آثار سرزنش و تحقیر همسر چیست؟

به گزارش سهندبلاگ، صد بار گفتم این کار رو نکن! گوش نکردی حالا نتیجه اش رو دیدی!تو همینی دیگه! می دونستم این جوری میشه... بفرما اینم آخر هنرهای جناب عالی.اینها دیالوگ هایی است که بین زن و مرد ها ممکن است رد و بدل گردد. این کلمات بوی سرزنش را و تحقیر کردن همسر را می دهد.

آثار سرزنش و تحقیر همسر چیست؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از اقتصاد آنلاین ، گل بی عیب خداست. نیم جمله ای که از مادران و مادرعظیم های خود به وفور شنیده ایم. همه آدم ها عیب هایی دارند که برای از بین آنها احتیاج است کسی با محبت آنها را بگوید. زن و مرد به عنوان شریک زندگی همدیگر باید شریک گفتن عیب های هم به یکدیگر نیز باشند. اما یکی از عواملی که باعث می گردد عیب ها و نقص ها معضل زندگی شده و آن را به تلخی بکشاند، اخلاق زشت سرزنش است. سرزنش یا به عبارت خودمانی تر سرکوفت زدن، نه تنها مسئله ای را حلّ نمی نماید؛ بلکه موجب تشدید مسائل پیشین یا ایجاد مسائل جدید می گردد.

یکی از دلایل منت گذاشتن آن است که کارهای خوب خود را عظیم می انگاریم. اگر ما کار خود را کوچک بشماریم، دیگر انگیزه ای برای منّت گذاشتن نخواهیم یافت.

آثار سرزنش

  1. ارتکاب همان مورد سرزنش

    در گذشته گفته ایم و باز هم تکرار می کنیم که اعمال ما غیر از نتایج اخروی در این جهان اثراتی دارند که رهایی از آن ها آسان نیست. یکی از آثار وضعی سرزنش آن است که انسان در همین جهان به آنچه دیگری را به جهت آن سرزنش نموده مبتلا می گردد؛ مثلاً کسی که همسرش را به جهت بدرفتاری مادرش سرزنش می نماید، ممکن است مادر خود نیز رفتاری انجام دهد که دیگران او را به جهت آن سرزنش نمایند. کسی که همسرش را به جهت نفهمیدن مطلبی سرزنش می نماید، ممکن است که خود او را به جهت همین مساله سرزنش نمایند. کسی که همسرش را به جهت رفتار زشت گذشته اش سرزنش می نماید، ممکن است خود او به همین رفتار مبتلا شده و به همین دلیل هم مورد سرزنش قرار بگیرد.

  2. فروزان شدن آتش لجاجت

    یادمان باشد که یکی از اصلی ترین عوامل توقف یا پس رفت زندگی، تحریک حسّ لجاجت در یکی از دو طرف یا هر دو است. ما باید از هر عاملی که موجب لجاجت می گردد پرهیز کنیم. یکی از عوامل ایجاد روحیه لجاجت در همسر، همین سرزنش است. وقتی آتش لجاجت شعله ور شد، مدیریت رفتار و گفتار از دست فکر و اندیشه بیرون خواهد رفت. در این زمان دیگر انتظار شنیدن حرف های آن چنانی و رفتارهای عجیب دور از واقع نخواهد بود؛ چرا که انسان لجوج بدون تفکّر و تدبیر سخن می گوید و رفتار می نماید.

  3. بی باک شدن برای ادامه اشتباه

    با توجّه به این که لجاجت میوه سرزنش است، وقتی سرزنش تکرار و لجاجت در طرف مقابل تبدیل به یک عادت شد، راه برای بی باک شدن او هموار شده و اشتباه خود را با جسارت بیش تری ادامه خواهد داد. در این هنگام است که دیگر فعالیت های اصلاحی هم نتیجه نخواهد داد.

  4. بی اثر شدن سرزنش

    تذکر اگر شکل محبت آمیز داشته باشد، می تواند از تکرار اشتباهات همسر جلوگیری نمایند؛ اما وقتی شکل سرزنش به خود گرفت و از اندازه گذشت، موجب عادی شدن و بی اثر شدن آن می گردد.

  5. شعله ور شدن آتش کینه و دشمنی

    سرزنش زیاد موجب بدبینی همسر نسبت به ما می گردد. از آن جا که سرزنش خرد نماینده شخصیت طرف مقابل باشد، او در خیال خود چنین می پندارد که اگر همسرم مرا دوست داشت، این قدر مرا سرزنش نمی کرد. همین خیال ها آرام آرام نور محبّت را در میان زن و شوهر کم سو نموده و آتش کینه و دشمنی را شعله ور می نماید. این آتش کینه و دشمنی، هم محصول خود سر کوفت و هم میوه تلخ لجاجت است که از آثار سرزنش بود.

  6. ایجاد تردید

    سرزنش های پشت سر هم ممکن است در همسر سوالاتی فراوری کند؛ مثل این که: آیا همسرم واقعاً مرا دوست دارد؟ اگر دوست دارد، چرا این قدر مرا سرزنش می نماید؟ آیا این سرزنش ها بهانه است یا ... ؟ نکند با این سرزنش ها بنا دارد مرا تحقیر یا عقده های خود را خالی کند؟ معلوم هم نیست، شاید از ازدواج خود پشیمان شده و این گونه ابراز می نماید و... . همه این سوالات زمینه ساز ایجاد تردید در زندگی می گردد. وقتی هم که همسر در اصل زندگی خود دچار تردید شد، به این راحتی نمی تواند دل به آن ببندد. دل بسته نبودن به زندگی هم آستانه تحمّل را پایین آورده و دامنه اختلافات را وسیع تر می نماید.

    یکی از بدترین سرزنش ها، سرزنش به جهت امری است که بود و نبودش در دست خود شخص نیست. ممکن است همسر ما خود یا خانواده اش نقص هایی داشته باشند که در به وجود آمدن آن تقصیری نداشته اند؛ مثلاً قیافه همسر، فقر او یا خانواده اش، سواد کم پدر یا مادرش و... . سرزنش به جهت این عیب ها نشان از عدم وجود انصاف در ما دارد.

منّت، نوعی سرزنش

منّت هم نوعی سرزنش است. سرزنشی که تا به حال از آن سخن گفتیم، سرکوفت زدن به جهت عیب ها یا اشتباهات همسر انجام می شد. منت، سرکوفت زدن به جهت لطفی است که ما در حقّ او انجام داده ایم. این عمل، علاوه بر آن که اثر معنوی کار ما را از بین می برد، موجب می گردد که کارهای خوب، اثر خود را از دست داده و فاسد گردد. این گونه می گردد که کارهای خوب منّت گذارنده دیگر برای همسرش لذت بخش نخواهد بود.

یکی از دلایل منت گذاشتن آن است که کارهای خوب خود را عظیم می انگاریم. اگر ما کار خود را کوچک بشماریم، دیگر انگیزه ای برای منّت گذاشتن نخواهیم یافت.

لذا، زن و مرد به عنوان مکمل های وجودی همدیگر، وفتی مرتکب کاری می شوند که درست نیست، و خود می دانند که آن عمل خطا و اشتباه بوده است نباید از سوی همسر خود به صورت مداوم مورد سرزنش و عتاب قرار بگیرند، چرا که اگر طرف مقابل نقش مشورت دهنده و کمک دهنده را نداشته باشد موجب می گردد تا همسرش رفته رفته اعتماد به نفس و قدرت انجام کارها را از دست بدهد.

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 10608

به "آثار سرزنش و تحقیر همسر چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آثار سرزنش و تحقیر همسر چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید