تحریم نفت به داد ایران رسید ، کرونای چینی تا نفت آمریکایی

به گزارش سهندبلاگ، تاثیر شدید کرونا به همراه اختلافات جدی اعضای اوپک با روسیه موجب شد قیمت نفت طی 30 سال اخیر به پایین ترین میزان برسد، هرچند تحریم ایران موجب شد کمترین تاثیر را از این حادثه بپذیرد.

تحریم نفت به داد ایران رسید ، کرونای چینی تا نفت آمریکایی

گروه سیاسی خبرنگاران- فرهاد گلزار، یکی از انواع نفتها، نفت شِیل یا Oil Shale است، نفتی که از نوعی سنگ آتش زا به دست می آید و آمریکا بیشترین منابع نفتی شِیل را دارد.

استخراج این نوع نفت، هزینه زیادی دارد و کارشناسان معتقدند که اگر قیمت نفت زیر شصت دلار در هر بشکه باشد، استخراج آن صرفه مالی ندارد.

گران شدن نفت در این سال ها منجر به سرمایه گذاری زیاد آمریکا و شرکت های عظیم این کشور در نفت شِیل شد و سهامداران زیادی در این بخش سرمایه گذاری کردند تا در آینده با فروش نفت به دست آمده، به سود کلان دست یابند.

این مساله تا جایی پیش رفت که در این اواخر آمریکا را از واردکننده نفت به یک صادرکننده تبدیل کرد و حذف نفت ایران با تحریم های تحمیل شده، چندان ضربه ای به بازار های دنیای نفت وارد نکرد.

کرونا ویروس که منشاء آن از چین شروع شد، منجر به کاهش تقاضای چین و با شیوع این ویروس در سراسر دنیا، منجر به کاهش بی سابقه قیمت نفت شد. علاوه بر این که عربستان برای اینکه بتواند مشتریان خود مخصوصا از شرق آسیا که درگیر کرونا-ویروس بودند را به خرید بیشتر تشویق کند، نفت خود را چند دلار از قیمت روز دنیای کمتر به فروش می رساند و این عامل دیگری بر کاهش مضاعف قیمت نفت شد.

عامل دیگر کاهش بیشتر قیمت نفت را باید در مخالفت روسیه با کاهش عرضه نفت در اوپک دانست؛ گویی همه متحدین و رقبای آمریکا دست به دست هم داده اند تا نفت شِیل آمریکا را زمین بزنند و سهامداران و سرمایه گذاران آمریکایی را به ورشکستگی کامل بکشانند؛ لذا می توان گفت: کرونای چینی به شدت بر نفت آمریکایی اثرگذار بوده!

آژانس بین المللی انرژی، اداره اطلاعات انرژی آمریکا و اوپک در گزارش های ماهانه که به تازگی منتشر کردند، پیش بینی خود از میزان تقاضای دنیای برای نفت در نیمه اول سال 2020 را پایین بردند؛ برآورد این آژانس ها از میزان افت تقاضا برای نفت به دلیل تاثیر ویروس کرونا، منعکس کننده نقطه نظر آن ها درباره شدت تاثیر این اپیدمی در فقدان شواهد قاطع از تاثیر واقعی آن است.

تعجبی ندارد آژانس بین المللی انرژی که نماینده عظیمترین کشور های مصرف کننده نفت است، عظیمترین تاثیر کرونا بر تقاضا و اوپک که نماینده تولیدکنندگان نفت است، جزئی ترین تاثیر را پیش بینی نموده است؛ اداره اطلاعات انرژی آمریکا که نماینده عظیمترین کشور مصرف کننده و تولیدکننده نفت در دنیا است، بین این دو قرار گرفته است.

آژانس بین المللی انرژی که پیش بینی خود از تقاضای دنیای برای نفت در سه ماهه اول سال جاری را به میزان 1.3 میلیون بشکه در روز کاهش داد که سه برابر بازبینی انجام شده توسط اوپک بوده است.

طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، تقاضای دنیای برای نفت در سه ماه اول 1.3 میلیون بشکه در روز کمتر از میزانی خواهد بود که یک ماه قبل تصور می شد؛ این کاهش بسیار عظیم تر از میزانی است که اوپک انتظار دارد و به اندازه ای است که دنیا را برای نخستین بار در یک دهه گذشته با کاهش سالانه تقاضا روبرو خواهد نمود.

اکنون پیش بینی می گردد مصرف نفت دنیا در سه ماهه اول 940 هزار بشکه در روز کمتر از پیش بینی ماه گذشته باشد؛ رشد تقاضا بر مبنای سالانه در سه ماهه دوم بهبود خواهد یافت اما 270 هزار بشکه در روز خواهد بود که نصف پیش بینی یک ماه پیش است.

هرچند تحریم های سنگین ایران طی 22 ماه گذشته، موجب شد تا حد زیادی ناف اقتصاد کشور به اجبار از نفت بریده گردد؛ و اثرپذیری بازار ایران از سقوط آزاد نفتی به کمترین میزان خود طی دوران بعد از انقلاب برسد.

کاهش قیمت نفت باعث می گردد که ایران همان مقدار فروش نفتی را هم که زیر قیمت برای جلب مشتری می فروخت، نتواند به فروش برساند، چون اصلا به صرفه نیست و این فرصت بسیار مناسبی است تا با تمرکز بیشتر بر اقتصاد غیرنفتی، وابستگی کشور را به نفت کمتر و کمتر کنیم.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 7513

به "تحریم نفت به داد ایران رسید ، کرونای چینی تا نفت آمریکایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحریم نفت به داد ایران رسید ، کرونای چینی تا نفت آمریکایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید