اتحادیه اروپا در مخمصه تحریم آنکارا

به گزارش سهندبلاگ، ایرنا نوشت: نگرانی از موج جدید پناهجویان در نتیجه حمله ترکیه به مناطق کردنشین شمال سوریه، اتحادیه اروپا را در مخصمه تحریم آنکارا قرار داده است.

اتحادیه اروپا در مخمصه تحریم آنکارا

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

خبرگزاری رویترز امروز (شنبه) از مبدا بروکسل و پاریس نوشت: اتحادیه اروپا خشمگین از ترکیه به خاطر حمله به مناطق شمالی سوریه، تهدید به تحریم آنکار نموده، تهدیدی که به شدت خشم رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه را برانگیخته و به طرف اروپایی هشدار داده دروازه ها را به روی سه میلیون و 600 هزار پناهجوی سوری برای ورود به خاک اتحادیه اروپا خواهد گگردد.

دونالد توسک رئیس شورای اتحادیه اروپا به تهدید اردوغان در این باره واکنش نشان داد و گفت: ما (اتحادیه اروپا) هرگز نخواهیم پذیرفت که از موضوع پناهجویان سوری به عنوان ابزاری جهت باج گیری سوءاستفاده گردد.

جوزپه کونته (Giuseppe Conte) نخست وزیر ا یتالیا نیز اردوغان را درباره موضوع پناهجویان به دریافت باج متهم کرد و خواستار پایان فوری عملیات نظامی ترکیه شد.

در همین حال فرانسه پیشنهاد تحریم مالی ترکیه را داد در حالیکه مجلس سوئد خواستار تحریم تسلیحاتی توسط اتحادیه اروپا علیه آنکارا شده است.

به گزارش رویترز، یک مقام اتحادیه اروپا گفته که این اتحادیه 6 میلیارد یورو (شش میلیارد و 63 میلیون دلار) جهت حضور پناهجویان سوری در خاک ترکیه هزینه پرداخته و استفاده از این موضوع به عنوان یک اهرم فشار علیه اتحادیه اروپا غیر قابل قبول است.

اتحادیه اروپا در برابر سیل پناهجویان سوری به خاک اروپا، به موجب توافق امضا شده در سال 2016 میلادی، از آنکارا خواسته مانع ورود پناهجویان از سمت آب های شرقی به این اتحادیه وارد گردد، گذرگاهی که امکان ورود بیش از یک میلیون پناهجو را به خاک این اتحادیه دارد.

وزیر امور اتحادیه اروپا فرانسه اعلام نموده که پاریس خواستار آنالیز دقیق موضوع تحریم ها بر سر تهاجم نظامی ترکیه در مناطق شمالی سوریه است.

بحث کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر سر تحریم ترکیه، بیشتر بر حفاری های نفتی و گازی ترکیه در سواحل قبرس و همچنین بعضی افراد و شرکت های ترکیه ای نیز متمرکز خواهد بود.

اما یک دیپلمات فرانسوی به رویترز گفته که مطرح نشدن و بحث نکردن درباره گزینه اعمال تحریم در ارتباط با تهاجم نظامی آنکار، اتحادیه اروپا را اتحادیه ای بسیار پوچ (به جهانیان) نشان خواهد داد.

این دیپلمات فرانسوی که رویترز اشاره ای به نام وی ننموده اضافه کرد که قرار است این مساله در نشست روز دوشنبه آینده وزرای خارجه اتحادیه اروپا که در لوگزامبرگ برگزار می گردد، مطرح گردد.

رویترز نوشت: هرگونه اتخاذ تحریم علیه ترکیه باید با اجماع رهبران اتحادیه اروپا صورت گیرد زیرا بعضی آنها در قبال واکنش های بعدی اردوغان می توانند نسبت به موضوع تحریم های و اجرای آن محتاطانه برخورد نمایند.

پیشتر مجارستان که مانع ورود پناهجویان سوری به خاک خود شده بود، مخالف تحریم ها علیه آنکارا بوده و چهارشنبه گذشته نیز مانع صدور بیانیه اتحادیه اروپا در انتقاد از اقدام ترکیه شد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه شب گذشته(آدینه) در نخستین سخنرانی پس از شروع عملیات چشمه صلح که از روز چهارشنبه گذشته (17 مهرماه) در شمال سوریه شروع شده، توقف عملیات علیه گروه هایی که آنها را تروریست می خواند، رد کرد.

وی چهارشنبه گذشته گفت: عملیات موسوم به چشمه صلح نیروهای ارتش ترکیه به همراه ارتش آزاد سوریه علیه نیروهای پ. ک. ک و ی. پ. گ و داعش در شمال سوریه شروع شده است.

عملیات نظامی تریکه با بمباران مناطقی که اعا کرد تروریست ها در آن اسکان دارند در مناطق تل ابیض و رأس العین شروع شد.

بمباران های هوایی توسط هواپیماهایی که از پایگاه های نظامی ترکیه در دیاربکر و اینجرلیک که در نزدیکی مناطق مرزی سوریه هستند، انجام می گردد.

سوریه با محکوم کردن حمله ترکیه به مناطق کردنشین شمال کشورش گفت که ارتش دمشق برای مقابله با هرگونه چالشی آماده است.

در همین حال روز گذشته (آدینه) دهها عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا گفتند که در واکنش به حمله ترکیه به نمودهای شمال شرق سوریه قصد دارند طرحی را برای تحریم آنکارا معرفی نمایند.

پیشتر، ارتش ترکیه در دو عملیات سپر فرات (3 شهریور 95 تا 9 فروردین 96) و عملیات شاخه زیتون (30 دیماه 96 تا 4 فروردین 97) با همکاری گروه های مورد حمایت خود، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله شهرهای الباب، اعزاز، جرابلس و عفرین در شمال این کشور را تصرف نموده بود.

310311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 14 آبان 1398 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 4140

به "اتحادیه اروپا در مخمصه تحریم آنکارا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتحادیه اروپا در مخمصه تحریم آنکارا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید