تلاش برای رونق گردشگری شبانه در تخت جمشید

به گزارش سهندبلاگ، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، تلاش برای رونق گردشگری شبانه در تخت جمشید صورت می گیرد.

تلاش برای رونق گردشگری شبانه در تخت جمشید
بیشتر بخوانیدتخت جمشید | مأمن کاخ های باستانی در ایران

جریان چیست؟

نشست تخصصی نقش نورپردازی در بناهای تاریخی و تاثیر نورپردازی در بازاریابی مجموعه جهانی تخت جمشید و سایر تاسیسات توریستی با ایراد سخنرانی متخصصان این حوزه و با حضور مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، کارشناسان، مدیران اقامتگاه ها با هدف فرهنگ سازی و تعریف راستا آینده صنعت توریستی در تالار تشریفات مجموعه جهانی تخت جمشید برگزار گردید.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: ظرفیت های بسیاری زیاد تاریخی در این مجموعه جهانی وجود دارد، گرچه نسبت به این مجموعه نوعی شناخت همگانی وجود دارد اما شناساندن ابعاد مختلف تاریخی و تمدنی این اثر و دیگر آثار تاریخی واقع در حریم تخت جمشید برای جذب بهتر و بیشتر توریستان، احتیاجمند برنامه ریزی و مناسب سازی شرایط معرفی است.

حمید فدایی با اشاره به اهمیت توجه به ابعاد مختلف توریستی، گفت: می توان ظرفیت های شبانه بازدید از آثار جهانی را برنامه ریزی و فعال کرد، این اقدام می تواند در اقتصاد جامعه محلی بسیار تاثیر گذار باشد. البته عملی کردن این مهم، ایجاد و ارتقاء زیرساخت ها را احتیاج دارد.

او با بیان اینکه موضوع نور در ارتقای کیفیت بصری محوطه ها و ارایه تجربه ای نوین به مخاطبین، جز مهمترین مولفه ها در ترویج بازدید شبانه است، گفت: تخت جمشید از نخستین محوطه هایی بوده که برنامه نور و صدا از شروع دهه پنجاه خورشیدی در آن اجرا شد که یک برنامه فصلی بود، با توجه به درخواست های مکرر، ضرورت اجرای این پروژه با ایجاد زیرساخت های لازم و در نظر دریافت حساسیت های حفاظتی و ایمنی و ... و تدوین و انجام یک برنامه ثابت احساس می شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، خاطر نشان کرد: با در نظر دریافت مسایل حفاظتی، راهنمایی توریستان با ایجاد راستاهای تعریف شده توریستی از ضروریات بازدید شبانه خواهد بود و به ویژه نورپردازی تاثیر شگرفی در راهنمایی مطلوب توریست و معرفی بهتر آثار خواهد داشت و ضمن ارتقای کیفیت فضا، حس هویتی منبعث از بازدید را خواهد اضافه نمود.

همراه قشقایی، متخصص و طراح بین المللی نورپردازی نیز در این نشست با گلایه از ضعف آموزشی و اطلاع رسانی که در این مقوله وجود دارد، اعلام کرد: نورپردازی و موضوع معماری نور در شب متاسفانه به صورت یک تخصص میان رشته ای تعریف نشده است که در این باره ما با چالش هایی بین مهندسان معمار و مهندسان برق و دیگر رشته های مرتبط روبرو هستیم و دانشگاه ها و مجامع حرفه ای نیز در این خصوص می توانند تاثیر بسیار خوبی بر این فرایند داشته باشند.

وی پیرامون تلاش برای رونق توریستی شبانه در تخت جمشید ادامه داد: در کشور ما معماری نور بیشتر به موضوع زیباسازی می پردازد، اما در کشورهای توسعه یافته علاوه بر مقوله زیباشناسی به تاثیرات روانشناسی، موضوعات بیولوژیکی و زیست محیطی و حتی درمانی در روشنایی عمومی یا نورپردازی ها لحاظ و بدان توجه می شود.

قشقایی گفت: روشنایی و نورپردازی علاوه بر اینکه باید استانداردهای لازم را داشته باشد علاوه بر تامین عملکردهای چشمی میبایست به عنوان تکمیل نماینده فضا به افزایش کیفیت فضایی برای کاربران نیز بپردازد. بومی سازی استاندارد ها در مقررات ملی هم باید با توجه به ویژگی مختلف از شرایط لازم پروژه در هر محدوده جغرافیایی تغییر یابد.

