توافق اولیه آمریکا و چین در مذاکرات تجاری

به گزارش سهندبلاگ، ترامپ از دستیابی به توافقی اولیه و مهم درباره اختلاف تجاری با چین اطلاع داد. او پس از دیدار با لیو هی، معاون نخست وزیر چین بیان کرد که چینی ها محصولات کشاورزی به ارزش 40 تا 50 میلیارد دلار از آمریکا خریداری خواهند کرد.

توافق اولیه آمریکا و چین در مذاکرات تجاری

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش دویچه وله، دونالد ترامپ روز آدینه 19 بهمن (11 اکتبر) پس از ملاقات با لیو هی، معاون نخست وزیر چین در کاخ سفید اظهار داشت که دو طرف در مرحله نخست مذاکرات تجاری به توافق مهمی دست یافتند. آمریکا و چین بر سر ثبت مالکیت فکری فرآوردهها، مسائل ارزی و خدمات اقتصادی به توافق رسیدند. همچنین چین متعهد شده است محصولات کشاورزی به ارزش 40 تا 50 میلیارد دلار از آمریکا بخرد.

به گفته ترامپ، بعد از امضای توافق نامه مرحله اول مذاکرات، مرحله دوم شروع خواهد شد. رئیس جمهوری آمریکا همچنین تاکید نمود که توافق حاصل شده برای هر دو کشورعالی است.

در مذاکرات ترامپ با معاون نخست وزیر چین درباره شرکت چینی هواوی نیز صحبت شده است. هواوی در لیست سیاه ایالات متحده واقع شده است و یکی از بزرگ ترین موارد اختلاف تجارتی میان چین و آمریکا محسوب می گردد.

  • آمریکا تعرفه های گمرکی محصولات چینی را افزایش نمی دهد

استیون منوچین، وزیر دارایی آمریکا اطلاع داد که تعرفه های گمرکی کالاهای چینی که قرار بود هفته آینده وضع گردد اجرایی نمی گردد. طبق برنامه های قبلی قرار بود که از روز سه شنبه 15 اکتبر تعرفه گمرکی کالاهای چینی به ارزش 250 میلیارد دلار افزایش یابد.

لیو هی، مذاکره کننده ارشد چینی هم ضمن ابراز خوشحالی تأیید نموده است که پیشرفت قابل توجهی در بسیاری از زمینه ها حاصل شده است.

دو اقتصاد بزرگ دنیا 15 ماه است که با وضع کردن تعرفه های گمرکی بر محصولات عملا یک جنگ تجارتی را شروع کردند. این مسئله بر اقتصاد دنیای نیز تاثیر منفی گذاشت و رشد اقتصاد دنیای را کند کرد.

دلیل اصلی اختلاف تجارتی چین و آمریکا این بوده است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از تراز تجارتی میان چین و آمریکا ابراز ناخرسندی نموده بود. ترامپ بارها گفته است که صادرات چین به آمریکا بیش از حد زیاد است، درحالیکه واردات این کشور از آمریکا بسیار کم است و این شکاف فزاینده دیگر قابلقبول نیست.

حال طرفین در مرحله نخست مذاکرات توافق نموده اند. پیشرفت در مذاکرات آمریکا و چین نامنتظره بود، چونکه پیش از شروع مذاکرات در روز پنجشنبه 18 مهر کسی انتظار نتیجه بخش بودن این مذاکرات را نداشت.

براساس گزارش های روزنامه South China Morning Postمذاکرات اولیه در خصوص موضوعات کلیدی بین چین و آمریکا پیشرفتی نداشته است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 مهر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 3761

به "توافق اولیه آمریکا و چین در مذاکرات تجاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافق اولیه آمریکا و چین در مذاکرات تجاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید