و احتیاج به بازی های فیزیکی بیش از قبل در آنها افزایش یافته است.
فاطمه امامی در گفت وگو با خبرنگاران، تدریس مجازی را فرصتی برای سیستم آموزشی کشور در جهت رفع سازی خطاها و نقص های آموزشی دانست و اظهار کرد: در مدارس مجازی، حضور معلم سر کلاس، همراه با حضور معاون یا مدیر مدرسه به عنوان ناظر آموزشی، کنترل کلاس را از نظر کیفیت زیر ذره بین قرار می دهد و کوچکترین خطا چه از نظر علمی و چه از نظر وجدانی پوشیده نمی ماند.
وی ادامه داد: فضای مجازی الزام توانایی علمی والدین را در مقطع ابتدایی ایجاد کرد و آموزش و پرورش می تواند با تدریس مجازی در آینده نزدیک و بهبود شرایط شیوع بیماری، سبب کاهش حضور دانش آموزان در مدرسه گردد که این مهم احتیاجمند افزایش توانایی علمی والدین به عنوان یکی از مزایای آموزش مجازی است.
امامی به لزوم رعایت بعضی قوانین توسط والدین در تدریس مجازی اشاره و اظهار داشت: حضور والدین در کنار فرزندانشان نباید استقلال و توانایی آنها را کاهش دهد. این فرزندان دیر یا زود وارد فضای فیزیکی مدارس خواهند شد و باید به تنهایی جوابگوی مطالب درسی باشند. نظارت والدین در فضای مجازی شاد می تواند به طور موازی و نامحسوس باشد تا اعتماد به نفس فرزندان خدشه دار نگردد. همزمان با حضور دانش آموز در فضای مجازی، والدین می توانند در مکانی دیگر وارد شاد شده و رفتار فرزند خود را از نظر جوابگویی و انضباط کلاسی کنترل نمایند.
این فعال اجتماعی مستقل شدن دانش آموزان در انجام کارهای کامپیوتری و استفاده از فضای مجازی را یکی از مزایای تدریس مجازی برشمرد و گفت: در تدریس مجازی می توان با حضور مسئولان مدرسه، در دانش آموزان اعتماد به نفس و تفکر انتقادی ایجاد کرد، از طرفی استفاده از موبایل یا تبلت برای حضور در کلاس، سبب شده دانش آموزان این وسیله را واسطه ای برای ارتباط با کلاس درس و فضای مجازی بدانند.
وی ادامه داد: با اتمام کلاس و تکالیف، بیشتر دانش آموزان به علت تجربه تلخ آسیب به چشم و گردن، موبایل و یا تبلت خود را کنار می گذارند و برای آنها دیگر اشتیاق استفاده از این وسایل ارتباطی مانند قبل نخواهد بود و احتیاج به بازی های فیزیکی بیش از قبل در آنها افزایش یافته است.
امامی با بیان اینکه تدریس مجازی در دانشگاه ها اتفاق جدیدی نیست، یادآور شد: با توجه به وجود دانشگاه های الکترونیک، تدریس مجازی دانشگاه ها اتفاق تازه ای نیست اما غیرحضوری شدن امتحاناتی که تا پیش از این حضوری برگزار می شد و به طور کلی آموزش مجازی، اساتید را زیر ذره بین قرار داد.
وی ادامه داد: طبق قانون آموزشی و احترام به صندلی استاد در کلاس های حضوری دانشگاه ها، هیچ کس در هیچ صندلیی، اجازه ورود به کلاس استاد را نداشته اما در کلاس های مجازی امکان کنترل و حضور و غیاب دقیق استاد بدون هیچ خطا و سفارشی صورت گرفته و کم کاری و خطای استاد از هیچ نظری دور نمی ماند که این خود سبب افزایش کیفیت آموزشی خواهد شد.
این فعال اجتماعی نظارت دقیق فضای الکترونیکی بر توانایی علمی اساتیدی که به هر طریقی وارد این فضا شدند و تشخیص خطای تدریس و کم کاری آنها را یکی دیگر از مزایای آموزش مجازی برشمرد و تأکید کرد: آموزش مجازی در دانشگاه ها برای دانشجویانی که به دلایلی غیبت می کردند، فرصتی ایجاد کرد که غیبت دیگر معنایی ندارد و در هر گوشه ای از جهان می توان سر کلاس درس حاضر شد.
امامی در خاتمه یادآور شد: قبل از شیوع بیماری کرونا، دانشگاه ها با دانشجویانی سروکار داشتند که فرایند کار الکترونیک و کامپیوتری آنها ضعیف بود اما با شرایط ایجاد شده همه مجبور شدند خود را با شرایط کنونی و سواد کامپیوتری و فضای مجازی به روز نمایند، در غیراین صورت باید درس و کلاس را کنار بگذارنند یعنی شرط ماندن به روز شدن است.
منبع: خبرگزاری ایسناbestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا