تبدیل شدن قرارداد 17 میلیونی به 100 هزار تومانی در لیگ والیبال بانوان!

به گزارش سهندبلاگ، دستمزد قراردادهای بازیکنان تیم والیبال بانوان توپکا در خاتمه لیگ برتر پرداخت نشده و آنها پیگیر مطالبات خود هستند اما ثبت قراردادهایی با مبالغ پایین در فدراسیون باعث شده روند این پیگیری با مشکلاتی روبه رو گردد.

تبدیل شدن قرارداد 17 میلیونی به 100 هزار تومانی در لیگ والیبال بانوان!

به گزارش خبرنگاران، یکی از مسائلی که بانوان ورزشکار با آن دست و پنجه نرم می نمایند مبلغ پایین قراردادها و بدعهدی اسپانسرها در انجام تعهدات اقتصادی شان است. این بار این مشکل گریبان تیم والیبال بانوان توپکا را گرفته است. دختران والیبالیست این تیم که فصل پرحاشیه ای داشتند با وجود خاتمه لیگ این روزها در گیر و دار دریافت مطالباتشان هستند. اما برخلاف توافق طبق قرارداد داخلی تیم، قراردادهای رسمی و فدراسیونی آنها با مبالغی حدود 200 هزار، 500 هزار و نهایتاً یک میلیون تومان ثبت شده، مسأله ای که پیگیری این مطالبه از طرف فدراسیون والیبال را سخت نموده است.

بازیکنان این تیم مدعی هستند که پس از امضای قرارداد داخلی، باشگاه قراردادهای فدراسیونی را به آنها می دهد تا امضا نمایند. بازیکنان نیز این قراردادهای سفید را با اعتماد به اینکه مسئولان باشگاه توپکا مبلغ توافق شده شان را می نویسند امضا می نمایند تا با قید مبلغ توافق شده در فدراسیون ثبت شوند. اما گویا مسئولان وقت باشگاه قراردادهای فدراسیونی را با نوشتن مبالغی خیلی کم ثبت می نمایند. بازیکنان با این تصور که میزان قرارداد داخلی آنها در قرارداد فدراسیونی شان ثبت شده لیگ را به خاتمه می رسانند اما در ادامه متوجه می شوند چنین اتفاقی نیفتاده است.

قراردادهای سفیدی که امضا شدند

سحر جباری بازیکن تیم توپکا در این مورد به خبرنگاران گفت: ما قراردادهای فدراسیونی را سفید امضا کردیم و گفتند ما خودمان ثبتش می کنیم. یکی از بازیکنان مبلغ قراردادش را خودش نوشت اما بعداً دیدیم که قراردادش 100 تومان شده است به عبارتی در قرارداد دست برده شده است.

او در ادامه اعلام کرد: به بعضی از بازیکنان 50 درصد قرارداد داخلی شان پرداخت شده اما من این مقدار را نگرفتم. الان هم هیچ واریزی نداریم. می گویند مدیرعامل عوض شده و بودجه نداریم. زمانی که قرار داد می بستند گفتند توپکا خیلی پولدار و خوب است اما تو زرد از آب در آمد. برای اسکان مان هم دائم ما را جا به جا کردند و خیلی اذیت شدیم.

پای مربی سابق توپکا به میان آمد

شهرزاد ریاضی سرمربی تیم توپکا هم در این مورد به خبرنگاران گفت: من در جریان این قضیه نیستم چون این موضوع به زمان خانم سلیمانی، مربی سابق تیم برمی گردد. او تیم را بسته است. من اصلاً وارد این بحث ها نشدم و اطلاع هم ندارم. دورادور پیگیر مطالبات بازیکنان هستیم اما اینکه چه کسی سفید یا بدون مبلغ بسته خبر ندارم.

اما فریبا سلیمانی که پیش از شهرزاد ریاضی با توپکا قرارداد داخلی بسته بود و قبل از آغاز لیگ هم از راهنمایی تیم کنار رفت در گفت وگو با خبرنگاران به صحبت های ریاضی واکنش نشان داد و اعلام کرد: دو ماه بود که با توپکا قرارداد داخلی بسته بودم اما با هیچکدام از اعضای تیم قرارداد فدراسیونی نبستند. به همین دلیل تمرین را تعطیل کردم. اصلاً به خاطر همین تقاضای منطقی من بود که به مشکل برخوردیم. دقیقاً روزی که من رفتم، قراردادهای فدراسیونی بازیکنان را بستند.

او اعلام کرد: من قرارداد داخلی داشتم که در آن قید شده بود حق فسخ وجود ندارد. قرارداد داخلی بازیکنان هم متمم دار بود. یعنی از مبلغی که من برای قراردادشان در نظر می گرفتم، مدیرعامل سابق مثلاً هفت یا هشت میلیون کم می کرد و در متمم می آورد که اگر مقام کسب کنیم پرداخت می گردد. این در حالی بود که تیم را بومی بسته بودند و مقام نمی آوردیم.

فدراسیون نمی تواند پیگیر مطالبات بازیکنان توپکا باشد

از آنجایی که بازیکنان تیم توپکا این قراردادها را امضا کردند و ثبت فدراسیون شده، نمی توانند به وسیله فدراسیون در پیگیری مطالباتشان پیروز باشند. مطابق با گفته ریاضی بازیکنان در حال رایزنی با مسئولان باشگاه هستند تا این مشکل را مسالمت آمیز حل نمایند. متین زبردست، سرپرست نایب رئیسی بانوان فدراسیون والیبال در خصوص قراردادهای بازیکنان توپکا به خبرنگاران گفت: مبلغ هایی که نوشتند فقط به خاطر پر شدن قرارداد است. این مسئله ای از نظر قانونی ندارد. قراردادی که در فدراسیون ثبت شده امضا و اثر انگشت بازیکن، مهر و امضای باشگاه و هیئت والیبال مازندران را دارد. خود بازیکنان این قرارداد را خواندند و امضا کردند. قرارداد داخلی برای فدراسیون رسمیتی ندارد. ما چیزی را می توانیم پیگیری کنیم که به ثبت فدراسیون رسیده است. تا الان هم هیچ اعتراضی از طرف بازیکنان تیم توپکا به فدراسیون نشده است.

در قراردادها دست برده شده است؟

به نظر می رسد در این زمینه اشتباه اول را بازیکنان تیم توپکا انجام دادند که به طرف مقابل اعتماد نموده و قراردادهای خود را سفید امضا کردند. اما طبق شواهد موجود نشان می دهد که تیم توپکا نیز اصول حرفه ای را رعایت ننموده است و مبالغی را که با بازیکنان توافق نموده بود را در قرارداد ننوشته است. البته صدیقه ذوالفقاری معتقد است مبلغ 17 میلیون تومان در قراردادش ثبت نموده اما به 100 هزار تومان تغییر داده شده. او در تبادل نظر با خبرنگاران مدعی شد: قراردادهای داخلی مان را بسته بودیم. می خواستیم برای بازی با ذوب آهن به اصفهان برویم به همین دلیل قراردادهای فدراسیونی را به ترمینال آوردند. فقط موقع رفتن امضا کردیم. من یادم است بازیکنان امضا کردند. من گفتم قراردادم متمم ندارد و مبلغ می نویسم. به همین دلیل مبلغ 17 میلیون را در قراردادم نوشتم. اما الان 100 هزار تومان شده است.

او در ادامه اعلام کرد: کپی یا رونوشتی از قرارداد فدراسیونی ندارم چون در لحظه قرارداد را از ما می گیرند. در بخش بانوان انگار بازیکنان بی زبان هستند و حرف نمی زنند. فقط بعضی از آنها با اما و اگر قرارداد می بندند. یادم است مبلغ 17 میلیون تومان را نوشتم. حتی برگه های من را زیر بقیه برگه ها پنهان کردند تا کسی نبینند من این مبلغ را نوشتم. ولی الان نمی دانم چرا قرارداد من 100 هزار تومان شده است. پیگیر شدم می گویند امضای خودت پای قرارداد است. واقعاً نمی دانم باید چه کار کنم.

قراردادهای رسمی در هیأت استان امضا نمی گردد!

امضای قراردادهای رسمی فدراسیون در ترمینال شاید این ابهام را پیش بیاورد با وجود اینکه روند قانونی عقد قرارداد امضای توافقات بین طرفین در دفتر هیأت استانی تیم است، چگونه چنین اتفاقی برای دختران تیم توپکا پیش آمده؟ اما تقوی رئیس هیأت استان والیبال مازندران می گوید توافق باشگاه و بازیکنان در هیأت استان ثبت می گردد نه اینکه بازیکنان برای امضای قرارداد به هیأت مراجعه نمایند. او در این مورد به خبرنگاران گفت: در طول چند سالی که من رئیس بودم و قبل از آن قانون این بوده که بازیکنان در دفتر باشگاه به توافق می رسند و توافقنامه شان را برای ثبت به هیأت استان و فدراسیون می آورند. اینگونه نیست که قراردادها در هیأت امضا گردد. تیم های زیادی در بخش مردان داریم. اگر اینگونه باشد باید هر روز 100 نفر آدم را به دفتر هیأت بیاوریم تا قراردادشان را امضا نمایند.

او در این مورد اضافه نمود: به باشگاهی که به ثبت می رسد و مورد تأیید اداره ورزش و اداره کل قرار می گیرد، قطعاً به آن اعتماد می کنیم که بازیکن در دفتر باشگاه قرارداد امضا کند.

تقوی با بیان اینکه بازیکنان نباید قرارداد سفید امضا می کردند اعلام کرد: در والیبال امکان ندارد بازیکنی ابتدای فصل قرارداد ببندد و بعد از چند ماه بازی خبری از قراردادش نگیرد. پس بازیکنان توپکا از وضعیت قراردادشان خبر داشتند اما الان که به مشکل برخوردند می دانند باید راستا قانونی طی گردد. اگر شکایتی به ما گردد بر اساس قراردادی که در فدراسیون به ثبت رسیده پیگیری می کنیم.

چه کسی پای اسپانسرهای نامطمئن را به لیگ باز کرد؟

پس از آن که تیم توپکا بابلسر به دلیل مسائل درون تیمی که گویا بی ربط به فدراسیون هم نبود از حضور در لیگ برتر کنار گذاشته شد و عدم ارائه مدارک مورد احتیاج حضور در مسابقات توسط تیم توپکا، به عنوان علت حذف نماینده بابلسر اعلام شد اما در ادامه بنا بر گفته صدیقه کعبی زاده، نایب رئیس سابق بانوان با پیگیری های زیاد مسئولان باشگاه و در نتیجه موافقت تیم مشاوره ای فدراسیون دوباره به لیگ برگشت.

کوشش برای برگزاری لیگ با 6 تیم پای اسپانسرهایی را به والیبال بانوان باز کرد که توانایی تیمداری در بخش بانوان را نداشتند. علاوه بر تیم مبنا تجارت کاسپین که در میانه راه با بدعهدی اسپانسر روبه رو شد، اکنون کادر فنی و بازیکنان توپکا درگیر و دار دریافت مطالبات خود هستند. اما این سوال مطرح است که با چه توجیهی چنین اسپانسرهایی مجوز حضور در لیگ را کسب کردند؟

رئیس هیأت والیبال مازندران در این باره اظهار کرد: علی رغم اینکه در نامه ام به فدراسیون خواهان آنالیز بیشتر در خصوص این تیم و شرکت ندادن آن در قرعه کشی تا زمان تأیید نهایی شدم اما کعبی زاده، نایب رئیس وقت، این تیم را در قرعه کشی قرار داد. دوباره به فدراسیون نامه نوشتیم و حتی در دیدار حضوری با ضیایی خواهان دقت نظر بیشتر در مسائل بانوان به ویژه در بخش بابلسر شدیم اما کسی حرف مان را گوش نکرد.

با این حال مسئولان تیم توپکا باید نسبت به انجام تعهدات خود اقدامات لازم را انجام دهند. آنها از نظر اخلاقی در قبال دخترانی که ماه ها دوری از خانواده و سختی مسابقات را به جان خریدند و در لیگ بازی کردند مسئول هستند. علاوه بر این باید جوابگوی افکار عمومی باشند که چرا قراردادهای داخلی و رسمی بازیکنان با یکدیگر تفاوت فاحشی دارند.

ورزش بانوان احتیاجمند حامیان دلسوز است. کسانی که پای تعهدات خود می مانند. امید بر این است که فدراسیون نسبت به تیم هایی که قصد ورود به والیبال بانوان را دارند حساس تر باشند و قوانین جدی تری را برای آنها در نظر بگیرند.

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 779

به "تبدیل شدن قرارداد 17 میلیونی به 100 هزار تومانی در لیگ والیبال بانوان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبدیل شدن قرارداد 17 میلیونی به 100 هزار تومانی در لیگ والیبال بانوان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید