تعرفه دیرکرد حمل کانتینر کشتیرانی های خارجی از فردا کاهش می یابد
به گزارش سهندبلاگ، یک مقام مسئول، از کاهش تعرفه توافقی ارزی دیرکرد حمل کانتینر شرکت های کشتیرانی خارجی، از روز یکشنبه 10 آذر اطلاع داد.

به گزارش خبرنگاران، مسعود پل مه عصر امروز شنبه 9 آذر در نشست خبری انجمن کشتیرانی و خدامت وابسته گفت: در ابتدای سال 97 با خروج آمریکا از برجام، تهدیدات مالی علیه کشورمان شکل گرفت و شرکت های بزرگ کشتیرانی نیز به همین دلیل از همکاری با کشور ما سرباز زدند.
وی اضافه نمود: اواخر اردیبهشت سال جاری، ما تعرفه هزینه دیرکرد کانتینر (حق توقف کانتینر) تغییر دادیم تا مانع بروز هیجانات بر بازار شود.
دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته گفت: در یک سال گذشته، مذاکرات مستمری با بخش های مختلف مالی دولت و بخش خصوصی داشتیم و به توافق ضمنی با دست اندرکاران در این باره رسیدیم.
پل مه ادامه داد: طی مذاکرات با شرکت های خارجی که با ما تعامل دارند، به این توافق رسیدیم که نرخ هزینه دیرکرد بر اساس فرمولی که طی 35 سال گذشته داشتیم، اتفاق بیفتد که از فردا این تعرفه اجرایی خواهد شد.
وی شرح داد: در گذشته مبانی به مفهوم ارزی بر پایه 5 و 10 دلار به نرخ تسعیر پول ملی بود و ارز وصول نمی شد؛ اما، چون تعاملات ارزی در حوزه دریا بر پایه دلار می چرخد، به این توافق رسیدیم که همان فرمول حاکم شود و از درج تعرفه های متعدد و سنگین روی بارنامه ها، جلوگیری شود.
دبیرکل انجمن کشتیرانی تأکید کرد: امیدواریم این کنترل تعرفه ای موجب شود بخش قابل توجهی از هزینه های حمل در حق توقف کانتینر، کاهش یابد.
پل مه با بیان اینکه در کشور دو تعرفه داریم، گفت: اولین مورد تعرفه توافقی و انعقاد قاعده حقوقی منظم است و چنانچه این توافق نباشد، باید از تعرفه شورای عالی هماهنگی کشور تبعیت کند و چنانچه تبعیت نکند، با او برخورد می شود.
وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از کالا های ورودی به کشور به شیوه کانتینری است، گفت: تا انتها آبان ماه، طبق آمار سازمان بنادر و دریانوردی، ورودی کالا به کشور به شیوه کانتینری یک میلیون و 9 هزار TEU بوده است که تا یک و نیم میلیون TEU تا انتها سال افزایش می یابد.
دبیرکل انجمن کشتیرانی گفت: اگر قرار باشد کالا ها با زمان ماندگاری بالا در بنادر در انتظار ترخیص بمانند، نرخ مصرفی کالا ها افزایش می یابد.
پل مه با بیان اینکه فرمول مذکور برای شرکت های خارجی است، گفت: مبانی تسعیر براساس نرخ ETS است که همیشه در پرتال سازمان بنادر، با منبع بانک مرکزی معین است.
وی تأکید دارد: 57 تعرفه که روی بارنامه و از مبانی توافقی استفاده می کردند را در این میان احصا نموده ایم و در این راستا، 60 درصد نرخ تمام شده در حوزه تعرفه و حداکثر 80 درصد تنزل می یابد.
دبیرکل انجمن کشتیرانی درباره سوخت کم سولفور که از دهم دیماه سال جاری برای شناور ها طبق تأکید سازمان جهانی دریانوردی الزامی می شود، گفت: کوتاهی برای تأمین سوخت کم سولفور داشته ایم که انتظار داریم دولت حمایت کند؛ اما کوتاهی در فراوری این سوخت از سوی متولیان اجرا شده است.
منبع: خبرگزاری دانشجوabanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.
hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