عضو حرفه ای انجمن بین المللی طراحان نورپردازی IALD آمریکا با تاکید بر اینکه مسائل رایج و تکراری در نورپردازی، تفکرات و رویکردها نسبت به این موضوع است، اضافه نمود: نورپردازی ها باید با توجه به شخصیت بنا چه تجاری، اداری، مسکونی و دیگر کاربری های متعدد باشد و نورپردازی پل ها، جداره ها، فضاهای شهری، فضاهای داخلی بسته به ارزش آن ها، متفاوت طراحی، محاسبه و اجرا شود.

همراه قشقایی با بیان اینکه هدف از نورپردازی توجه به حس و تجربه فضایی انسان است تا اینکه صرفا چراغ پردازی و روشنایی بی هدف سطوح و احجام اعلام کرد: طرح جامع نورپردازی در مجموعه های مختلف می تواند از اعمال نظرات سلیقه ای و تعدد دیدگاه افراد مختلف در یک مجموعه و ناهماهنگی طرح و ایده نور بخش های مختلف یک مجموعه جلوگیری کند و اهمیت موضوعات فنی، زیبایی شناسی و هویتی آن بنا یا فضا را بیشتر مورد توجه قرار دهد که این رویکرد تخصص مبنا در دراز مدت منجر به کاهش هزینه ها و خروجی بهتر و تعریفی بهتری از فضای معماری شب بنا خواهد داشت.

یک متخصص مدیریت بازاریابی نیز با اشاره به نقش نورپردازی در بازاریابی بهتر توریستی آثار تاریخی گفت: با وجود آنکه در جهان 80 تا 90 درصد درآمدهای خدمات مصرفی در شب ارائه می شود، اما ما با داشتن مجموعه های منحصر به فردی چون تخت جمشید از درآمدزایی فرهنگی و مالی نسبت به این امر بی بهره ایم.

محمدمهدی ابراهیمی اضافه نمود: تلفیقی از علوم مختلف برای خروجی بهتر به لحاظ افزایش بهره وری از لحاظ درآمد زایی و ارزش اضافه نموده ای که حوزه توریستی می تواند ایجاد کند، راستا بهتری را برای آینده صنعت توریستی ترسیم خواهد نمود.

ابراهیمی با بیان اینکه توریستی ارائه کالا نیست، گفت: افزایش راندمان و بهره برداری بهتر به وسیله موضوعات فرهنگی و در کنار آن موضوعات مالی با شاخص های فرهنگی یا دیدگاه های مخاطبین شکلی مناسب تر پیدا می نمایند و تخت جمشید به عنوان یک برند بین المللی و اهمیتی که فراتر از سایر مجموعه های توریستی دارد می تواند در رابطه اثربخشی لازم خود را داشته باشد.

این متخصص مدیریت بازاریابی گفت: با توجه به بازاریابی حسی و بازاریابی عصبی، انتخاب کالاها و خدمات در شب بیشتر ناشی از احساسات است تا منطق، لذا میتوان گفت امکان ارتقای درآمد در این زمان از شبانه روز بیشتر است؛ گرچه موضوع نورپردازی فقط یکی از ابزارهای جذب توریستی است اما استانداردهایی بین المللی برای بهره دریافت از سایر ابزارها وجود دارد.

ابراهیمی با اشاره به اهمیت خسارتهای وارده شده بواسطه شیوع کرونا به بخش توریستی گفت: مفهوم توریستی و تعریف آن به عنوان صنعت، مدیریت صنعت توریستی یا باز هم فراتر، سیاست هایی که باید بر مدیریت صنعت توریستی حاکم باشد و همچنین داشتن استراتژی ها و گستردن آن در مقیاس بین المللی کرونا و هوشمندسازی این موارد از اقدامات لازم برای پایداری صنعت توریستی محسوب می شود.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: همگردی
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 12332

به "تلاش برای رونق گردشگری شبانه در تخت جمشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلاش برای رونق گردشگری شبانه در تخت جمشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید