414 اثر تاریخی ناملموس و طبیعی در استان مرکزی ثبت ملی شده است

به گزارش سهندبلاگ، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: 414 اثر تاریخی، ناملموس و طبیعی در سه شهرستان اراک، شازند و ساوه و 498 اثر در 9 شهرستان دیگر استان مرکزی ثبت ملی شده اند.

414 اثر تاریخی ناملموس و طبیعی در استان مرکزی ثبت ملی شده است

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، سیدمحمد حسینی مدیرکل میراث فرهنگی این استان، امروز سه شنبه 3 مهر با اعلام این خبر گفت: جمعا 912 اثر تاریخی، طبیعی ومیراث ناملموس در استان مرکزی ثبت ملی شده اند که از این میان، 168 اثر در شهرستان اراک، 134 اثر در شهرستان شازند، 112 اثر در شهرستان ساوه، 94 اثر در شهرستان خمین، 70 اثر در شهرستان تفرش، 68 اثر در شهرستان فراهان، 58 اثر در شهرستان خنداب، 52 اثر در شهرستان دلیجان، 30 اثر در شهرستان محلات، 45 اثر در شهرستان زرندیه، 56 اثر در شهرستان دلیجان و 25 اثر در شهرستان آشتیان قرار دارند.

حسینی اضافه نمود: 862 اثر تاریخی، 15 اثر طبیعی و 35 اثر ناملموس استان مرکزی که در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده اند شاهدی از پتانسیل بالقوه استان در توسعه گردشگری هستند که ابتدا به ساکن به توسعه خدمات رفاهی نیازمند است تا بالفعل شوند اما در این جهت اداره کل میراث فرهنگی به تنهایی مسئول نیست زیرا بیشترین تاثیر و هم پوشانی را دستگاه های اجرایی و عمرانی و بخصوص بانک ها دارند که باید شرایط حضور سرمایه گذار را فراهم نمایند.

او در ادامه گفت: بسیاری از دغدغه مندان حوزه میراث فرهنگی معتقدندکه ثبت ملی آثار اقدام قابل توجهی نیست اما معتقدیم باتوجه به شرایط فعلی کشور و نوع نظام بودجه بندی، حفظ حداقلی آثار با ثبت آنها یک اقدام کاملا آگاهانه و مهم است تا این آثار از گزند زمانه محفوظ بمانند. از سوی دیگر بهرصورت بودجه محدودی به حفظ و مرمت آثار تاریخی ثبت شده در خطر تعلق پیدا می نماید که خود روزنه امیدی برای حفظ این میراث است.

حسینی گفت: هر اثر تاریخی، طبیعی و ناملموسی که ثبت ملی می شوند در حقیقت یک مستند نگاری کاملی را پشت سر گذاشته اند که آثار را از تحریف، تغییر و گزند زمانه محفوظ می دارد. در عین حال اگر بر اثر هر نوع حادثه ای اعم از طبیعی و انسانی این آثار تخریب شوند، یک پرونده کامل از آنها در سازمان میراث فرهنگی کشور موجود است که در حقیقت حافظ آن اثر است و پشتوانه فکری و اجرایی مرمت اصولی اثر می گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی به عنوان یکی از برترین ادارات در ثبت آثار تاریخی در کشور مطرح است و کماکان این جهت را ادامه خواهد داد. در حال حاضر نیز 30 پرونده ثبتی دیگر توسط این اداره کل در حال تکمیل است تا ثبت ملی آنان نیز انجام گیرد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 29 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 3265

به "414 اثر تاریخی ناملموس و طبیعی در استان مرکزی ثبت ملی شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "414 اثر تاریخی ناملموس و طبیعی در استان مرکزی ثبت ملی شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید