افسردگی در کمین ایرانیان

به گزارش سهندبلاگ، تهران (پانا) - به گفته یک جامعه شناس پیامدهای تجرد قطعی با پند و اندرز مسئله ای حل نمی گردد، باید دولت و مجلس حمایت ها از خانواده را تقویت نمایند. کشور به سمت پیری جمعیت، کاهش آمار ازدواج، افزایش آمار طلاق و پایین آمدن نرخ تولد پیش می رود. اگر اقدام درستی انجام نگردد تعداد آدم های تنها و افسرده بیشتر می گردد.

افسردگی در کمین ایرانیان

به گزارش ایرنا، مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس درخصوص ارائه وام ازدواج به دختران کمتر از 23 سال و پسران کمتر از 25 سال به مبلغ 100 میلیون تومان بازتاب و واکنش های مختلفی به همراه داشته است.

در روزهای اخیر، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1400 از افزایش سقف وام ازدواج تا 70 میلیون تومان و برای پسران زیر 25 و دختران زیر 23 سال تا 100 میلیون تومان اطلاع داد. رحیم زارع گفت: وام ازدواج از 50 میلیون تومان به 70 میلیون تومان برای افراد در شُرُف ازدواج مشخص شده است. همچنین سال جاری یک استثناء در وام ازدواج برای پسران زیر 25 سال و دختران زیر 23 سال در لایحه بودجه دیده شده که براساس آن مبلغ 100 میلیون تومان برای هر زوج در مجموع 140 و 200 میلیون تومان وام ازدواج در نظر گرفته شده است.

البته هنوز روشن نیست این تدبیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی که باعث دو نرخی شدن وام ازدواج از سال آینده خواهد شد با چه استدلال هایی به تصویب رسیده؛ هرچند این مصوبه هنوز به خاتمه راه نرسیده و ممکن است در ادامه راستا با تغییراتی روبرو گردد، اما آنچه اهمیت دارد، اتکای بیش از پیش مسئولان به ارائه وام برای تشویق جوانان به ازدواج است.

ایجاد انحراف در ازدواج برای دریافت وام 100 میلیونی

محمدمهدی تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان چهارم بهمن ماه با اظهار نگرانی از پیامدهای منفی مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس مبنی بر پرداخت وام ازدواج 100 میلیون تومانی به دختران کمتر از 23 سال و پسران کمتر از 25 سال، گفت: مطابق با آمارسنجی سال جاری این معاونت، سن مطلوب ازدواج با در نظر دریافت فراهم بودن همه شرایط مالی، مسکن و اشتغال از نظر پسران 26 سالگی به بعد و از نظر دختران، بعد از 24 سالگی است، بنابراین چنین تفکیکی در پرداخت وام ازدواج به کاهش سن ازدواج یاری نخواهد کرد.

به گفته تندگویان، از جمله نکاتی که در این تصمیم به آن توجه نشده، بحث تجرد قطعی و بی توجهی به بخشی از متولدان دهه 60 است که همچنان به دلیل مسائل مالی مجرد مانده اند و در این تصمیم گیری نیز عملا تسهیلات کمتری دریافت می نمایند.

وی همچنین این پرسش را مطرح نمود که بر چه مبنایی پسری که سال آینده وارد 26 سال و دختری که وارد 24 سال می گردد نمی تواند از وام ازدواج 100 میلیونی بهره مند گردد؟ منطق این تصمیم چیست و چه پاسخی به این جوانان داریم که همانند دیگر جوانان تحت تاثیر همین فشار تورم و مسائل مالی جامعه هستند؟

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان توضیح داد: می توان گفت پسران اگر بخواهند حداقل ادامه تحصیل را تا مقطع کارشناسی پیش ببرند و سپس به سربازی بفرایند، با فراهم بودن همه شرایط، در حوالی 26 سالگی اقدام به ازدواج می نمایند بنابراین برای کاهش سن ازدواج احتیاجی به تفکیک سنی در پرداخت وام ازدواج نیست، بلکه یا باید سدهای مدرک گرایی را شکست و به فرایند خدمت سربازی توجه بیشتری کرد و یا باید مشوق های دائمی برای ازدواج قرار داد.

مجتبی رضاخواه عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق مجلس، در خصوص ابراز نگرانی معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از پیامدهای منفی این مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس که از آن به عنوان اقدامی غیرکارشناسانه یاد نموده بود، گفت: غیرکارشناسی بودن این مصوبه ادعایی است که باید اثبات گردد زیرا این مصوبه از یک پشتوانه کارشناسانه دقیق برخوردار است.

اما نکته بسیار مهم در سخنان تندگویان، بی توجهی به تجرد قطعی دهه شصتی هاست. بالای 40 سال سن، تجرد قطعی است. موضوعی که سال هاست به عنوان یکی از آسیب ها در حوزه اجتماعی مطرح شده است.

براساس نتایج به دست آمده از سرشماری سال 1395، 10 درصد زنان 35 تا 39 ساله کشور مجردند. در گروه سنی 40 تا 44 ساله 6.8 درصد، در گروه سنی 45 تا 49 ساله 4.4 درصد و 50 تا 54 ساله ها نیز 3.1 درصد مجرد هستند.

این در حالیست که در سالیان اخیر به دلیل تشدید مسائل مالی و همچنین انباشتِ مسائل و معضلات فرهنگی و اجتماعی، بر شمار افراد واجد سن تجرد قطعی اضافه نموده شده است.

بی توجهی به این مساله مهم چه پیامدهایی دارد؟

امیرمحمود حریرچی جامعه شناس در واکاوی این موضوع گفت: به طور طبیعی بیشتر انسان ها به دلیل ویژگی های طبیعی، اجتماعی و غریزی دلشان می خواهد تشکیل خانواده دهند و از زندگی کنار همسرشان لذت ببرند؛ این طور نیست که بگوییم جوانان ما تمایلی به ازدواج ندارند. اما وقتی به شرایط مالی و اجتماعی جامعه نگاه کنیم، متوجه می شویم چرا آن ها از ازدواج گریزان اند.

حریرچی اضافه نمود: به دلیل همین مسائل، میانگین سن ازدواج در دختران به 28 و 29 سال و در پسران به 32 و 33 سال رسیده است. نکته نگران نماینده دیگر اینکه، در کنار بالا رفتن سن ازدواج، بسیاری از زوج ها پس از تشکیل خانواده تمایلی به فرزندآوری ندارند که دلیل اصلی آن هم مسائل مالی است. بماند که متاسفانه آمار طلاق نیز بسیار بالاست و به ازای هر چهار ازدواج یک طلاق در ازدواج های زیر پنج سال داریم. این ها همه نشان می دهد که نهاد خانواده در کشور ما احتیاج به حمایت جدی تری دارد.

پیری جمعیت، کاهش آمار ازدواج، افزایش آمار طلاق

این استاد جامعه شناسی ادامه داد: مسئولیت اصلی برعهده حاکمیت و دولت است اما متاسفانه از زیر بار این حمایت ها شانه خالی می نمایند. با این شرایط سخت مالی، وقتی تعداد بالایی از جمعیت کشور زیر خط فقر هستند، چطور می گردد توقع داشت یک زوج جوان تشکیل خانواده دهند؟

همه این مسائل را می بینند اما بعضی مسئولان می گویند بهتر است دختران ما زیر 20 سال مادر شوند! با این پند و اندرزها مسئله ای حل نمی گردد، بلکه باید دولت و مجلس حمایت ها از خانواده را تقویت نمایند. کشور دارد به سمت پیری جمعیت، کاهش آمار ازدواج، افزایش آمار طلاق و پایین آمدن نرخ تولد پیش می رود.

جای خالی قوانین کارآمد

حریرچی ادامه اضافه نمود: وجود قوانین کارآمد یکی از مهم ترین حمایت ها در این حوزه است، به ویژه در حمایت از دخترانی که ازدواج می نمایند. البته قوانینی مانند مرخصی زایمان را داریم اما چه فایده که با گذشت 8 سال از تصویب آن، هنوز ضمانت اجرایی ندارد و مادران ما نگرانند که بعد از زایمان، شغلشان را از دست بدهند.

وی تاکید نمود: اگر دولت حمایت های خود را افزایش دهد، تردیدی نیست که فرهنگ تشکیل خانواده دوباره صندلی خود را پیدا می نماید و اخلاق مداری در جامعه حاکم می گردد؛ در غیر این صورت باید نگران افزایش آمار آسیب های اجتماعی از جمله بیشتر شدن تعداد مجردان قطعی باشیم که این فرایند، آسیب ها و بی اخلاقی های دیگری را به دنبال دارد.

نگرانی از افزایش افراد تنها و افسرده

حریرچی با بیان اینکه بسیاری از کشورهای دنیا با چنین مسائلی در جامعه خود روبرو بوده اند، اضافه نمود: دولت های این کشورها برای حل این مسائل، حمایت های خود را از متاهلان افزایش دادند و برای فرزندآوری مشوق هایی مشخص کردند. در هر بخش، راه چاره های مشخصی است که باید در کشور ما نیز اجرایی گردد؛ در غیر این صورت تعداد آدم های تنها و افسرده بیشتر می گردد.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 12420

به "افسردگی در کمین ایرانیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افسردگی در کمین ایرانیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید