8 خاصیت درمانی برگ بو

به گزارش سهندبلاگ، برگ بو، برگی معطر و پرخاصیت است که گاهی به عنوان ادویه در تهیه غذاها و گاهی به عنوان ضماد و معطرکننده در آروماتراپی استفاده می گردد. این گیاه دارای ویتامین ها و مواد معدنی فراوانی از جمله ویتامین C و ویتامین A، کلسیم و پتاسیم است.

8 خاصیت درمانی برگ بو
شگفت انگیزترین خاصیت برگ بو، توانایی سم زدایی بدن و حفاظت از آن در برابر عفونت های باکتریایی است. بعلاوه، برگ بو خواص ارزشمند دیگری مثل کند کردن فرایند پیری، افزایش سرعت التیام زخم، کنترل دیابت، بهبود سلامت قلب،کاهش التهاب، تسکین بیماری های تنفسی، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و پیشگیری از انواع سرطان دارد.

برگ بو چیست؟انواع مختلفی از گیاهان وجود دارند که برگ آنها را به عنوان برگ بو معرفی می نمایند، ولی برگ بوی واقعی از نظر علمی با نام لائوروس نوبیلیس (Laurus nobilis) شناخته می شود. در این مقاله، در خصوص یکی از انواع آن که از نظر مواد مغذی بسیار غنی است، صحبت می کنیم.

بسیاری از برگ های دیگر، ظاهر و عطری مشابه برگ بو دارند، ولی از نظر مواد مغذی موجود، با هم یکسان نیستند. این گیاه، یک درخت کوچک بومی منطقه ها مدیترانه ای است. این درخت قبلا همه جای منطقه ها مدیترانه ای پیدا می شد، ولی به علت تغییرات آب وهوایی، رشد طبیعی آن کم شده است. این برگ های معطر، هزاران سال است که بخشی از رژیم غذایی مردم و یکی از مهم ترین داروهای گیاهی است و قدمت استفاده از آن حداقل به دوران رومیان برمی شود.

برگ بو به شکل های مختلف استفاده می شود. برگ آسیاب شده را به عنوان ادویه و طعم دهنده در سوپ و خوراک می ریزند، ولی معمولا برگ را به شکل کامل و خردنشده، در برخی از غذاهای ایتالیایی استفاده می نمایند و بعدا آن را برمی دارند یا برای تزیین غذا استفاده می نمایند. برگ های کامل را معمولا مصرف نمی نمایند و فقط برای طعم دادن به غذا استفاده می شود.

عرق یا عصاره برگ بو نیز خواص پزشکی فراوانی دارد و گاهی از آن استفاده می شود. این برگ ها در آروماتراپی یا رایحه درمانی نیز استفاده می شوند و از خواص درمانی آنها برای بسیاری از بیماری های تنفسی و پوستی بهره می برند.

خواص برگ بو برای سلامتی بدناین برگ های معطر و غنی از مواد مغذی، خواص بی شماری دارند که آگاهی از آنها، باعث می شود این گیاه خوشبو را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. در ادامه، با جزئیات خواص برگ بو آشنا می شوید.

1. بهبود عملکرد دستگاه گوارشبرگ بو تأثیراتی قابل ملاحظه روی عملکرد دستگاه گوارش دارد. این گیاه به عنوان یک ماده ادرارآور، دفع ادرار را بیشتر می نماید که باعث کاهش سموم بدن می شود. بعلاوه می توان از آن به عنوان یک داروی تهوع آور، هنگام مصرف ماده مسموم، استفاده کرد.

ترکیبات آلی موجود در برگ بو، برای تسکین ناراحتی های معده، تسکین سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و حتی کاهش علائمبیماری سلیاک بسیار مؤثر است. برخی از پروتئین های پیچیده موجود در رژیم غذایی مدرن، به سختی هضم می شوند، ولی آنزیم های خاص موجود در برگ بو، هضم آنها را ساده تر می نماید و باعث جذب بهتر مواد مغذی می شود.

2. درمان مسائل تنفسییکی دیگر از کاربردهای برگ بو این است که عصاره برگ بو را استخراج می نمایند و همراه با انواع پماد، روی قفسه سینه استعمال می نمایند. این روش باعث تسکین بسیاری از بیماری های تنفسی می شود. این کار را می توان با پماد تهیه شده از برگ نیز انجام داد. برای نتیجه گیری بهتر، پماد تهیه شده از برگ بو را روی قفسه سینه پخش کنید و اجاره دهید تا در طول شب، باقی بماند.

تنفس کردن بخور برگ بو نیز در رایحه درمانی مورد توجه واقع شده است. این کار باعث شل شدن خلط و از بین بردن باکتری های خطرناک موجود در دستگاه تنفسی می شود و این ویژگی به خاطر خاصیت طبیعی ضدباکتریایی برگ بو است.

3. مراقبت از مواگر می خواهید سلامت فولیکول های مو را بهبود ببخشید و شوره سر را از بین ببرید، برگ بو را در آب بخیسانید و بعد از شامپو زدن، آن را روی سر ماساژ دهید. عناصر موجود در این برگ پرخاصیت، باعث کاهش خشکی پوست و از بین بردن شوره سر می شود.

4. خواص ضدالتهابییکی از مهم ترین خواص برگ بو، توانایی کاهش التهابات در سراسر بدن است. برگ بو ماده مغذی منحصربه فردی دارد که پارتنولید (parthenolide) نام دارد. این ماده بعد از استعمال در نواحی آسیب دیده، به سرعت، التهاب و سوزش را کاهش می دهد. به عنوان مثال برای بهبود مفاصل دردناک یا آرتروز می توانید از این روش بهره ببرید. این خاصیت به وسیله مصرف عادی برگ بو به عنوان ادویه نیز حاصل می شود.

5. حفاظت از سلامت قلبکافئیک اسید و روتین دو ترکیب آلی بسیار مهم هستند که در برگ بو وجود دارند. این دو ترکیب، نقشی مهمی در حفظ سلامت قلب دارند. روتین، دیواره های مویرگی قلب را تقویت می نماید و کافئیک اسید به حذف LDL یا کلسترول بد از سیستم قلبی عروقی یاری می نماید.

6. پیشگیری از سرطانترکیب منحصربه فرد آنتی اکسیدان ها و ترکیبات آلی در برگ بو، شامل فیتوکمیکال ها، فلاوانول، لینانول و پارتنولید، تأثیر چشمگیری در حفاظت از بدن در برابر رادیکال های آزاد دارد. رادیکال آزاد باعث می شود که سلول های سالم بر اثر یک جهش به سلول های سرطانی تبدیل شوند. برگ بو توانایی خاصی در پیشگیری از این فرایند دارد.

7. کاهش تشویش و اضطرابلینانول یکی از ترکیبات موجود در ریحان و آویشن است که البته در برگ بو هم وجود دارد. این ترکیب، به کاهش سطح هورمون استرس در بدن یاری می نماید؛ به خصوص وقتی که در آروماتراپی استفاده می شود. هورمون استرس اگه بیش ازحد در بدن وجود داشته باشد، برای سلامت طولانی مدت انسان خطرناک است. بنابراین، برگ بو به آرامش افراد یاری می نماید و شما را در شرایطی که با بیشترین اندازه اضطراب دست وپنجه نرم می کنید، آرام می نماید.

8. کنترل دیابتبرگ بو ارتباط مستقیمی با بهبود عملکرد گیرنده های انسولین دارد و سطح قند خون بدن را تنظیم می نماید. برای کسانی که در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند یا قبلا به این بیماری مبتلا شده اند، مصرف مرتب برگ بو می تواند به اندازه قابل توجهی، خطر مواجهه با مسائل مرتبط با دیابت را کاهش دهد.

توجههمان طور که قبلا هم اشاره کردیم، برگ بو عنوانی است که در سراسر جهان به گیاهان مختلفی اطلاق می شود. به همین علت برای اینکه به همه خواص ذکرشده برای برگ بو در این مقاله دست پیدا کنید، باید برگ بوی واقعی را مصرف کنید که از درخت غار (laurel) به دست می آید.

ممکن است در صورت مصرف خوراکی، سایر انواع برگ بو سمی باشند؛ بنابراین اطمینان حاصل کنید که برگ بوی اصل را مصرف می کنید.

برگ بو معمولا حساسیت ایجاد نمی نماید و به عنوان ماده ای حساسیت زا معرفی نشده است ولی مواردی از اگزما، التهاب و مشکل پوستی بعد از استعمال این گیاه گزارش شده است. اگر به سایر گیاهان خانواده برگ بوئیان (Lauraceae) حساسیت دارید، احتمالا به برگ بو نیز حساسیت خواهید داشت.

منبع: سایت چطور

منبع: راسخون
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 15874

به "8 خاصیت درمانی برگ بو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 خاصیت درمانی برگ بو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید