یونان، بدهکاری برای تمام فصول

به گزارش سهندبلاگ، خبرنگاران: آنچه در سال 2009 با اعلام ورشکستگی دولت یونان به دلیل افزایش بدهی و خالی شدن خزانه دولت، با عنوان شدیدترین مورد بحران اقتصادی در اروپا یا حتی دنیا شروع شد، این روزها به چالشی تاریخی پیش روی اتحادیه اروپا تبدیل شده است.

یونان، بدهکاری برای تمام فصول

سفر با تور یونان ارزان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید.

به گزارش گروه رسانه ها خبرنگاران، آنچه در سال 2009 با اعلام ورشکستگی دولت یونان به دلیل افزایش بدهی و خالی شدن خزانه دولت، با عنوان شدیدترین مورد بحران مالی در اروپا یا حتی دنیا آغاز شد، این روزها به چالشی تاریخی پیش روی اتحادیه اروپا تبدیل شده است؛

چالشی که در همه سیاست های مالی سال های گذشته این اتحادیه تردید ایجاد نموده و ممکن است جهت آنها را تغییر بدهد. در سال 2009، بدهی یونان به بیش از 13درصد فراوری ناخالص داخلی اش رسید. دولت پولی برای پرداخت حقوق ودستمزدها نداشت و اعلام آمار و ارقام نگران کننده از اقتصاد یونان، موجب فرار سرمایه گذاران شد.اینکه چگونه یونان دچار این وضعیت شد سال هاست که موضوع بحث و تحلیل کارشناسان مالی است.

خود یونانی ها و برخی تحلیلگران، پول واحد اروپا یعنی یورو را عامل این بحران می دانند. اما نگاهی به سابقه مالی و کارنامه دولت ها در یونان نشان می دهد که این وضعیت نتیجه عملکرد داخلی است. یونان 10 سال است که به اتحادیه اروپا پیوسته اما سوابق مالی این کشور نشان می دهد که 150سال است که با بدهی زندگی می نماید. در یک دوره تاریخی دیگر در نیمه دهه 1880، میزان بدهی یونان به 225درصد فراوری ناخالص داخلی رسیده است.

اکنون بدهی یونان به 170درصد فراوری ناخالص داخلی رسیده است. در دهه اول2000، دولت یونان با حساب سازی، میزان کسری بودجه خود را از سرمایه گذاران و نهادهای نظارتی و وام دهندگان پنهان نموده بود. این دولت از خزانه نیمه خالی و با پول وام، دست به ریخت و پاش های هنگفت و ارائه امکانات رفاهی گسترده زد. کارمندان دولتی یونان در دهه 40زندگی شان بازنشسته می شدند. از سوی دیگر در روند خصوصی سازی برخی مؤسسات و نهادها مانند خطوط هوایی یونان، فساد مالی گسترده روی داد که این موضوع بعدها معلوم شد.

در سال 2009، دولت یونان برای نخستین بار خاطرنشان کرد که میزان کسری بودجه واقعی، دوبرابر رقمی است که قبلا اعلام شده. این نخستین بار بود که ارقام واقعی از اقتصاد یونان منتشر می شد و همه با عمق فاجعه و شوک ناشی از آن روبه رو شدند. با اعلام ارقام واقعی، رتبه اعتباری یونان در بازارهای اروپایی سقوط کرد و دولت دیگر نتوانست وام بگیرد. با آغاز مذاکرات اتحادیه اروپا با یونان برای دادن وام به این کشور برای جلوگیری از ورشکستگی اش، تدابیر ریاضتی سختی از سوی این اتحادیه به دولت یونان به عنوان شروط پرداخت وام تحمیل شد.

ازجمله این شرایط که با هدف منضبط کردن اقتصاد یونان صورت می گرفت، کاهش شدید حقوق و دستمزدها و تعدیل و اخراج نیروی کار بود. این شرایط زندگی را برای مردم یونان چنان سخت کرد که آمار خودکشی را در میان مردم بالا برده است. پاییز سال جاری حزب چپگرای سیریزا با شعار انتها ریاضت مالی و وعده تغییر شرایط مردم، در انتخابات یونان به قدرت رسید. دولت یونان به رهبری این حزب هفته هاست که مذاکره با اتحادیه اروپا را برای تغییر شرایط ریاضت مالی و دریافت وام جدید آغاز نموده است.

این مذاکره فعلا به اینجا رسیده که توافقی برای تمدید 4ماهه مهلت بازپرداخت بدهی های یونان به دست آمده است. اعتراض مردم یونان به شرایط سخت ریاضت مالی و مقاومت دولت این کشور، در دیگر بخش های اروپا ازجمله در پرتغال و اسپانیا و ایرلند جنبش های مشابهی را ایجاد نموده است. اتحادیه اروپا اکنون بر سر دوراهی سخت و تاریخی قرار گرفته است. یا باید با شرایط این کشورها برای تعدیل تدابیر ریاضت مالی موافقت کند یا خود را برای فروپاشی یورو و ازهم گسستگی سیاسی اتحادیه اروپا آماده کند.

منبع: همشهری

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

منبع: تسنیم
انتشار: 7 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 3441

به "یونان، بدهکاری برای تمام فصول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یونان، بدهکاری برای تمام فصول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید