11 گیاه دور کننده حشرات و پشه ها

به گزارش سهندبلاگ، اولین و ساده ترین راهی که معمولا برای حذف این حشرات به ذهنمان می رسد استفاده از سموم و آفت کش های شیمیایی بدون شناخت دقیق نوع حشره و آفت می باشد و همین مسئله موجب به خطر افتادن جان افراد در هنگام استفاده از سموم شیمیایی در محیط بسته ای همچون منزل می باشد.

11 گیاه دور کننده حشرات و پشه ها

به گزارش خبرنگاران به نقل از پارسی گل،

استفاده از گل ها و گیاهان برای دفع حشرات و آفات

برای بیشتر ما این اتفاق افتاده است که بعد از نگهداری تعدادی از گل ها و گیاهان درون منزل حشرات ریز و آزاردهنده ای در کنار گلدان گل ها مشاهده می کنیم. استفاده از سموم و آفت کش های شیمیایی علاوه بر به خطر انداختن جان افراد برای مدت ها در محیط می ماند و همین امر باعث بروز مسائل تنفسی می شود.

گل ها و گیاهان نیز نسبت به برخی از سموم حساسیت نشان داده و بلافصله شادابی و طراوت خود را از دست می دهند و برگ ها حالت پلاسیده و پژمرده پیدا می کنند. برای دور کردن و دفع کردن حشرات و آفات راه های مناسب تری هم هست، از مناسب ترین راه ها برای دفع حشرات استفاده از گیاهانی است که با توجه به عطر و یا عصاره ای که در برگ هایشان وجود دارد خاصیت دفع کنندگی حشرات و آفات مزاحم را دارند.

مزایای استفاده از گیاهان برای دور کردن حشرات

1- کاهش استفاده از سموم شیمیایی و مضر

2- کاهش خطرات جانی ناشی از استفاده سموم

3-وجود گل ها و گیاهان متنوع در منزل

4-تلطیف و مطبوع کردن محیط با استفاده از گیاهان

5-استفاده دارویی و خوراکی از گیاهان دافع حشرات

مطلب زیر اسامی تعدادی از گیاهانی که کمک زیادی به دفع حشرات می کند را معرفی می کند.با قرار دادن این گیاهان به عنوان گیاهان آپارتمانی در فضای منزل خود می توانید برای همیشه محیطی سالم،پاک و به دور از حشرات داشته باشید.

1- گیاه ریحان (Basil)

ریحان از جمله سبزیجات معطر و پر مصرف است و با توجه به رایحه ای که دارد قادر است حشراتی چون پشه و مگس را از خود دور کند.همچنین این گیاه می تواند جلوه بصری بسیار زیبایی در محیط منزل داشته باشد.

2- گیاه نعناع (Mentha)

نعناع گیاهی خوش عطر و سریع الرشد می باشد که به صورت گلدانی و باغچه ای مورد استفاده قرار می گیرد.گیاهی معطر و خوراکی که دافع قوی حشرات نیز می باشد.

3- گیاه اسطوخودوس (Lavender)

لاوندر گیاهی معطر و خوش بو دارای رایحه ای قوی است که عطر بی نظیری داشته و در عین حال حشرات مختلفی چون پشه، مگس، کک و سایر حشرات از عطر آن بیزار بوده و سریعا از این گیاه دوری می کنند.اگر مقداری روغن اسطوخودوس (لاوندر) را بر روی پوست خود بمالید هیچگاه در معرض نیش پشه ها و آزار مگس ها نخواهید بود.

4- گیاه رزماری (Rosemary)

با پرورش گیاه رزماری در منزل می توانید علاوه بر استفاده از زیبایی و عطر دل انگیزش از خاصیت ضد حشره ای آن نیز بهره مند شوید. با جوشاندن برگ های این گیاه عصاره آن خارج می شود که با اسپری عصاره رزماری می توانید حشرات را دور کنید. استفاده موضعی از روغن رزماری نیز می تواند حشرات و موجودات مزاحم را از شما دور کند.

5- اکالیپتوس (Eucalyptus)

اکالیپتوس از گیاهان دارویی، خوراکی و خوش عطر بوده و یک دافع قوی برای دور کردن حشرات نیز می باشد. روغن طبیعی اکالیپتوس پشه ها و دیگر حشرات مانند مگس، ساس و را دفع می کند. روغن اکالیپتوس از قرمز شدن و خارش پوست نیز جلوگیری می کند.

6- گل جعفری (Marigold)

گل جعفری گیاهی یکساله با رنگ هایی پر انرژی و جداب می باشد که علاوه بر زیبایی بصری که در محیط ایجاد می کند دورکننده حشرات نیز می باشد. گل جعفری حاوی ماده ای است که پشه ها را از خود می راند.

7- گل شمعدانی (Geraniums)

گل شمعدانی علاوه بر ظاهر زیبا و عطر دل انگیزش دافع بیشتر حشرات بوده و همین عطر خوش آن موجب می شود که حشرات از آن دوری کنند.

8- سیر (Garlic)

سیر به راحتی می تواند شته ها، شب پره ها و دیگر حشرات را جذب کند. کاشت سیر در باغچه و همچنین استفاده از چند حبه سیر در کنار گلدان ها موجب دور شدن حشرات خواهد شد.

9- گیاه بادرنجبویه (Dracocephalum)

بادرنجبویه نعناعیان است و خواص دارویی فراوانی دارد. این گیاه در دور نگه داشتن حشرات و دفع نیش آن ها موثر است. عصاره ای که از برگ های له شده این گیاه خارج می شود به دفع حشرات کمک می کند.

10- گیاه علف لیمو (Lemongrass)

علف لیمو یا سنبل هندی یک گیاه قوی برای دفع حشرات موذی می باشد. روغن طبیعی موجود در این گیاه خاصیت ضد حشره ای دارد. استفاده از روغن این گیاه بر روی پوست دفع کننده قوی پشه ها و دیگر حشرات خواهد بود. ضمن این که سنبل هندی در برخی از کشورها استفاده خوراکی نیز دارد.

11- گیاه سنبل الطیب (علف گربه) (Valerian)

سنبل الطیب از گیاهان دارویی با عطری قوی که حتی از برخی مواد شیمیایی هم عملکرد بهتری برای دفع حشرات دارد. اگر گل های این گیاه در آب جوشانده شود بوی ناشی از آن موجب دفع پشه ها می شود.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 14 آبان 1399 بروزرسانی: 14 آبان 1399 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 10533

به "11 گیاه دور کننده حشرات و پشه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 گیاه دور کننده حشرات و پشه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید