10 دمنوش و نوشیدنی خواب آور برای اینکه مثل یک کودک آرام بخوابید

به گزارش سهندبلاگ، بی خوابی مسئله ای است که افراد زیادی با آن دست وپنجه نرم می کنند. اگر شب ها به اندازه کافی نخوابیم، صبح ها بی انرژی و خواب آلود خواهیم بود. علاوه بر این، کم خوابی سلامتی بدن را هم به خطر میندازد. اگر شما هم در خوابیدن مشکل دارید، باید به دنبال راه هایی باشید که به شما در داشتن خواب بهتر و سریع تر کمک کنند. یکی از این راه ها، نوشیدن دمنوش و نوشیدنی های خواب آور است. در مقاله امروز تصمیم داریم 10 دمنوش و نوشیدنی خواب آور را به شما مخاطبان گرامی معرفی کنیم تا شب ها خواب آرام و بهتری داشته باشید. تا سرانجام مقاله کنار ما بمانید.

10 دمنوش و نوشیدنی خواب آور برای اینکه مثل یک کودک آرام بخوابید
  • بهترین و بدترین خوراکی ها برای داشتن خواب با کیفیت
  • 17 راز جالب برای اینکه شب ها سریع تر خوابتان ببرد

1. چای بابونه

بسکمک از افراد برای برطرف کردن بی خوابی چای بابونه می نوشند، چون این نوشیدنی دارای تأثیرات آرام بخش است. محققان باور دارند که تأثیرات چای بابونه بر روی خواب به علت دارا بودن فلاونوئید است. آپی ژنین نوعی فلاونوئید است که بر روی گیرنده های مغز تأثیر می گذارد و باعث می شود بتوانید راحت تر بخوابید.

البته باید به این موضوع بسیار مهم توجه کنید که بعضی از افراد ممکن است با نوشیدن چای بابونه واکنش های آلرژیک را تجربه کنند. افرادی که سابقه واکنش شدید به ویژه به گرده گیاهان دارند، افرادی که قبلا به محصولات حاوی بابونه واکنش آلرژیک داشتند و نوزادان و بچه ها نباید چای بابونه بنوشند. با این وجود، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) بابونه را یک گیاه بی خطر تلقی می کند.

چای بابونه علاوه بر تأثیرات مثبتی که بر روی خواب دارد، به کاهش درد قاعدگی، درمان دیابت و کاهش قند خون، کاهش یا پیشگیری از پوکی استخوان، کاهش التهاب، درمان و جلوگیری از سرطان، درمان علائم سرماخوردگی و درمان بیماری های پوستی خفیف هم کمک می کند.

2. چای سنبل الطیب

سنبل الطیب گیاهی است که می توانید آن را از عطاری ها تهیه کنید. این گیاه برای سلامتی خواصی دارد، که از جمله آن ها می توانیم به کمک به سریع تر به خواب رفتن، بهبود کیفیت خواب، تسکین بی قراری و سایر علائم اختلالات اضطراب اشاره کنیم. سنبل الطیب دارای اثرات آرام بخش است و به همین دلیل، به شما کمک می کند راحت تر بخوابید.

قرص سنبل الطیب را می توانید بدون نیاز به نسخه پزشک از داروخانه ها تهیه کنید یا با گیاه آن دمنوش درست کنید. محققان این موضوع را تأیید نکرده اند که سنبل الطیب در درمان بی خوابی مؤثر است. بعضی مطالعات هم نتایج متناقضی را نشان داده اند.

یک مطالعه نشان داد که سنبل الطیب مدت زمانی که طول کشید شرکت کنندگان به خواب بروند را کم کرد، کیفیت خواب را بهبود بخشید و بیدار شدن در میانه شب را کاهش داد. مصرف سنبل الطیب هم می تواند با بعضی عوارض جانبی همراه باشد. بعضی از افراد ممکن است با مصرف این گیاه عوارضی مانند سردرد، سرگیجه و خارش را تجربه کنند.

3. چای بادرنجبویه

بعضی از افراد قبل از اینکه بخوابند، چای بادرنجبویه می نوشند تا بهتر بخوابند. البته به این موضوع دقت کنید که بادرنجبویه هم ممکن است مانند سنبل الطیب همیشه مؤثر نباشد. یک مطالعه بر روی 80 نفر نشان داد که افرادی که چای بادرنجبویه نوشیدند، در مقایسه با افرادی که پلاسبو دریافت کردند، بهبود کیفیت خواب را تجربه کردند.

با این حال همچنان به شواهد بیشتری نیاز است تا بتوانیم تأیید کنیم که چای بادرنجبویه به خوابیدن کمک می کند. مطالعات نشان می دهند که بادرنجبویه خواص دیگری هم دارد. درمان معده درد، نفخ، حالت تهوع و سوءهاضمه، کاهش استرس و اضطراب، کاهش التهاب، تسکین علائم سندرم پیش از قاعدگی، مبارزه با عفونت های ویروسی و تسکین درد عضلانی از جمله دیگر خواص بادرنجبویه هستند.

مطالعات همچنین نشان می دهند که بادرنجبویه خواص آنتی اکسیدانی دارد و در مبارزه با استرس اکسیداتیو مؤثر است. محققان نشان داده اند که بادرنجبویه ممکن است به عارضه های مرتبط با استرس اکسیداتیو مانند دیابت، پارکینسون، آلزایمر و بیماری های قلبی و عروقی کمک کند.

همان طور که اشاره کردیم، این گیاهان ممکن است عوارض جانبی داشته باشند و بادرنجبویه از این قاعده مستثنی نیست. البته تحقیقات زیادی در این زمینه انجام نشده است، با این حال بثورات یا راش پوستی، سردرد، حالت تهوع و تپش قلب از جمله عوارض جانبی بادرنجبویه تلقی می شوند.

یک مطالعه به این نتیجه رسید افرادی که به مدت 30 روز یا کمتر بادرنجبویه مصرف کردند، هیچ عارضه جانبی را تجربه نکردند. با این حال، این مطالعه مطرح نمود که مصرف این گیاه ممکن است به طور بالقوه برای افراد زیر خطرناک باشد؛

  • خانم های باردار و شیرده
  • بچه ها
  • افراد مبتلا به اختلالات تیروئیدی
  • افرادی که آرام بخش مصرف می کنند.

4. دمنوش اسطوخودس

اگر دچار بی خوابی هستید، دمنوش اسطوخودوس را امتحان کنید. یک مطالعه به این نتیجه رسید که این نوشیدنی خواب آور، کیفیت خواب را بهبود بخشید. کمک به داشتن خواب بهتر تنها خاصیت اسطوخودوس نیست.

این گیاه هم از جمله گیاهان مفیدی است که در مبارزه با قارچ ها، بهبود زخم ها، ریزش مو و بهبود اختلالات اضطراب تأثیرگذار تلقی می شود. توصیه می شود قبل از مصرف دمنوش، روغن یا مکمل اسطوخودس، با پزشک مشورت کنید تا از بی خطر بودن آن مطمئن شوید.

5. دمنوش گل ساعتی

افراد گزارش می کنند که گل ساعتی به آن ها در بهتر خوابیدن کمک می کند. یک بررسی به این نتیجه رسید که این نوشیدنی خواب آور تأ ثیرات آرام بخش چشمگیری دارد. با این حال تحقیقات درباره این نوشیدنی خواب آور محدود است. یک مطالعه حیوانی به بررسی تأثیر گل ساعتی بر روی خواب موش های صحرایی پرداخت.

محققان به موش های صحرایی عصاره گل ساعتی تزریق کردند. نتایج نشان داد که عصاره این گیاه تأثیر قابل توجهی بر روی مدت زمان کلی خواب موش ها داشت. تحقیقات نشان می دهند که گل ساعتی در تسکین علائم اضطراب هم مفید است. سایر فواید احتمالی گل ساعتی شامل کاهش قابل توجه علائم یائسگی از جمله سردرد، افسردگی، بی خوابی و عصبانیت و همچنین کاهش التهاب می شود.

مصرف گل ساعتی ممکن است با چند عارضه جانبی همراه باشد که از جمله آن ها می توانیم احساس گیجی و سرگیجه را نام ببریم. خانم های باردار باید قبل از مصرف گل ساعتی با پزشک خود مشورت کنند.

6. دمنوش ماگنولیا

محققان در یک مطالعه به بررسی تأثیرات دمنوش ماگنولیا بر روی خواب زنانی پرداختند که در دوران یائسگی قرار داشتند. عصاره ماگنولیا حاوی ترکیباتی است که به شما کمک می کنند خواب بهتر و باکیفیت تری داشته باشید. یک مطالعه دیگر نشان داد که عصاره ماگونولیا بی خوابی را به طرز چشمگیری کاهش داد.

7. چای سبز بدون کافئین

اگرچه چای سبز کافئین دارد، اما بعضی ترکیبات موجود در آن ممکن است به افراد در خوابیدن کمک کنند. در یک مطالعه محققان از افراد میانسال خواستند شب ها قبل از خواب چای سبز کم کافئین بنوشند. نتایج نشان داد که مصرف این نوشیدنی خواب آور کیفیت خواب افراد را بهبود بخشید. حواستان باشد که چای سبز بدون کافئین مصرف کنید. اگر قبل از خواب چای سبز کافئین دار بنوشید، خوابتان مختل می شود.

8. آب گیلاس ترش

در یک مطالعه در سال 2010 محققان مصرف آب گیلاس ترش را با بهبود چشمگیر خواب مرتبط دانستند. در این مطالعه محققان متوجه شدند که مصرف این نوشیدنی قبل از خواب شدت بی خوابی را کاهش داد. در یک مطالعه در سال 2018 بر روی 8 شرکت کننده نشان داده شد که نوشیدن آب گیلاس ترش مدت زمان و کیفیت خواب را بهبود بخشید.

محققان عنوان می کنند که آب گیلاس میزان تریپتوفان در بدن را افزایش می دهد که این موضوع منجر به داشتن خواب بهتر می شود. گیلاس حاوی ملاتونین و سایر ترکیبات ضدالتهابی است که ممکن است دلیل تأثیرات مثبت آن بر روی خواب باشد. البته به تحقیقات بیشتری برای تأیید این یافته ها نیاز است.

نوشیدن آب گیلاس فواید دیگری هم برای سلامتی بدن دارد و بسیار مغذی است. این نوشیدنی مواد معدنی مختلفی از جمله کلسیم و پتاسیم دارد و فاقد چربی است. آب گیلاس در کاهش علائم نقرس، تقویت سیستم ایمنی، بهبود بینایی، کاهش علائم پوکی استخوان، ریکاوری بهتر و سریع تر بعد از ورزش و تقویت حافظه کوتاه مدت تأثیرگذار است.

علاوه بر این، آب گیلاس تأثیرات آنتی اکسیدانی دارد. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که ممکن است این توانایی را داشته باشند که سرعت بعضی از آسیب ها به سلول ها را کاهش دهند یا آن ها را متوقف کنند. رادیکال های آزاد باعث این آسیب می شوند.

شکل گیری رادیکال های آزاد زمانی رخ می دهد که فرد غذا می خورد یا ورزش می کند. رادیکال های آزاد به سلول ها آسیب می رسانند که این موضوع عامل خطر بیماری هایی مانند سرطان و دیابت محسوب می شود. برای بهره گیری از خواص آنتی اکسیدان ها باید میوه ها و سبزیجاتی که حاوی آن ها هستند را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

9. شیر

شیر حاوی اسید آمینه ای به نام تریپتوفان است. تریپتوفان در بدن به ترکیباتی از جمله سروتونین و ملاتونین تبدیل می شود که به داشتن خواب آرام و باکیفیت کمک می کنند. در صورتی که دچار ناتوانی در تحمل لاکتوز نیستید، نوشیدن یک لیوان شیر داغ قبل از خواب می تواند بی خوابی شما را برطرف کند.

10. شیر بادام

شیر بادام حاوی مقدار زیادی تریپتوفان و ملاتونین است. بادام منیزیم هم دارد. بعضی از تحقیقات نشان داده اند که مصرف مواد غذایی حاوی منیزیم تأثیرات خوبی روی خوابیدن دارد. منیریم موجود در بادام ممکن است کیفیت خواب را تضمین کند. شیر بادام بسیار مغذی است؛ به طوریکه کلسیم، پتاسیم، ریبوفلاوین و فسفر دارد.

این نوشیدنی خواب آور یک نوشیدنی کم کالری به شمار می رود. این یعنی با نوشیدن حتی مقدار زیادی از آن، دچار اضافه وزن نخواهید شد. شیر بادام غنی شده ممکن است استخوان ها را تقویت کند. کاهش خطر بیماری قلبی، مبارزه با خستگی و ضعف عضلانی به دلیل دارا بودن ویتامین D از جمله دیگر فواید شیر بادام محسوب می شوند. این نوشیدنی خواب آور را می توانید به صورت آماده از بیرون تهیه کنید یا خودتان در خانه آن را درست کنید.

برای تهیه شیر بادام خانگی، ابتدا حدود 200 گرم بادام را به مدت 8 تا 12 ساعت یا طی شب خیس کنید. این کار باعث می شود پوست کندن بادام ها برای شما راحت تر شود. پوست بادام ها را بگیرید.

سپس آن ها را به همراه 4 فنجان آب در مخلوط کن ریخته و آن ها را مخلوط کنید تا نرم شوند. مخلوط ایجاد شده را با پارچه تنظیف صاف کنید. برای اینکه تمام شیر خارج شود، پارچه را به طور کامل با دست فشار دهید. در صورت تمایل می توانید مقداری عسل به آن اضافه کنید تا شیرین شود. شیر بادام شما آماده است.

نوشیدنی هایی که نباید قبل از خواب بنوشید

بعضی از نوشیدنی ها ممکن است به شما کمک کنند راحت تر بخوابید، اما بعضی دیگر به عنوان یک محرک عمل می کنند و باعث می شوند نتوانید بخوابید. از جمله این نوشیدنی ها می توانیم موارد زیر را نام ببریم؛

  • قهوه
  • چای های کافئین دار (چای سبز و چای سیاه)
  • نوشیدنی های شیرین

محققان خواب کوتاه و بی کیفیت را با مصرف بیشتر نوشیدنی های شیرین و کافئین دار مرتبط دانسته اند. محققان مطمئن نیستند که کمبود خواب باعث افزایش مصرف قند می شود یا مصرف بیشتر قند منجر به کم خوابی می شود.

بهترین زمان برای مصرف نوشیدنی های خواب آور

متخصصان توصیه می کنند که افراد یک تا دو ساعت قبل از خواب نباید نوشیدنی مصرف کنند. مصرف نوشیدنی دقیقا قبل از خواب ممکن است باعث شود نصفه شب برای دستشویی رفتن از خواب بیدار شوید. بدیهی است که این موضوع منجر به مختل شدن خواب شبانه شما می شود.

  • 10 عامل که ممکن است بر خواب شما اثر بگذارند

کلام پایانی

افراد گاهی اوقات از نوشیدنی ها برای بهبود بی خوابی کمک می گیرند. چای بابونه و دمنوش سنبل الطیب از جمله نوشیدنی های خواب آور معروف هستند. ما در این مقاله از خبرنگاران مگ چند دمنوش و نوشیدنی خواب آور را به شما معرفی کردیم. اگرچه بعضی از نوشیدنی ها حاوی تریپتوفان و ملاتونین هستند و به همین علت به داشتن خواب سریع و آرام کمک می کنند، اما محققان درباره علت دقیق مؤثر بودن سایر نوشیدنی ها بر روی خواب مطمئن نیستند.

منبع: medical news today

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 13355

به "10 دمنوش و نوشیدنی خواب آور برای اینکه مثل یک کودک آرام بخوابید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 دمنوش و نوشیدنی خواب آور برای اینکه مثل یک کودک آرام بخوابید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید