بسیاری از اقامتگاه های گردشگری با مسائل زیادی روبرو هستند

به گزارش سهندبلاگ، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، بسیاری از اقامتگاه های گردشگری با مسائل زیادی روبرو هستند.

بسیاری از اقامتگاه های گردشگری با مسائل زیادی روبرو هستند

بوم گردی به صنعت سبز در کشور مشهور است، جهانگردان و افرادی که از سر و صدای زندگی ماشینی و شهرنشینی کلافه بودند، برای دست یابی به آرامش و تجدید روحیه به روستاهای تاریخی و جهانگردی سراسر کشور مراجعه می کردند و بهترین محل برای اقامت این افراد هم همین مراکز اقامتی بوم گردی بود.

روستائیان هم می توانستند با دریافت تسهیلات، منازل سنتی و دارای قدمت تاریخی خود را تبدیل به اقامتگاه بوم گردی و از این طریق برای خود و اعضای خانواده اشتغالی را فراهم کنند، اما هیچکس فکر نمی کرد یک ویروس ناشناخته بتواند در یک مدت کوتاه روزگار این صنعت سبز را سیاه کند، فعالان این حوزه را به آستانه ورشکستگی برساند و موجب تعطیلی این مراکز اقامتی و تفریحی شود.

چهارمحال و بختیاری به علت وجود منطقه ها بکر و روستاهای تاریخی از جمله سرآقاسید، یاسه چای، شیخ علیخان و ... یکی از منطقه ها جهانگردپذیر در کشور محسوب می شود. این روستاها به نوعی نگین بوم گردی در بین روستاهای تاریخی در کشور هستند، اگر به صنعت نوپای بوم گردی در این استان بی توجهی شود شاید نتوان تا سالها به شرایط قبل از کرونا برگردیم.

بسیاری از فعالان حوزه بوم گردی برای تامین معیشت خود دست به تغییر شغل زدند

مجید علیخانی، یکی از صاحبان کمپ جهانگردی و بومگردی عشایری در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه پس از شیوع کرونا صنعت جهانگردی با مسائل بسیاری روبرو شده است، اظهار کرد: بسیاری از اقامتگاه های جهانگردی پس از شیوع کرونا به علت نبود جهانگرد و مسافر و محدودیت های ایجاد شده با مسائل زیادی روبرو هستند.

وی ادامه داد: تعداد کم مسافران مراجعه کننده به اقامتگاه های بوم گردی دیگر جوابگوی هزینه ها نیست، عموما کارگران شاغل در این مراکز تعدیل شده اند و کارگران به جای مانده هم در تمام روزهای ماه مشغول به کار نیستند.

علیخانی با اشاره به تسهیلات پرداختی به فعالان حوزه جهانگردی توضیح داد: این تسهیلات باتوجه به تورم موجود در کشور جوابگوی هزینه های تحمیل شده به اقامتگاه های بومگردی نیست، همچنین امهال تسهیلات، بشخودگی مالیات، هزینه های آب و برق و گاز و بیمه باوجود وعده ها عملیاتی نشد، پیگیری ها در این حوزه هم نتیجه بخش نبود.

این فعال حوزه بوم گردی گفت : پس از شیوع کرونا معیشت بسیاری از فعالان این حوزه دچار مشکل شد، بنابراین بسیاری از این افراد برای تامین معیشت خود دست به تغییر شغل زدند، به نظر می رسد اگر فرایند شیوع کرونا ادامه پیدا کند، حدود 40 درصد بوم گردی های استان تعطیل خواهد شد و صاحبان آنها هم تمایل چندانی برای برگشت به این عرصه نخواهند داشت.

وی بیان نمود: تعطیلی بوم گردی ها موجب آسیب به تاسیسات و زیرساخت های فراهم شده در آن مکان می شود و باتوجه به این که این اقامتگاه ها درآمدچندانی نداشته اند، نمی توانند پس از انتها کرونا نسبت به تعمیر و اصلاح ساختارهای آسیب دیده اقدام کنند.

علیخانی در انتها با بیان اینکه راهنمایان جهانگردی و آژانس های مسافرتی رابط بین مراکز و اقدامتگاه های بوم گری و جهانگردان هستند، یادآور شد: بسیاری از این افراد هم شغل خود را تغییر داده اند، پس از شیوع کرونا اگر این افراد مجددا به شغل خود بازنگردند این ارتباطات برای جذب جهانگرد و مهمان از بین خواهد رفت و مسائلی هم برای جذب جهانگرد بوجود خواهد آمد.

کرونا معادلات جهانگردی را برهم زد

نظری، یکی از صاحبان اقامتگاه بوم گردی در شهرکرد اظهار کرد: شیوع کرونا باعث کسادی جهانگردی و بالتبع آن اقامتگاه های محلی و بوم گردی شد، متاسفانه فرایند این بیماری طولانی شده و مسائل فعالان حوزه جهانگردی روز به روز بیشتر می شود.

وی پیرامون اینکه بسیاری از اقامتگاه های جهانگردی با مسائل زیادی روبرو هستند، بیان نمود: کاهش سفر باعث شده که فعالیت اقامتگاه های بوم گردی با وجود هزینه های بیمه، مالیات، کارگر، آب، برق و گاز مقرون به صرفه نباشد، بنابراین ترجیح می دهم تا بهبود شرایط به فعالیت در این حوزه نپردازم.

نظری با اشاره به اینکه اقامتگاه بوم گردی ام قبل از شیوع کرونا بتازگی آغاز به فعالیت کرده بود، گفت: امیدوار بودم بتوانم در نوروز 1399 و با آغاز سفرهای نوروزی بخشی از هزینه هایم را جبران و به سوددهی برسم، اما متاسفانه کرونا تمامی معادلاتم را برهم زد، به نظر می رسد حتی پس از انتها کرونا هم جهانگردی حداقل تا یکسال به شرایط عادی بازنشود.

این فعال حوزه بوم گردی گفت: بسیاری از مشاغل در ایام شیوع کرونا دچار ضرر و زیان شدند، اما جهانگردی یکی از موضوعاتی بود که از همان ابتدای اعمال محدودیت های کرونایی مشمول تعطیلی شد و این محدودیت ها آسیب فراوانی به فعالان این حوزه وارد کرد.

وی تاکید کرد: اگر دولت چاره ای برای حمایت از فعالان عرصه جهانگردی نیندیشد، قطعا سرپا شدن این اقامتگاه ها شاید دیگر امکانپذیر نباشد.

بیشتر اقامتگاه های بوم گردی به حالت تعطیل و نیمه تعطیل درآمده اند

جواد عبداللهی، رئیس گروه مراکز و خدمات جهانگردی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه 50 واحد بوم گردی در استان وجود دارد، اظهار کرد: قبل از شیوع ویروس کرونا با پرداخت تسهیلات تلاش شد تا افراد جویای کار در روستاها و شهرهای کوچک بتوانند از طریق ظرفیت های موجود در حوزه بوم گردی به فعالیت و کسب درآمد بپردازند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه با اقدامات اجرا شده بوم گردی جایگاه خود را بین جهانگردان و مسافران پیدا کرده بود و افراد فعال در این حوزه هم توانستند برای خود و سایرین اشتغال ایجاد کنند و مهاجرت روستائیان به شهرها هم کاهش داشت.

عبدالهی با بیان اینکه با شیوع ویروس کرونا بیشتر اقامتگاه های بوم گردی در چهارمحال و بختیاری به حالت تعطیل و نیمه تعطیل درآمدند، گفت: به علت کاهش چشمگیر جهانگرد و درآمد این اقامتگاه ها، بسیاری از نیروهای شاغل در این مراکز تعدیل شدند.

رئیس گروه مراکز و خدمات جهانگردی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه دولت برای حمایت از صاحبان مراکز اقامتی و بوم گردی به این قشر تسهیلات با سود 12 درصد پرداخت کرد، گفت: اما باتوجه به طولانی شدن فرآیند بیماری کرونا و بی رونقی جهانگردی این تسهیلات تنها منجر به بدهکار شدن فعالان این حوزه به بانک شد و این افراد توانایی پرداخت اقساط را ندارند.

وی اضافه کرد: مصوبه ای به بانک عامل برای امهال تسهیلات بانکی صاحبان اقامتگاه های جهانگردی و بوم گردی ابلاغ شد، اما باوجود این مصوبه این موضوع انجام نشد و حتی جرایمی هم برای دیرکرد پرداخت اقساط در نظر گرفته شد.

عبدالهی گفت: مقرر شد شرکت های آب، برق، گاز و ... برای پرداخت بدهی اقامتگاه های بوم گردی مهلتی را تعیین کنند، همچنین این مراکز مشمول بخشودگی مالیاتی شوند، اما این اقدامات تاثیر چندانی نداشت، اگر حمایت لازم از این قشر صورت نگیرد، طبق اعلام صاحبان این اقامتگاه ها حدود 50 درصد دیگر تا انتها کرونا فعالیت نخواهند کرد.

رئیس گروه مراکز و خدمات جهانگردی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه پیش بینی می شود تا یکسال پس از اتمام کرونا جهانگردی به رونق سابق بازنشود، گفت: بسیاری از خانواده ها با مسائل مالی درگیر هستند و از لحاظ روانی هم خانواده ها از سفر کردن واهمه دارند، بنابراین شاید به این علت جهانگردی به سختی به پویایی برسد.

وی در انتها گفت: به نظر می رسد دستگاه های اجرایی برای حمایت از صاحبان اقامتگاه های بوم گردی می توانند کمکهای فنی و اعتباری اختصاص دهند تا فعالان این حوزه بتوانند در این شرایط سرپا بمانند.

منبع: همگردی
انتشار: 2 مرداد 1400 بروزرسانی: 2 مرداد 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 14523

به "بسیاری از اقامتگاه های گردشگری با مسائل زیادی روبرو هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بسیاری از اقامتگاه های گردشگری با مسائل زیادی روبرو هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید