آیا لندن بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج می گردد؟

به گزارش سهندبلاگ، سرنوشت تصمیم انگلیسی ها برای خروج از اتحادیه اروپا در حالی همچنان در هاله ای از ابهام قرار گرفته است که نخست وزیر جدید این کشور با به تعطیلی کشاندن مجلس، سعی دارد برگزیتِ بدون توافق را رقم بزند.

آیا لندن بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج می گردد؟

برای دیدن بریتانیای کبیر با تور انگلیس همراه باشید.

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، پنج روز پیش بود که بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس که به تازگی هم عهده دار این سمت شده، از ملکه الیزابت دوم درخواست کرد تا مجلس این کشور را به مدت پنج هفته تعطیل کند. هدف جانسون از این درخواست ممانعت از کوشش قانون گذاران انگلیسی برای مقابله با خروج بدون توافق این کشور از اتحادیه اروپا بود، امری که وی حتی پیش از به دست دریافت زمام نخست وزیری انگلیس، خواهان اجرای آن بود .

ملکه نیز با درخواست تعطیلی مجلس انگلیس موافقت کرد تا راه برای خروج بدون توافق این کشور از اتحادیه اروپا در تاریخ 31 اکتبر هموارتر گردد. اما خروج انگلیس از اتحادیه اروپا یا همان برگزیت، که تا کنون دو نخست وزیر این کشور را به ورطه استعفا کشانده، از کجا شروع شد، به کجا ختم می گردد و موضع جانسون درباره آن چیست .

نمای کلی:بریتانیا اولین کشور در اتحادیه اروپا است که قصد خروج از آن را دارد، از این رو فرآیند خروجش با پیچیدگی هایی روبرو شده و دارای مولفه های متعددی است .

دیوید کامرون نخست وزیر سابق بریتانیا و رهبر پیشین حزب محافظه کار، پیش از انتخابات سراسری سال 2015 به مردم این کشور وعده داد همه پرسی جدایی از اتحادیه اروپا برگزار می نماید .

اکثر نظرسنجی های قبل از برگزاری همه پرسی بیست وسوم ژوئن 2016 ، حاکی از خواست مردم انگلیس برای ماندن در اتحادیه اروپا بود، اما با شمارش آرای صندوق ها بعد از همه پرسی، نتیجه به شکل دیگری رقم خورد. در مجموع 51.9 درصد از رای دهندگان بریتانیایی خواهان خروج از اتحادیه اروپا شدند و 48.1 درصد از شرکت نمایندگان هم به ماندن رأی دادند. بیش از سی میلیون نفر در این همه پرسی شرکت نموده بودند که به معنای مشارکت 71.8 درصدی بود .

کامرون، که خود از حامیان ماندن در اتحادیه اروپا بود، بعد از رای مردم به خروج از اتحادیه اروپا از رهبری حزب محافظه کار (حزب حاکم انگلیس) و به تبع آن از نخست وزیری بریتانیا کناره گیری کرد .

به دلیل همکاری های اعضای اتحادیه اروپا در زمینه های متعدد، برای خروج یک عضو، باید مذاکراتی میان اعضا برگزار گردد تا شرایط جدایی دو طرف آنالیز و در نهایت برای دوران بعد از جدایی، توافقی حاصل گردد .

جزئیات:دلایلی که کامرون برای مطرح کردن خروج از اتحادیه اروپا ارائه نموده بود شامل افزایش کنترل بر مرزها، توقف ورود آسان مهاجران اروپایی مخصوصا از کشورهای فقیر اروپا به انگلیس، بازگشت اختیارات کامل قضایی به دادگاه های بریتانیا، قطع تحمیل قواعد زیادی در زمینه روابط مالی با دیگر کشورها و توقف پرداخت مبلغ هنگفت حق عضویت به اتحادیه اروپا می شد .

بعد از استعفای کامرون، ترزا می که یکی از اعضای ارشد حزب محافظه کار بود، به رهبری این حزب و سپس نخست وزیری انگلیس برگزیده شد تا سکان طرح برگزیت را در دست بگیرد .

مذاکرات دولت انگلیس با مقامات اتحادیه اروپا از بیست ونهم مارس 2017 ( نهم فروردین 1396) با استفاده از ماده 50 معاهده لیسبون که قواعد خروج یک عضو از این اتحادیه را مشخص می نماید، شروع شد. این مذاکرات به قدری فشرده بود که از ژوئن سال 2017 تا اکتبر 2018 حداقل ماهی یکبار گفت وگوهای بریتانیا و اتحادیه اروپا جریان داشت .

مخالفت های مکرر مجلس انگلیس با توافق برگزیت، تهدید رئیس مجلس به عدم رای گیری مجدد در صورت عدم تغییر توافق، عدم مذاکره مجدد اتحادیه اروپا بر سر مفاد توافق و فشار اعضای حزب محافظه کار و دیگر سیاسیون انگلیسی به خانم می برای اجرای سریع تر برگزیت، نهایتا او را در جهت استعفا قرار داد .

دومین نخست وزیر زن انگلیس که سودای تبدیل شدن به مارگارت تاچر دیگر را در سر داشت، در سوم خرداد 98 با چشمانی اشک بار و صدایی بغض آلود از سمت خود کناره گیری کرد. بعد از رقابتی دو ماهه، جانسون توانست با غلبه بر دیگر رقبای خود ضمن به دست دریافت رهبری حزب محافظه کار، نخست وزیر انگلیس گردد .

اهمیت موضوع:مجلس انگلیس تا کنون سه بار در تاریخ های بیست وپنجم دی 97 ، بیست ویکم اسفند 97 ، نهم فروردین 98 توافق برگزیت را که خانم می بعد از مذاکرات فشرده با نمایندگان اتحادیه اروپا به دست آورده، رد نموده و تصویب آن را به دلایلی نپذیرفت .

موعد مقرر اولیه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، تاریخ نهم فروردین 98، همزمان با سومین بار رد شدن توافق برگزیت در مجلس بود که بعد از کش وقوس های فراوان سه ضلع ترزا می، مجلس و اتحادیه اروپا نهایتا و البته برای آخرین بار تا 31 اکتبر 2019 (نهم آبان 98) به تعویق افتاد .

نمایندگان مجلس انگلیس مفاد توافق کنونی برگزیت را به نفع خود نمی دانند و معتقد هستند رئیس دولت این کشور می تواند توافق بهتری به دست بیاورد. به همین دلیل آنها هر بار، بعد از رد کردن توافق در صحن علنی، از خانم می می خواستند که بر سر بندهای غیرقابل قبول این توافق، با اعضای اتحادیه اروپا مجددا به مذاکره بنشیند .

سخنگوی ریاست شورای اروپا و امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه اما ضمن مخالفت با مذاکره مجدد، تاکید کردند این بهترین توافقی است که لندن به دست آورده است .

در ابتدا برای زمان پسا-برگزیت، یک دوره 21 ماهه با عنوان دوره گذار مشخص شده بود که طبق موعد اولیه برگزیت، تا سرانجام سال 2020 طول می کشید. در این دوره گذار، بریتانیا همچنان در اتحادیه اروپا باقی می ماند اما قدرتش محدودتر از قبل شده، قوانین اتحادیه اروپا همچنان در این کشور قابل اجرا خواهد بود، اما لندن هیچ اختیاری برای تصمیم گیری های این اتحادیه برای آینده اعضا نخواهد داشت .

نکته مهم اما اینجاست هر مقدار که زمان خروج نهایی انگلیس از اتحادیه اروپا به تعویق بیافتد، این دوره گذار نیز کوتاه تر می گردد زیرا بروکسل که به نوعی از تصمیم انگلیس برای خروج احساس بی احترامی نموده، تاکید دارد چه با توفق چه بدون توافق، بریتانیا باید تا سرانجام سال 2020 به صورت کامل لغو عضویت شده باشد .

کوتاه شدن دوره گذار نیز بدان معناست که انگلیس فرصت کمتری برای وفق دادن خود با شرایط پسا-برگزیت دارد. دو هفته پیش سند محرمانه ای از دولت انگلیس به دست روزنامه ساندی تایمز رسیده بود که عواقب خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا را نشان می داد .

در صورتی که انگلیس بدون تصویب توافق از اتحادیه اروپا خارج گردد با شوک مالی و سیاسی شدیدی روبرو خواهد شد. این سند نشان می دهد بدون توافق لندن با بروکسل بر سر دوره گذار (یا انتقال)، بریتانیا با کمبود شدید سوخت، غذا و دارو روبرو خواهد شد .

در سند مذکور که میزان عدم آمادگی بریتانیا برای برگزیت تصویر شده، دیگر عواقب خروج بدون توافق اینگونه ذکر شده است :

  • کمبود غذا: ذخایر انواع مواد غذایی تازه کاهش قابل توجهی پیدا می نماید.
  • کمبود سوخت: ترافیک سنگین ایجاد شده بر اثر تاخیرها و آنالیز های مرزی می تواند بر توزیع سوخت اثر بگذارد.
  • کمبود دارو: ترافیک سنگین و تاخیر در عبور و مرور، ذخایر دارویی را آسیب پذیر می نماید.

    از طرفی مردم انگلیس هم به رویکرد مجلس و هم به رویکرد دولت در قبال برگزیت معترض هستند. عده ای معتقد هستند مجلس در حال وارد کردن ایرادهای بی اساس به توافق کنونی دولت با اتحادیه اروپا است و به رای 52 درصد از مردم انگلیس توجه نمی نماید. عده ای نیز معتقدند کوشش دولت برای دور زدن مجلس و اجرای اجباری خروج بدون توافق به ضرر مصالح کشور است. انگلیسی ها معتقدند در هر دو زمینه، این کشور به یک دیکتاتوری تبدیل شده و مجلس و دولت هر کدام به صورت جداگانه بدون توجه به خواست و رای مردم، می خواهند نظر خود را در قبال برگزیت پیش ببرند .

    اطلاعات بیشتر:واژه برگزیت، کوتاه شده عبارت انگلیسی Britain exits the EU به معنی بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج می گردد است. فرآیند برگزیت که در واقع شامل خارج شدن چهار کشور انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلندشمالی از اتحادیه ای است که قواعد تجاری، سیاسی و قضایی کشورهای عضو خود را مشخص می نماید و به نوعی سیاستی یکپارچه برای تمام اروپا در نظر می گیرد .

    اتحادیه اروپا یک سازمان همکاری مالی و سیاسی است که در اول ژانویه 1958 تحت توافقی موسوم به معاهده رم تشکیل شد و هم اکنون 28 کشور قاره اروپا عضو این سازمان هستند. این اتحادیه بعد از جنگ جهانی دوم ابتدا با نام اتحادیه مالی اروپا برای همکاری مالی بر پایه این ایده تشکیل شد که کشورهای دارای همکاری مالی باید از جنگ با یکدیگر اجتناب نمایند .

    اختلافات اروپایی ها اما با تشکیل این اتحادیه هم سرانجام نیافت و در زمینه های مختلف پس از آن شامل موضوعات مالی، سیاسی، فرهنگی و حتی زیست محیطی ادامه داشت .

    این اتحادیه حتی واحد پولی مختص خود با نام یورو را ایجاد کرد اما همان اختلافات باعث شد تا همه اعضای اتحادیه اروپا، این واحد پول را برای خود انتخاب ننمایند. بریتانیا که در سال 1973 به این اتحادیه پیوست، یکی از کشورهایی است که از همان ابتدا واحد پول خود یعنی پوند را حفظ کرد .

    منبع:فارس

    ،

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 10 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 3488

به "آیا لندن بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا لندن بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید