آیا سرعت اینترنت شما واقعی است؟

شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی وعده های زیادی برای سرعت بالا اینترنت می دهند، اما این وعده ها تا حد زیاد با واقعیت متفاوت است.

آیا سرعت اینترنت شما واقعی است؟

به گزارش، اینترنت با سرعت افسانه ای، ادعایی است که در تبلیغ بسیاری از شرکت های ارایه دهنده خدمات اینترنت دیده می گردد، اما بسیاری از این شرکت ها در عمل سرعتی که ارایه می دهند، بسیار پایین تر از چیزی است که در بروشور ها به شما گفته اند. با این وجود این مشکل قدیمی کاربران در وزارت ارتباطات، آن هم زمانی که محمود واعظی سکاندار این وزارتخانه بود، حل شد.

حالا کاربران اینترنت پرسرعت می توانند با استفاده از ابزار های تست سرعت و کیفیت، از وضع سرویس دریافتی خود اطمینان به دست آورند و درصورت عدم تطابق سرویس ارایه شده با سرویس درخواستی، شکایت نمایند.

روند استفاده از اینترنت از سرعت های کیلوبیتی در اینترنت دایل آپ طی سال های گذشته، رفته رفته جای خود را به فناوری ADSL داد که سرعتی به مراتب بیشتر داشته و سرعت هایی تا 521 کیلوبیت بر ثانیه و حتی 16 مگابیت را هم پوشش می داد و اکنون نوبت به فیبر نوری است که جایگزین ADSL گردد و سرعت هایی به مراتب بالاتر را برای کاربران به ارمغان بیاورد.

از طرفی براساس برنامه مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تا خاتمه برنامه ششم، خانوار ها باید از اینترنت 20 مگابیت بهره مند شوند. تکنولوژی ما اکنون ADSL است و 5 درصد ظرفیت مشترکان می توانند 16 مگابیت برثانیه خدمات دریافت نمایند. کابل های قدیمی که امروزه در منازل برای انتقال داده های اینترنتی مورد استفاده قرار می گیرند، ظرفیت لازم را برای انتقال با سرعت بالا ندارند، اما مفهوم 20 مگ این است که باید تکنولوژی تغییر کند و به سمت VDSL یا FTTH حرکت کنیم.

اما همین سرعت های ارایه شده توسط شرکت های اینترنتی هم معترضانی دارد و نتایج سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات 195 نشان می دهد اغلب شکایت مشترکین مربوط به حوزه اینترنت پرسرعت ثابت و در 5 بخش پشتیبانی، اقتصادی، مسائل مربوط به قرارداد، کیفیت سرویس و عدم ارایه خدمات دسته بندی می شوند و این بدان معناست که سرعت اینترنت هنوز هم برای کاربران دغدغه است.

به همین دلیل درحالی که ممکن است بسیاری از شهروندانی که از بسته های اینترنت خانگی با سرعت بالا استفاده می نمایند، نگران کم فروشی در حجم یا سرعت کمتر از سرعت اسمی خریداری شده باشند، برایشان امکان سنجش سرعت و کیفیت اینترنت خانگی و همچنین پیگیری قانونی شکایات فراهم شده است.

اما با راه اندازی سرویس های پرسرعت اینترنت خانگی توسط شرکت های خصوصی ارایه دهنده اینترنت، اهمیت نظارت بر عملکرد آن ها و نرخ فروش و کیفیت سرعت خدمات این شرکت ها ضرورت پیدا می نماید. درهمین راستا، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با راه اندازی سامانه در سایت خود امکان سنجش سرعت و نرخ حجم اینترنت مصرف خانگی و اندرویدی را به تفکیک اپراتور های ارایه دهنده این خدمات فراهم آورده است.

مشترکین شرکت های ارایه دهنده خدمات اینترنتی می توانند به وسیله لینک معرفی شده که در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات وجود دارد، نسبت به سنجش شاخص های کیفیت سرویس دریافتی خود از قبیل: latency، packet los، سرعت دانلود و آپلود اقدام نمایند و درصورت عدم تطبیق موارد ذکرشده با مقادیر مندرج در قرارداد سرویس نسبت به درج شکایت براساس کد رهگیری تخصیص یافته توسط همین سامانه اپراتور اقدام نمایند.

با توجه به این که سامانه تست سرعت هر اپراتور متفاوت است، پیشنهاد شده که تنها به وسیله سامانه سنجش سرعت شرکت ارایه دهنده سرویس دریافتی خود جهت سنجش سرعت اقدام کنید که سرعت اتصال در شبکه اپراتور و نیز سرعت اتصال به شبکه اینترنت به درستی اندازه گیری گردد. همچنین در زمان تست سرعت به منظور محاسبه دقیق تر سرعت ارسال و دریافت سرویس خود، نسبت به قطع اتصال VPN و کلیه دانلود های درحال اجرا یا مرورگر های درحال استفاده از اینترنت اقدام نموده و ارتباط کلیه وسایل استفاده نماینده از سرویس از قبیل: موبایل، تبلت و سایر تجهیزات مشابه را قطع کنید.

سامانه های سنجش سرعت و کیفیت اینترنت پرسرعت براساس ابلاغیه های رگولاتوری و با هدف احقاق حقوق مردم ایجاد شده است و مشترکین درصورت مشاهده عدم تطابق مشخصات سرویس خود با نتایج تست های صورت گرفته در سامانه مربوط به اپراتور خود می توانند با ذکر شماره پیگیری تست صورت گرفته، شکایت خود را در سامانه 195 ثبت نمایند تا موضوع از سوی رگولاتوری در سریع ترین زمان رسیدگی گردد.

روزنامه شهروند

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: بروزرسانی: 22 خرداد 1398 شناسه مطلب: 615

به "آیا سرعت اینترنت شما واقعی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا سرعت اینترنت شما واقعی است؟"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید