7 خوراکی که نیرو مورد نیازتان برای باقی ماه رمضان را تامین می نماید

به گزارش سهندبلاگ، یک متخصص طب سنتی به روزه دارانی که دچار ضعف در روزهای پایانی ماه مبارک شده اند هفت غذای مقوی خانگی را معرفی کرد.

7 خوراکی که نیرو مورد نیازتان برای باقی ماه رمضان را تامین می نماید

به گزارش، رضا منتظر، متخصص طب سنتی درباره اینکه در روزهای خاتمهی ماه مبارک رمضان چگونه می توان ضعف روزهای گذشته را جبران کرد و توانایی بدن را برای حفظ روزه تا خاتمه ماه مبارک افزایش داد گفت: احساس ضعف نسبی با توجه به طولانی بودن ساعات روزه داری طبیعی است و با استراحت رفع می گردد. اگر احساس ضعف خیلی شدید باشد ممکن است علت آن کمخونی باشد که باید آزمایشات تشخیصی انجام و درمان لازم انجام گردد.

منتظر اضافه نمود: بعضی افراد دچار دردهای عضلانی خصوصاً در ساق پاها می شوند که با روغن اقتصادی و بادکش انداختن در ناحیه ساق و ران رفع می گردد.

وی ادامه داد: بعضی اغذیه مقوی که هرکس به فراخور می تواند آنها را تهیه و مصرف کند به توضیح زیر است:

عسل را با غلظت دلخواه (یک تا یک و نیم قاشق غذاخوری به ازای هر لیوان) در آب حل نموده کمی آب لیموترش تازه (یا آب لیموی خانگی) به آن اضافه نموده پس از خنک شدن به صورت جرعه جرعه میل کنید. مصرف دو لیوان از این ترکیب یاری زیادی به قوّت بدنی شما می نماید. می توانید اندکی تخم شربتی یا تخم ریحان و چند قاشق گلاب و عرق بیدمشک هم به این ترکیب اضافه کنید.

شیربادام، مقوّی عمومی، مقوّی استخوان ها و آرام بخش است. پنجاه گرم بادام درختی خام پوست گرفته، دو لیوان آب سرد و دو قاشق غذاخوری عسل را خوب میکس کنید و جرعه جرعه میل کنید.

فالوده سیب، مقوّی عمومی بدن، مقوّی قلب و مغز و معده، خونساز و نشاط آور است.

یک عدد سیب سرخ متوسّط یا دو سه عدد سیب گلاب را بعد از جدا کردن پوست و هسته رنده نموده، با دو قاشق عرق بید مشک، دو قاشق گلاب، یک قاشق تخم ریحان (یا تخم شربتی یا تخم بالنگ) و یک قاشق عسل مخلوط و بعد از خنک شدن در یخچال میل کنید.

نخودآب یک غذای بسیار سالم و مقوّی است که مداومت بر مصرف آن بسیار مفید است. پیشنهاد این است که افراد ضعیف در ادامه ماه رمضان، سحر یا افطار قدری نخودآب بخورند.

برای تهیه نخودآب، یک لیوان نخود را با 50 گرم گوشت گوسفند (ترجیحاً بره)، یک قاشق غذاخوری سرخالی برنج ایرانی و مقداری آب با حرارت ملایم پخته تا کاملاً نرم گردد (حدود 4 تا 5 ساعت). سپس یک قاشق غذاخوری روغن بادام شیرین و یا روغن زیتون، کمی نمک، یک عدد پیاز متوسط خردشده، 5 گرم چوب دارچین و کمی زعفران سائیده اضافه نموده می گذاریم یک ساعت دیگر بجوشد تا کاملاً جا بیفتد. این غذا در خاتمه باید کمی آب داشته باشد (مانندخورش) . این مقدار غذا برای یک نفر در یک وعده کافی است.

- پس از خوردن غذاهای حاوی نخود، حداقل تا یک ساعت آب نخورید.

- اضافه کردن کمی آب لیموترش برای طعم دهی به این غذا بلامانع است.

- افراد گرم مزاج می توانند این غذا را بدون ادویه یا با لیموعمانی طبخ یا همراه کمی سرکه میل نمایند. افراد سردمزاج، می توانند علاوه بر دارچین و زعفران از زیره نیز استفاده نمایند.

- اضافه نمودن برنج به نخودآب، علاوه بر لعاب دادن و خوش طعم کردن غذا، نفخ حاصل از مصرف نخود را هم کم می نماید.

- در صورتی که علیرغم اضافه نمودن ادویه، باز هم با خوردن نخودآب نفخ می کنید؛ می توانید نخود را از 24 ساعت قبل از طبخ، خیسانده و چند بار آب آن را عوض و پوست نخودها را جدا کنید.

- این غذا بدون گوشت هم قابل تهیه و مصرف است. استفاده از گوشت پرندگان هم بلامانع است.

- در طبخ این غذا از اضافه کردن گوجه فرنگی، ربّ گوجه، سیب زمینی و … خودداری کنید.

حریره نیروزا ترکیبی است برای تقویت قوای عمومی ورزشکاران، افراد مسن، در دوره نقاهت بیماری های مزمن و مبتلایان به کم خونی.

20 عدد مغز بادام پوست کنده، 4 عدد مغز گردوی سفید، 15 عدد مغز پسته خام، 5 عدد مغز بادام هندی، 7 عدد خرمای رطب بدون هسته، یک عدد موز متوسط، یک قاشق غذاخوری کنجد خام پوست کنده ،3 قاشق غذاخوری عسل طبیعی، یک قاشق غذاخوری پودر نارگیل، کمی پودر زعفران و 5 لیوان آب سرد را در دستگاه مخلوط کن ریخته و به آرامی مخلوط نموده تا کاملاَ یکنواخت و یکدست گردد. معجون نیروزا را دریخچال نگهداری کنید و هر شب سه قاشق مربّاخوری مصرف کنید.

تذکّر: مصرف این معجون در مبتلایان به دیابت، چربی خون، افراد چاق و گرم مزاجان و افراد دچار مسائل گوارشی باید با احتیاط باشد.

شربت انجیر از ترکیبات دارویی است که تقویت قوای عمومی بدن به ویژه در افراد ضعیف و مسن، ایجاد لینت طبع و یاری به درمان یبوست، افزایش رطوبت بدن های خشک و … بعضی از خواصّ آن است.

نیم کیلو انجیرخشک را شب تا صبح در 8 لیوان آب خیسانده، سپس با حرارت ملایم کاملاً بپزید. سپس عصاره آن را گرفته با صد گرم شکر سرخ، روی حرارت کم بجوشانید تا قوام بیاید. شربت انجیر به دست آمده را در یخچال نگهداری و هر شب نصف فنجان از آن میل کنید.

این ترکیب در تقویت استخوان ها و عضلات اثر فوق العاده ای دارد.

یک کیلو دنده گوسفند که به اندازه 3-2 سانتی متری خرد شده است را با یک قابلمه آب روی حرارت قرار دهید. نصف استکان آب لیموترش تازه به آن اضافه نموده، اجازه دهید 24 ساعت به آرامی بجوشد. سپس با صافی خیلی خیلی ریز صاف نموده بعد از کمی سرد شدن داخل قالب یخ ریخته در فریزر نگهداری کنید. در زمان پخت غذا یک قالب جدا نموده به غذا اضافه نموده گردد.

برای افرادی که ضعف زیادی دارند استفاده از معجون ژل رویال یک پیشنهاد فوق العاده است هرچند قیمت آن بالاست. انواع مولتی ویتامین ها و مکمّل های خوراکی یا تزریقی موجود در بازار دارویی رسمی کشور هم با مشورت پزشک می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

منبع:مهر

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 1817

به "7 خوراکی که نیرو مورد نیازتان برای باقی ماه رمضان را تامین می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 خوراکی که نیرو مورد نیازتان برای باقی ماه رمضان را تامین می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید