تبلیغ تور واکسن کرونا شدت گرفت، تبلیغ سفر به ارمنستان، دبی و روسیه برای تزریق واکسن کرونا

به گزارش سهندبلاگ، سفر به خارج از ایران بیشتر از یک سال است که با همه گیری ویروس کرونا و بسته شدن مرزها، توقف صدور ویزا و گرانی ارز و بلیت پروازهای خارجی تا حد زیادی از دسترس خارج شده است. از سوی دیگر، با وجود تصمیم بعضی کشورها، از جمله اتحادیه اروپا برای بازگشایی تدریجی مرزها و اجازه ورود به گردشگران واکسینه شده، اما محدودیت سفر به خارج از کشور برای شهروندان ایرانی همچنان پابرجا است.

تبلیغ تور واکسن کرونا شدت گرفت، تبلیغ سفر به ارمنستان، دبی و روسیه برای تزریق واکسن کرونا

با ما سفر کنید و با تور ارزان ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

علاوه بر این که ایران هنوز در منطقه امن کرونا قرار نگرفته، اتحادیه اروپا و برخی کشورهای دیگر، درحال حاضر تنها جهانگردانی را می پذیرند که واکسن های مورد تایید آن ها را تزریق نموده باشند؛ واکسن های فایزر/بیونتک، مدرنا، آسترازنکا و جانسون اندجانسون که اغلب در ایران در دسترس نیستند.

با این وجود، آغاز واکسیناسیون عمومی و تزریق رایگان آن برای اتباع خارجی در برخی کشورها از جمله ارمنستان، سبب راه اندازی و تبلیغ تور واکسن در ایران شده است. پایگاه اینترنتی اوراسیانت خبر داده که ارمنستان از حدود یک ماه پیش مجوز واکسیناسیون عمومی حتی برای اتباع خارجی را به یکی از مراکز تزریق واکسن کرونا داده که تزریق آن را بدون نوبت و رایگان انجام می دهد.

به نوشته این رسانۀ منطقه اوراسیا، تزریق واکسن کووید در خیابان مرکزی ایروان، مرکز ارمنستان، در یک ایستگاه تحت مدیریت وزارت بهداشت این کشور بدون ثبت نام قبلی انجام می گردد. بیشتر افرادِ مشاهده شده در صف دریافت واکسن هم به گزارش این رسانه، شهفرایندان خارجی و از کشورهای لهستان، ایران، روسیه و چین بوده اند.

ارمنستان درحالی فرآیند واکسیناسیون عمومی و تزریق رایگان آن برای اتباع خارجی و جهانگردان را آغاز نموده که با استقبال کم مردم کشورش برای دریافت واکسن کووید روبرو شده است، به طوری که تا کنون کمتر از دو درصدِ جمعیت این کشور واکسینه شده اند. از این رو گفته می گردد ارمنستان با این سیاست، در پی جذب جهانگرد خارجی پس از حدود 18 ماه رکود مالی است.

در ارمنستان سه واکسن آسترازنکا، سینوفارم و اسپوتنیک تزریق می گردد. هرچند بیشتر جهانگردان ایرانی که این مدت به ارمنستان سفر نموده اند، گفته اند واکسن آسترازنکا را دریافت نموده اند.

ایرانی ها با ویزای فرودگاهی می توانند 30 روز در ارمنستان اقامت داشته باشند، بنابراین برای دریافت دوز دوم این واکسن که با فاصله بیشتری انجام می گردد، یک سفر دیگر باید انجام دهند.

قیمت یک تور چهارروزه به ارمنستان با خدمات معمولی همانند بلیت رفت و برگشت هواپیما، اقامت در هتل و بیمه مسافرتی از حدود پنج میلیون تومان آغاز می گردد. تورهای اتوبوسی هم به این مقصد وجود دارد که با همان خدمات مشابه، با قیمت حدود سه میلیون تومان اجرا می گردد.

برخی آژانس های جهانگردی تبلیغ تور ارمنستان با وعده تزریق واکسن را با توجه به شرایط واکسیناسیون در ایران، درحالی شدت بخشیده اند که هیچ تعهد و مسؤولیتی در برابر مسافر و تزریق قطعی واکسن در یک کشور دیگر را نمی پذیرند. برخی از این آژانس ها با وجود تبلیغات گسترده ای که درباره تزریق رایگان و بدون ثبت نام قبلی واکسن کووید در ارمنستان انجام می دهند، اما تاکید می نمایند که توری به نام واکسن ندارند و تور تفریحی ارمنستان را عرضه نموده اند و آنالیز درباره قطعیت تزریق رایگان واکسن به اتباع خارجی را به عهده خود مسافر گذاشته اند.

از سوی دیگر، به تازگی مسؤولان ابوظبی، مرکز امارات عربی متحده هم اعلام نموده اند جهانگردان را به رایگان واکسینه می نمایند. رسانه های امارات مدعی شده اند بیش از 80 درصد جمعیت ساکن در این کشور واکسینه شده اند. اکنون وزارت بهداشت و پیشگیری امارات متحده عربی با انتشار راهنمای دریافت واکسن کرونا برای جهانگردان در ابوظبی، اعلام نموده بر اساس تصمیم تازه این کشور، تمام جهانگردانی که ویزای ورود به امارات را دارند و به ابوظبی سفر نموده اند، می توانند از خدمات تزریق رایگان واکسن کرونا استفاده نمایند. در امارات دو واکسن فایزر و سینوفارم در دسترس واقع شده است.

مسؤولان امارات که بیشتر از یک سال است، جهانگردان خارجی را پشت مرزها نگه داشته اند، اکنون امیدوارند با این طرح، بخشی از بحران و زیان ویروس کرونا به صنعت جهانگردی در کشورشان را جبران نمایند.

نرخ تور چهارروزه امارات با ضعیف ترین خدمات از شش میلیون تومان آغاز می گردد. شهفرایندان ایرانی برای سفر به امارات باید ویزا دریافت نمایند.

روسیه هم از جمله کشورهایی است که مجوز تزریق واکسن به جهانگردان را صادر نموده است، اما دریافت واکسن کرونا در این کشور، مثل ارمنستان و امارات رایگان نیست. ولادیمیر پوتین ـ رییس جمهور روسیه ـ چندی پیش اظهار داشت میخواهد به جهانگردان خارجی که به این کشور می آیند، اجازه دهد تا با پرداخت هزینه ای در روسیه واکسن کرونا بزنند.

در حال حاضر روسیه چهار واکسن را برای اجرای برنامه واکسیناسیون در این کشور تایید نموده که رایج ترین آن، اسپوتینک وی است که در داخل روسیه فراوری می گردد.

مرزهای ایران و روسیه بیشتر از یک سال است که به روی جهانگردان یکدیگر بسته شده و ویزای توریستی هم صادر نمی گردد، اما این اواخر بازی های جام ملت های اروپا در سن پترزبورگ فرصتی بود تا برخی از ایرانی ها با فن آی دی، مجوز تماشای این بازی ها به این کشور سفر نمایند.

با این همه، تبلیغ تورِ واکسن کرونا تا کنون مورد تایید ستاد ملی کرونا و وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی قرار نگرفته است. حتی، معاون جهانگردی در اردیبهشت ماه 1400، در نامه ای خطاب به مدیران جهانگردی استان ها و تشکل های خصوصی، تبلیغ و اجرای تور با وعده واکسن کرونا را فاقد وجاهت قانونی اظهار داشت.

این واکنش در زمانی نشان داده شده بود که کشورهایی مثل ارمنستان، امارات و روسیه هنوز مجوز رسمی واکسن کرونا را نداده بودند و باور بر این بود که آژانس ها وعده ای دروغین را تبلیغ می نمایند. اکنون با توجه به فرایند کند واکسیناسیون در ایران و در دسترس نبودن واکسن های مختلف و از طرف دیگر، با شکل گیری بازار غیررسمی فروش قاچاق 25 تا 60 میلیون تومانی واکسن کرونا در تهران بنا به گزارش برخی رسانه های داخلی، برخی بر آن شده اند تا با توجه به شرایط جسمی و بیماری های زمینه ای و ضرورت های شغلی و تحصیلی، برای دریافت واکسن راهی این کشورها شوند و آژانس های مسافرتی هم با علم به این تقاضا، تورهای واکسن را در سایه سفر به ارمنستان، روسیه و امارات طراحی نموده اند که ضروری است وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی و بعلاوه ستاد ملی کرونا به جای انکار و تکذیب آن و زدن برچسب غیرقانونی به این تورها، وارد فرایند نظارت شوند تا از تخلف و سودجویی احتمالی پیشگیری گردد.

منبع: گردشبان
انتشار: 24 تیر 1400 بروزرسانی: 24 تیر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 14374

به "تبلیغ تور واکسن کرونا شدت گرفت، تبلیغ سفر به ارمنستان، دبی و روسیه برای تزریق واکسن کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبلیغ تور واکسن کرونا شدت گرفت، تبلیغ سفر به ارمنستان، دبی و روسیه برای تزریق واکسن کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید